|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-14 16:34:00
|
|
Jonas |
Vad har det engelska parlamentet att göra med den svenska grundlagen? Visst anser jag att Storbritanien är en demokrati. Men de må vara så att de tillåter andra former av yttringar i sitt parlament än vad vi brukar göra här. Om det är tillåtet att störa lagliga demonstrationer vet jag inte.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-16 00:41:00
|
|
gisela |
det är i vilket fall djävligt löjligt. men jag tror inte att de skriker så högt att de tvingar talaren att återvända till sin plats utan att öht fått göra sig hörd, do they?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-16 12:49:00
|
|
Mc G |
Jag ville bara visa hur löjligt detta är i grund och bottnen. Om vi tar en man som Rojas. Är det någon vänster debatör som har så stor utrymme som han i massmedia? Att tycka synd om honom för att han inte fick tala anser jag patetiskt. Vi demonstrerade en poäng i Lund. Så käns det för oss varje dag. Sluta tyck synd om er, och förbättra samhället för alla - inte bara er själva och era vänner.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-17 04:13:00
|
|
Jonas |
Löjligt eller inte, jag har för mig att ropen etc i det engelska parlamentet är en vana från Tingen för att använda ett svenskt begrepp, dvs samma sätt att besluta som var rådande i norden under vikingatiden. Har jag för mig För övrigt kan nämnas att talarna har mikrofoner vilket gör att de hörs trots oväsendet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-17 04:16:00
|
|
Jonas |
Det är mig egalt hur mycket utrymme du anser att en eller annan talare har i olika medier i förhållande till alla andra. Jag ogillar starkt att man stör lagliga demonstrationer. Jag tycker inte synd om Rojas, jag tycker det var synd att den lika rätt till möten som finns inte respekterades. Vilken var poängen som demonsterdes, att det är ok att inte respektera andras åsikter?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-19 17:33:00
|
|
Mc G |
Är det OK att sägga upp folk för att företaget vill göra mer vinst? Är det OK att människor som söker asyl dör vid Europas gränser? Är det OK att förflyttar makt från de valda församlingarna till de privataföretagen genom privatiseringar av statliga företag? Är det OK? Är det OK att människor som inte kan uttrycka sig med ett akademiskt språk inte ges utrymme i tidningar? Är det OK att vissa bestämmer mer än andra? Att vissa tjänar mer än andra, trotts att de har ett likvärdigt arbete?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-19 17:35:00
|
|
Mc G |
För övrigt var det ingen som hindrarde tex. Mauricio att tala. Det var hans beslut, och ingen annans.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-20 16:18:00
|
|
Jonas |
Eller säger företaget upp folk för att kunna vara kvar som företag? Jag antar att du syftar på Schengen avtalet. Nej, det är inte rätt att asylsökande ska försättas i sådan fara. Schengen är en sund ide men en vansinnig implementering. Vad menar du, har folkvaldaförsamlingar röstats fram av statliga företag? Eller menar du att valda församlingar inte väljs av väljare?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-20 16:24:00
|
|
Jonas |
Det är ett stort problem som du pekar på, angående att få utrymme att uttrycka sig. Men vad menar du med akademiskt språk, är det ett korrekt språk, ett intellektuellt språkbruk mer likt en författares? Det stämmer att inom den akademiska ankdammen finns det ett speciellt språkbruk. För det mesta brukar det dock inte vara bra att använda det språkbruket i inlägg eller debatter i dagspresse
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-20 16:25:00
|
|
Jonas |
. Men givetvis färgas även det normala språket av en akademisk eller intellektuell vardag. Det har därför ofta en högre nivå än sk vanligt språk.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-20 16:31:00
|
|
Jonas |
Att man måste kunna skriva en text för att få ut sitt budskap är idag en nödvändighet. Texten måste vara lagom lång den måste vara både korrekt skriven och logisk. För att någon ska publicera den måste den även vara intressant för den som publicerar texten. Då akademiker arbetar mycket med text, och kritik av texter. Är det naturligt att de inte tar alla texter på lika stort allvar. Detta är inte bra, men det är nog så det ligger till.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-12-20 16:36:00
|
|
Jonas |
Hur detta problem ska lösas har jag inget enkelt svar på. Givetvis är en bra arbetad text en grundförutsättning, om den inte publiceras, så får den skrivas om. Och om de åsikter skribenten har inte stämmer överens med tex en chefredaktörs ide om vad en tidning ska innehålla så lär den inte bli publicerad där utan vidare. Skribentens status spelar givetvis en stor roll i det hela.
|
| |