|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-11 14:10:00
|
|
Jonas |
Jag håller med Gisela. Skulle bara vilja förtydliga en sak. Problemet är att H&M tar sig rätten att definiera vad som är vackert som de också har mage att kalla sunt för övrigt!. Det är bilder och affischer som dessa som ger människor dåligt självförtroende. Vi är inget utan vår omgivnings påverkan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-11 16:11:00
|
|
Daniel |
Att påstå att H&M föröker definiera våra skönhetsideal är nog inte så genomtänkt, förstå att vi lever i en marknadsekonomi, H&M visar det vi vill se. Om det sedan är fel är det "oss" och inte H&M det är fel på. En klassisk hönan eller ägget... ;
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-11 16:28:00
|
|
Michael Lundahl |
Bullshit Jonas. H&M har inte tagit sig den rätten. Det är folk som du som har givit H&M den genom att säga som ni gör. Jag skulle tro att allt gnäll och protester om H&M har "lärt" tjejer att de ska må illa av reklamen. Så därför gör de det... snällt och lydigt. Ni ger dem omvända komplex.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-12 02:24:00
|
|
Charly |
Jamen kan ingen kvinna tänka såhär när hon ser planscherna : "Skitsamma jag har bättre personlighet än den där tjejen ändå" Varför tror ni bara att det är utsidan som räknas ? Hade ni tänkt annorlunda så hade den här debatten inte funnits alls!! 14´åriga tjejer som driver sin kropp till svält "vet" att hon inte kan "tävla" på något annat sätt än genom sitt utseende. VF! kanske är det dags för oss män att säga hur mycket vi bryr oss om insidan också! Men ibland verkar det som tjejer inte lyssnar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-12 02:55:00
|
|
Jonas |
H&M består givetvis inte av en samling onda människor som ensamt målar upp rådande skönhetsideal, men de är en del i en flod av bilder som gör just detta. Det här handlar inte om att vilja ta till sig av skönhetsidealen för det kan ingen göra. Ingen kan ställa sig utanför sitt samhälles värderingar och låta bli att förhålla sig till dem. Skyll inte på tämligen maktlösa individer utan sök förstå och kritisera de olycksbringande mönstren istället!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-12 09:29:00
|
|
Michael Lundahl |
Charly: Vad då tävla!? Vad fan ska de tävla för?! Vad tävlar de om egentligen? Och till vilken nytta? Varför? Idiotiskt. Och det är inte sant att vi inte bryr oss om utseende... för det gör vi. Men tankefällan som tjejerna går i är att de tror att killar ENBART är attraherade av tjejen på H&M-reklamen. Idioti det också...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-12 14:44:00
|
|
Lotta |
Jag håller med om att den här debatten inte borde finnas, egentligen. "En lögn blir inte sanning förrän man tror på den". Jag tror inte den här debatten startade hos någon man, utan det ligger helt hos det kvinnliga könet. Kan det vara ett rop på hjälp. "Hjälp mig. Jag syns inte!" Ett gott råd till alla kroppsfixerade och osynliga kvinnor. VÅGA synas och ta din plats. Sjönhet kommer inifrån, och det är genom vårt yttre vi manifisterar och visar den utåt. Eller är alla tankeläsare?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-13 14:03:00
|
|
Anna |
Michael, det är idioti men likaväl sitter vi i fällan. Det är just det som är problemet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-13 22:28:00
|
|
Charly |
När det kommer till urvalet av partner så är vi EXAKT lika låga som djuren med en skillnad. Vi har fler preferenser att gå på. Djurens ser bara till utseende och liknande. Vi går även efter personlighet, något som många "skitsnygga" tjejer totalt saknar... fan jag hatar dem.
Tacka vet jag en go tjej med humor.
man tävlar med de möjligheterna man har utseende etc. Tjejer gör sig snygga. Killar för sig snygga. Vi tror att vi måste vara häftiga för att synas. det kanske är ännu värre ?
|
| |