Inlägg #1: Postat: 2001-12-12 09:30:00
|
Feliziah Alexandersson |
exakt. sartre avböjde, det var bra. men jag vill ändå se att kvinnorna får ta en annan plats i det hela.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-12 10:03:00
|
Mikael Svensson |
Vill? Jo, men givetvis kan man inte börja kvotera in kvinnor...då lär priset tappa sin status illa kvickt. Som någon annan skrev här också...nobelpriset får du ofta för insatser som gjordes för 20-30-40 år sedan. Idag är andelen kvinnor bland forksare mycket låg; för 20-30-40 år sedan var den försvinnande låg. Det är således ganska naturligt att kvinnorna lyse med sin frånvaro.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-12 10:07:00
|
Feliziah Alexandersson |
jo, men som jag sa kvinnoempicationen har ju hållt på från 1800-talet, det borde ju ha vänt nu, en annan status kan vi ju få istället för att bara se bra ut bland allt grått?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-12 16:16:00
|
Mikael Svensson |
Nobelpriset är inget man "får", det är något man måste förtjäna genom gedigna forskarinsatser. Så länge det är så få kvinnor som forskar, jämfört med män så lär det inte bli någon större förändring.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-12 16:18:00
|
Mikael Svensson |
Jag kan titta på mitt eget studieområde, nationalekonomin inget nobelpris iofs, men tolkas ofta som det ändå, där finns det i princip inte en enda kvinna bland världens ledande nationalekonomer. Det är onekligen konstigt, men så är det. Och då är det ju inte särdeles stor sannolikhet att en kvinna skall tilldelas ett sådant pris. Jag har snabbt undersökt vilka som stått för de stora forskarinsatser under 90-talet och hittar i det närmaste nästan uteslutande män.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-13 12:24:00
|
Feliziah |
just det, men att det är så få kvinnor som forskar etc. tror jag beroro på att de får inte lika mycket push som killarna och att de har mer att göra inann de kan forska eftersom de har fortfarande rollen som mamma och tar hand om hemmet, tills största delen också.
|
|