|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-17 02:13:00
|
|
Alexander Rasmusson |
Borgare icke-vänster. Motståndarna. Fienden. De onda.
Det måste vara riktigt bekvämt att kunna skylla världens problem på "borgarna". Ungefär som att skylla det på "judarna".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-18 16:08:00
|
|
Mc G |
Borgare kapitalist och inget annat. Och vi skyller inte världens problem på kapitalisterna, utan på det orättvisa systemet som skapar kapitalister. Sedan tror inte vi att allt blir perfekt bara därför att kapitalismen krossas, utan då gäller det att krossa andra strukturer som sexismen och rasismen i samhället!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-18 22:04:00
|
|
Jonas |
Hmmm, är inte det i själva verket en cirkeldefinition. Vad menas i så fall med kapitalist?
Dock kan jag inte hålla med om att vare sig sexism eller rasism är strukturer, jag stödjer ingetdera, men anser inte för det att de är strukturer. Strukturer brukar jag anse vara något mer påtagligt, tom formaliserat i ett sammanhang. Likt en byråkrati till exempel. Någon synpunkt kring denna invändning?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-19 15:15:00
|
|
Alexander Rasmusson |
Men vad är då en "kapitalist"? Om en kapitalist är vem som helst som är för marknadsekonomi så är ju majoriteten av folket kapitalister.
Visst kommer det finnas skillnader i välstånd klasskillnader, skulle man kunna säga i en marknadsekonomi, men det uppvägs av att det är det enda system som fungerar och som ger ökat välstånd till majoriteten. Planekonomi, vilket ju är det enda alternativ som provats i verkligheten, är utmärkt för t ex krigsproduktion men fungerar inte i det långa loppet.
|
| |