Är H&M det egentliga problemet?

Inlägg #1: Postat: 2001-12-03 21:56:00
Michael Lundahl
Förväntas? Av vem? H&M? H&M vill att du köper deras underkläder. De skiter i vad du gör med din kropp. Vem? Männen? Har du sett/hört en enda säga/skriva "Det enda jag bryr mig om är hur du ser ut"? Vem är det egentligen som slagit i dig att ett ideal är något som måste följas? Hur ända in i rödaste helvete har du lyckats få för dig det? Förklara det för mig.
Inlägg #2: Postat: 2001-12-03 22:20:00
Anna
Det känns helt meningslöst att diskutera det här med dig. Tror det beror på att du aldrig varit kvinna. Som kvinna förväntas du att se ut som idealet så långt det bara går. Det är något man eftersträvar. Och det räcker så bra att bara vara söt och hålla käften. Du har helt rätt i att det är fel. Men det är så det är.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-03 23:13:00
Dan
Skönt att man är kille då och bara förväntas vara ful och trög och oattraktiv. Ingen har ju någonsin hört talas om någon som valt Marcus Schenkenberg före George Costanza....
Inlägg #4: Postat: 2001-12-04 09:18:00
Anna H
Michael, du förenklar problemet. Det finns ett skönhetsideal, en norm, på samma sätt som det är norm att du ska vara heterosexuell, eller att du inte ska gå omkring naken på stan. Regler som alla känner till utan att de finns nedskrivna nånstans. Förneka dem du, de finns där ändå.
Inlägg #5: Postat: 2001-12-04 09:23:00
Kim
Tack Anna H. Och Dan...den där funkar inte. Orkar inte ens ta den diskussionen igen.
Inlägg #6: Postat: 2001-12-04 09:29:00
Michael Lundahl
Anna: Du svarade inte på frågan. VEM förväntar sig detta av dig? Förväntningar existerar inte för sig själva. Det är någon eller några som har dem. VEM? Det måste du väl ha en uppfattning om?
Inlägg #7: Postat: 2001-12-04 09:34:00
Michael Lundahl
Anna H: Ja visst finns det ett ideal... en norm. Och det jag säger är att den kan man skita i. Normer är inte tvingande. Om det är någon som trr att idealen är något man MÅSTE uppfylla ligger väl den enklaste lösningen ändå i att upplysa om att så inte är fallet. Då blir alla nöjda och glada, utan att man behöver ta till löjeväckande skadegörelse.
Inlägg #8: Postat: 2001-12-04 10:53:00
Katarina
michael:Ja, man ska försöka strunta i normer,nej-de är inte tvingande.Det kan man tycka SAMTIDIGT som man kan vilja påverka de ideal som finns-eftersom de faktiskt påverkar oss-medvetet eller omedvetet
Inlägg #9: Postat: 2001-12-04 16:03:00
Michael Lundahl
Katarina: Jo men vad uppnått om du ändrar på idealet? Säg att smalt är idealet och mulliga får anorexi. Säg att mulligt är idealet och smala får bulimi. Säg att genomsnitt är idealet och både smala och mulliga får komplex. Säg att endast det inre kvittar och du knäcker de som inte är så fina inombords. Vad vinner du på att ändra idealen?
Inlägg #10: Postat: 2001-12-04 18:51:00
nihilisten
Ska det vara så jävla svårt för så många att förstå det enkla resonemanget i Lundahls inlägg?
Undrar om det beror på att tjejer inte besitter den inre styrkan och självtilliten som vi män gör.
provocerar
Inlägg #11: Postat: 2001-12-04 19:30:00
Katarina
Michael:håller helt med dig om detbra sagt!, menar bara att det är bra att ideal ifrågasätts, oavsett vad de innebär.
Så att de synliggörs, inte blir "objektiva måttstockar"lättare att stå emot,ta de för vad det är.
Inlägg #12: Postat: 2001-12-05 17:47:00
linnea
är det ingen som tänkt på att det största förtrycket av tjejer utövas av just andra tjejer? det är vi själva som intalar oss, och våra väninnor att vi borde se h&m-modellerna som ideal. jag tvivlar på att majoriteten av killarna tror att det är "normalt" att tjejer ska se ut på det viset.
Inlägg #13: Postat: 2001-12-05 20:02:00
Michael Lundahl
Om vi säger så här Linnea: Visst har vi killar också blivit påverkade av idealen... så inte har vi något emot om vår flickvän är "snygg". MEN... det är inte avgörande. Självförtroende hos er tjejer gör er mycket mer attraktiva än att era kroppar passar mallen. En mullig tjeje som vet att hon duger är mycket sexigare än en smal tjej med stora tuttar som tror att hon inte gör det. Ni är er egen värsta fiende.
Inlägg #14: Postat: 2001-12-06 11:07:00
Viveka
Du har så rätt Michael. Vi tjejer måste våga att inte följa mode och normer. Så länge vi inte gör det kommer många tjejer att må dåligt varje gång en annonskampanj kommer upp. Mer självrespekt och mod.
Inlägg #15: Postat: 2001-12-06 11:33:00
johan
en liten applåd för dan, vars snygga inlägg litegrann glömdes bort.
Inlägg #16: Postat: 2001-12-07 15:13:00
Karl B
Sofie, Anna, Kim, Katarina... Det ploppar upp den ena tjejen efter den andra och hackar på Michael för att "ideal är något man måste sträva efter". Men inte någon kan stå upp och förklara vem som tvingar dem, eller vilka hemska åkommor som drabbar dem som går sina egna vägar.
Inlägg #17: Postat: 2001-12-13 14:44:00
Anna
Ingen "tvingar" oss men det finns som sagt en norm som det är vanligt att man följer den och alldeles särskilt när man är ung. Du följer säkert också oskrivna lagar Karl B - om inte HURRA för dig. Och jaa vi måste som tjejer våga bryta den normen. Och jaa vi är vår egen värsta fiende. Och näää det spelar ingen roll att Michael säger att vi duger. Och jaa media måste våga visa tjejer av alla sorter för att vi ska fatta att det faktiskt är normalt att ha under D-kupa och väga 60 kg.
Inlägg #18: Postat: 2002-05-10 17:57:00
Petter
Så länge jag hör fler kvinnor än män kritisera de försök till "tjejer av alla sorter" som media faktiskt gör så har jag inget hopp om förändring.
Inlägg #19: Postat: 2002-05-10 18:01:00
Petter lägger till;
Så länge tidningar riktade till tjejer säljer en bråkdel så många lösnummer när de har en "alternativ" omslagsflicka har jag heller inget hopp om förändring.
Laddar...