Reklamaffischerna är en fasa för mig

Inlägg #1: Postat: 2001-12-03 16:46:00
Mikael N
Det där var bra skrivet. Jag tror att många letar efter något utomstående att skylla sin egen dåliga självkänsla på. Å varför blir det alltid debatt vid jul om detta ämne? När Twilfit hade sina kampanjer hörde inte jag något...
Inlägg #2: Postat: 2001-12-03 19:05:00
Kim
Men...personligen tror jag att dålig självkänsla till stor del beror på att vi har ett kvinnligt ideal som är näst intill ouppnåligt. Och om man är tonåring idag har man knappt sett en omanipulerad kropp i hela sitt liv i media. Inte konstigt att självkänslan tappas bort.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-03 19:09:00
Kim
Projektion inom psykologin har jag dessutom uppfattat annorlunda än Frida. Men det hör egentligen inte hit.
Inlägg #4: Postat: 2001-12-03 19:19:00
Michael Lundahl
Kim: Det finns ingen naturlag eller liknande som säger att ett ideal måste jagas eller uppfyllas. Det finns absolut inget som säger det. Man kan helt strunta i det... bara man inser att ideal inte är tvingande. Lär då redan barnen att dessa ideal kan man strunta i om man vill.
Inlägg #5: Postat: 2001-12-03 22:14:00
Kim
Jag lovar att försöka lära mina barn det. Tycker det är ganska korkat att säga "det finns absolut ingenting som säger att ideal måste uppfyllas bla bla bla...." Testa att vara tjej i dagen samhälle ett tag så kanske du förstår.
Inlägg #6: Postat: 2001-12-03 23:41:00
seven
HÅller verkligen med Kim i svar2. Det är inte lätt att vara ung tjej eller kille och söka efter sin identitet. Informationsutbytet världen över har det negativa med sig att urvalet över vad som visas som "normalt" blir helt extremt. Kvinnor och män som syns mest är hela tiden världens 100 snyggaste och muskulösaste. Då är det många som inte duger vid den jämförelsen!
Inlägg #7: Postat: 2001-12-04 01:40:00
skitenödig
seven: Alla ska inte duga till i jämförelsen. Det är därför det existerar en top-100 lista.
Inlägg #8: Postat: 2001-12-04 12:11:00
Anja Karlsson
Frida B svar på Valeries brev är helt obegripligt! Experterna är relativt eniga om att reklam av den här typen påverkar kvinnors självbild negativt samt att det finns ett samband mellan dagens ideal och de fasanfullt höga siffror som visar att 200 000 personer lider av ätstörningar. Att tro att det endast handlar om felaktig projektion är naivt och dessutom en farlig hållning. Hur långt skall det gå innan vi säger stopp?
Inlägg #9: Postat: 2001-12-04 13:14:00
Michael Lundahl
Anja: "Relativt eniga"? Vad betyder det? Att det med en viss sannolikhet är på det viset? I så fall finns fler möjlighet öppna, eller hur? Är det inte värt att utforska ALLA möjligheter? Att riva/måla H&M affischer hjälper ju uppenbarligen inte.
Inlägg #10: Postat: 2001-12-05 13:16:00
Anja Karlsson
Michael: Vet du något område där experterna är helt eniga? "En majoritet" är det bättre? Vad föreslår du själv att vi gör åt problemet? När tio års kampanjer, anmälningar till ERK och debatter inte får något genomslag i H&M:s reklam. Det finns ingen statlig myndighet som granskar reklamen så att den inte är könsdiskriminerande. Det har varit på förslag men högern är emot. Till slut kan vi inte vara tysta längre. Om vi inte säger ifrån så sviker vi alla de som drabbas av den här typen av reklam.
Inlägg #11: Postat: 2001-12-05 14:32:00
Michael Lundahl
Exakt min poäng Anja. Även expert-sanningar är inte absoluta utan kan utvecklas och ändras. Vidare: Om 10 års anmälningar inte fått bort H&M-reklamen så KAN det faktiskt bero på att det inte är fel på reklamen. Hur passionerat du än argumenterar så KAN faktiskt all denna debatt resultera i du visas ha fel... att det inte är reklamen det är fel på utan att det finns andra orsaker. Tänkte du på det eller tror du dig sitta på sanningsmonopol i frågan?
Inlägg #12: Postat: 2001-12-05 14:35:00
Michael Lundahl
forts Visst ska saken debatteras och problemet lösas. Men bara för den sakens skull betyder det inte att din föreslagna lösning är den enda rätta... eller ens rätt över huvud taget. Mitt eget förslag på vad som ska göras i frågan hittar du i mina artiklar. Har du läst dem?
Laddar...