Avskaffa 18 års myndighetsålder!

Inlägg #1: Postat: 2001-12-11 23:22:00
Nina
jag tycker att det är en bra tanke.. men frågor dyker ändå upp.. som t.ex. kommer det inte bli prestige i att bli myndig? och ännu viktigare, myndig betyder mer än att få rösta, det betyder att man inte kan förlita sig på att få bo kvar hemma, det är i sociala sammanhang familjen och skilsmässomål etc.. kommer allt detta då kräva enskilda prov, och skulle det egentligen vara praktiskt och gynnsamt i längden, eller ska man bara ha en politisk myndighetsgräns?
Inlägg #2: Postat: 2001-12-12 00:50:00
gisela
det är ett störigt fenomen att folk röstar som sina föräldrar. fast det är ju inte direkt konstigt, förstås. man gillar ju sina föräldrar och tycker, tror jag, att de är lite eller mkt bättre och vettigare än de flesta andra. om de röstar på moderaterna/sossarna/whatever så är det nog bra, för de är ju bra människor. man ärver ju ofta sin religion/livsåskådning av sina föräldrar också.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-12 01:36:00
Arvid Jurjaks
Vem ser till de icke-myndigas intressen då? De som kuggar? Är det inte risk för nya klasstrider om ditt förslag skulle gå igenom? Dessutom ser jag det som en klar svårighet att kunna samköra politiskt intresse med alkoholhantering. Faktan är också den att man av fysiska skäl inte bör dricka så mycket när man är t.ex 16.
Inlägg #4: Postat: 2001-12-12 10:16:00
Johan
Jag tycker det låter som en bra idé. På det sättet skulle man kunna sålla bort folk som exempelvis har så skev verklighetsuppfattning att de tror alla moderater är som den du beskrev. Har man inte en realist isk syn på hur samhället ser ut borde man ju inte få rösta eller hur?
Inlägg #5: Postat: 2001-12-12 10:37:00
Fredrik Jung-Abbou
Intressant Ide. dock klockrent efternamn! Bra skrivet Nordlund-Hasseb onskar Jung-Abbou!
Inlägg #6: Postat: 2001-12-12 11:00:00
Martin
Så vid 20 års ålder ska man myndigförklaras istället för vid 18? Känns mest som pappersvänderi...

Och sedan att låta detta prov utgöra grund för mer än bara röstandet... Folk som är bra i skolan har redan nu stora fördelar. Att sedan ytterligare märka ut dem med ett märke mer eller mindre i legitimationen känns inte särskilt genomtänkt.
Inlägg #7: Postat: 2001-12-12 14:15:00
Bertram
Varför begränsa sig till en peiod mellan 16 och 20? Varför inte hela livet?
Laddar...