Inlägg #1: Postat: 2001-12-06 09:20:00
|
Stefan Holmqvist |
Det tror jag nog du fattar även om du mörkar. Se Fribergs Artikel om ordets betydelse.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-06 15:39:00
|
Isa W. |
Nej, det gör jag faktiskt inte. Men jag ska läsa artikeln.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-06 15:50:00
|
Isa W. |
Har läst Fribergs text, tycker inte att den ger svar på min fråga. Vill därför återigen få fråga vilka som vore fördelarna med en direktdemokrati. Det räcker inte med argumentet att vårt nuvarande system är inadekvat. Märkligt om du inte kan hävda några praktiska fördelar med det du agiterar för.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-06 17:01:00
|
Stefan Holmqvist |
Men....asså...host....Nuvarande system är inte demokrati. Jag vill ha en demokrati. Jag vill vara med och bestämma. Vilken del av det är det du inte begriper? Jag kan utveckla varför vi skall ha mer demokrati men jag trodde något sådant sade sig själv.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-07 09:54:00
|
Mårten Zimmerman |
Fördelarna med direkt demokrati är inte helt uppenbara, det håller jag om. Den enda fördelen är att du som person kan påverka. Nackdelarna är många: kortsiktiga vinstintressen för medborgarna kommer vinna framför långsiktig planerig i alla fall i ett inledningsskede, folk är dumma och kommer rösta fel på grund av okunskap, lobbygrupper kommer få ännu mer att säga till om, får vi inte högt röstdeltagare kan minoritetsgrupper få "för mycket" att säga till om och så vidare.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-07 13:59:00
|
Stefan Holmqvist |
MZ: Tack. Äntligen fråga med lite skärpa i all sin plöfsighet. Skulle man kunna fördela en del av politiken långsiktiga till folket och avlasta de reppade lite?. Jag är inte för en ohämmad direktdemokrati. I alla fall inte direkt. Folk är inte dumma. Det är en vanlig svensk förekommande villfarelse att "folk" är några andra obildade, dumma och att en själv är någon politisk medvetenhet. Så är det inte.
Jag är glad att jag rett ut det för dig.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-07 14:00:00
|
Stefan Holmqvist |
MZ: Du klarade alltså inte överkursen. Pity.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-07 15:32:00
|
Isa W. |
Du vill vara med och bestämma, så du antar att alla vill det? Jag rekommenderar Georg Henrik von Wrights "Myten om framsteget", en mycket intressant bok som problematiserar vår tids absoluta antaganden att ökad demokrati och ökad kunskap medför framsteg för samhället, det vill säga människan.
von Wright ifrågasätter vad vi avser med "framsteg", något jag också undrar när jag läser dina och Fribergs inlägg på Sourze.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-07 16:10:00
|
Stefan Holmqvist |
Så där ja. Det var lite mer fleshleg. Jag tror inte att det absolut innebär framsteg för samhället. Hur man nu mäter framsteg? Det blir i alla fall mer direkt, ärligt och människor får sig själva att skylla. Det kommer att stimulera ett ökat intresse samt råda bot på den politiska apatin vi har i dag samt att "samhället" blir något som man gllatt tillhör iställer för savmål för kritik.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-07 16:12:00
|
Stefan Holmqvist |
Forts fr svar 9: Det som behövs är en start, en dialog och en början. Möjligen skulle 1 beslut per månad börja återges till folket för att sedan öka. Jag ser problem men det ligger på IT/Säkerhets nivå. Jag kan nog tänka mig läsa boken du tipsar om. Hur ställer sig den till Switzerlands direkta, funktionella och överlägsna demokrati?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-12 16:55:00
|
fredrik ragnar |
ok dags att ta cykeln ut på hal is.. har för mig att jag hörde/läste någonstans att switzerlands överlägsna, funktionella demokrati i 9 fall av 10 beslutar det som innebär minst förändringar för de röstandeofta inte så många. detta gör att "makthavarna" kan räkna med resultatet i förväg. stämmer det känns inte deras variant så tokbra, även om tanken förstås är väldigt tilltalande. tänkte slänga in det, utan bevis, bara sådär... men lyckas stefan med att intressera folk så...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-22 08:50:00
|
SHQ |
Jag förstår det du säger fredrik ragnar men det är en aning visionslöst. Alltså om Switzerland har brister är detta en inspiration och inget problem.
|
|