Demokratins kärna

Inlägg #1: Postat: 2001-12-11 12:02:00
Stefan Holmqvist
VAAA? Jag som trodde att demokrati var det som Iran fick efter Shaens fall. Palme sa ju "med pedantisk noggrannhet bygger Iran sin demokrati". Han om någon visste ju va demokrati var. Han förkortade ju mandatperoiderna till treårs perioder.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-13 16:54:00
Bo
Tyvärr är direktdemokrati en utopi. Precis som fred på jorden och gratis volvovillavovve till folket. Det låter fint i teoriböckerna, men att alla medborgare skall ta beslut i frågor som dom inte är det minsta insatta i är inte realistiskt enligt min syn.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-13 22:25:00
Olof Öberg
Äganderättsprincipen gör ju skatter omöjliga så varför skall man rösta om någonting? Är man för så hjälper man till är man emot så behöver man inte bry sig. Slutligen lite visdom från David Friedman: "Rational voters are ignorant of a lot of what they vote on - because the cost of the information to them is less than its value to them."
Inlägg #4: Postat: 2002-02-13 22:36:00
AMN
du är påläst, skriver bra och har argument för allt. jag blir avundjuk ;
Inlägg #5: Postat: 2002-02-14 10:22:00
gustaf
Detta system som Ni föreslår skulle inte bli en demokrati utan massornas diktatur. Den vanliga människan som förvärvsarbetar har inte tid eller intresse att sätta sig in i de mer komplexa frågorna. Följden av det system Ni föreslår skulle bli ett samhälle utan struktur. Frågor som "om vi ska bygga en ny skola" skulle ta oändlig tid och dra åt sig ett väldigt intresse. ..
Laddar...