Mannen är förtryckt

Inlägg #1: Postat: 2001-12-06 17:00:00
Peter
Bra artikel. Speciellt det om att män har mycket att vinna på jämställdheten är viktigt att poängtera. Skriv boken.
Inlägg #2: Postat: 2001-12-06 17:14:00
Susanne Gräslund
Det gläder mig att se att du har förstått att feminismen är till även för män och att män har oerhört mycket att vinna på könsrollernas uppluckrande. Den manliga könsrollen är dessutom mycket mindre tillåtande än den kvinnliga. Kvinnor har under det senaste seklet tagit sig in på många traditionellt manliga domäner. Det är dags för männen att våga spränga sina bojor också. Steg ett är att se dem.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-06 17:15:00
Michael Lundahl
Det intressant är att när man påpekar detta i feminisiska debatter som försöker skicka oss på en "guilt-trip" för att vi har det så bra blir svaret oftast i stilen "Ja men va fan ska jag bry mig om det för?! Jag har fullt upp med mina egna problem. Gör något själv då!"... bara för att i nästa andetag klaga på att män inte bryr sig tillräckligt om kvinnors problem.... thanks for nothing...
Inlägg #4: Postat: 2001-12-06 17:15:00
Beatriz Quevedo de Hansen
Mycket bra artikel från den "vanliga" mannens synsätt. Faktum kvarstår att det är de "stora herrarna" som skapar krig och förtryck. Historien bevisar detta och det drabbar alla i slutskedde.
Vänligen
Beatriz
Inlägg #5: Postat: 2001-12-06 17:22:00
Fredrik Vargas Friberg
Ja & Nej, det är både och, men jag anser då mer att kvinnorna är de mer utsatta. Men jag vill tillägga en sak till dig, som bygger vidare på det du har sagt. Porren utnyttjar mannen, då mannens hjärna är byggd mer på bilder än kvinnans. Ex H&M.
Inlägg #6: Postat: 2001-12-06 22:23:00
seven
Samhället kräver av pojkar från tidig ålder att de inte är mjuka och känslosamma. Detta fortsätter livet igenom. Män får på det viset inte tillgång till hela sitt känsloregister, liksom kvinnor snöps när det gäller aggressivitet.

Vi bär med oss så mycket dumma förväntningar på hur könen ska vara redan från späd ålder. Jag måste själv anstränga mig lite för att inte av slentrian neka min lille kille på 1½år silversandaler och att ha halsband på dagis.
Inlägg #7: Postat: 2001-12-06 23:41:00
Axel
Ämnet du tar upp är väldigt viktigt. Att en strävan efter jämlikhet vilket givetvis är viktigt kan slår över i diskriminering mot män uppmärksammas sällan.

Frågan om lumpen är jag lika intresserad som dig att få svar på - Har Gudrun Schyman någonsin tagit upp "lika militärtjänst för alla" i sin jämlikhetssträvan?
Inlägg #8: Postat: 2001-12-06 23:42:00
Axel
Även om ämnet är viktigt så är en del av dina argument märkliga:
- Att kvinnor nu lever längre än män beror huvudsakligen på hjärt/kärl-sjukdom i lägre ålder bland män, inte att män "utsätter sig för mer risker".

- Att män som grupp både begår och utsätts för flertalet våldshandlingar är väl helt skilt från, och fullt förenligt med, att män som grupp har ett strukturellt övertag i samhället? högre lön, snabbare karriärsklättring etc
Inlägg #9: Postat: 2001-12-07 09:15:00
prime
Jättebra artikel.. För att knyta samman två av dina punkter, nämligen den om att män oftare utsätts för våld och den om att kvinnor anses vara mer värda. Den så kallade "tjejtaxan" på taxi existerar på grund av våldet på gatorna, men den existerar inte för män, och med detta samt våldsstatistiken som bakgrund kan man ju inte motivera "tjejtaxa" om man inte i grunden anser en kvinnas liv mer värt än en mans. Skriv gärna boken! som det stod i en tidigare kommentar.
Inlägg #10: Postat: 2001-12-07 10:32:00
Andreas
Klockrent!
Skriv boken med en gång, för fan!
Inlägg #11: Postat: 2001-12-07 11:21:00
Kent Davidsson
Bra, det här sticker ett litet hål i påståendet att det råder patriarkat i sverige.
Inlägg #12: Postat: 2001-12-14 13:59:00
Madeleine
Ja, mannen kanske jobbar totalt fler timmar än kvinnan, den statistiken vet jag inget om. Men om det nu är så som du säger, tycker du att det är rättvist? Jag får det intrycket att du tycker det är orättvist att männen jobbar fler timmar. Det orättvisa är väl att kvinnan får göra mer av det obetalda arbetet? Det tycker iallafall jag ska delas lika.
Laddar...