|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-14 01:53:00
|
|
Carl |
Har svårt att se hur en vegetarisk kost skulle vara bättre för människor i längden. Vi har ju ätit kött sedan urminnes tider, man kan ju knappast jämföra med någon futuristisk människa. Kött är bra, så länge det inte blandas med grönsaker i kylskåpet!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-14 03:01:00
|
|
Jonas Carlberg |
Svar till Carl:
Har du också svårt att se hur krig och våldtäkter skulle vara negativa för människor? Faktum är ju att vi har sysslat med dessa saker i urminnes tider. Vi människor har överlevt genom att anpassa oss efter rådande omständigheter och utvecklas. Vi har inget val.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-17 02:41:00
|
|
Alexander Rasmusson |
Carl:
Själva kosten har jag ingen aning om huruvida den är bättre eller inte. Med "oss människor" menar jag mänskligheten som sådan. I en hypotetisk framtid har alla människor ungefär den levnadsstandard som vi har idag i västvärlden; skulle alla dessa äta kött skulle det gå åt mycket mer odlingsresurser och -areal för att framställa detta kött än vad som skulle krävas för att framställa samma mängd spannmål.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-17 02:44:00
|
|
Alexander Rasmusson |
De etiska skälen är för mig oväsentliga, och baseras dessutom på en tanke jag inte kan acceptera, nämligen den att djur kan jämställas med människor. Det är helt ur ett människocentrerat perspektiv som jag anser att köttkonsumtionen borde minska den behöver ju absolut inte upphöra. Detta givetvis med reservation för eventuella teknologiska framsteg!
|
| |