Högerns fredsmoral!

Inlägg #1: Postat: 2001-12-03 11:45:00
navid
istället kan man ju som den stora massan tycka att kapitalismen suger oööhhh bira bira bira bärs bärs och att alla som är vänster är bra människor. eller så har somos rätt i den här artikeln.
Inlägg #2: Postat: 2001-12-03 11:53:00
Anna Nilsson
Stefan Holmqvist ger här ett lysande exempel av brist på argument. Lysande.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-03 12:05:00
Clemens Klarke
Stefan, din argumentation är verkligen lyssande, GRATTIS!

Om vi antar att kapitalismen är dålig, vill jag gärna att du kommer med ett exempel på ETT planekonomiskt land som har bättre ekonomi eller större individuell frihet än något kapitalistiskt land. Varsågod kom med exempel! Det skall verkligen bli spännande...
Inlägg #4: Postat: 2001-12-03 12:50:00
peter horal
bäste stefan.du brukar kunna ge dräpande kommentarer som är sakliga. Är du ur form eller bara allmänt osaklig idag
Inlägg #5: Postat: 2001-12-03 13:47:00
david a
världen kanske inte är så svart-vit att alternativet står mellan plan eller marknadsekonomi.
Inlägg #6: Postat: 2001-12-03 14:16:00
Stefan Holmqvist
Nej i dag är jag osaklig Peter. Jag blir så trött på att det är samma visa hela tiden från Somos.
Plus till David A som förstår att världsekonomin inte står mellan två alternativ. Exempel: Clemens Klarke Så har EU börjat inskränka den fria marknaden med förbud mot "paralellimport" på Levis jeans. Flera multinationella bolag många japanska kör redan planekonomi.
Inlägg #7: Postat: 2001-12-03 14:30:00
Stefan Holmqvist
Anna N: Men Anna....När ALLA Somos inlägg är likadana. När en sådan briljant retoriker enligt honom själv inte har knappt någon variation eller några källor att ge för sina maniska resonemang så blir ju fågelkvitter en rättvis liknelse.
Inlägg #8: Postat: 2001-12-03 14:43:00
Clemens Klarke
Jag vet, helt sjukt av EU att förbjuda paralellimport. EU är en stor byråkratisk kossa som kostar skjortan... "flera multinationella bolag kör redan planekonomi". Hm, verkar som du har en annan defination på planekonomi än mig? Jag menar den typ av ekonomi som finns i länder utan kapitalism där inte konsumentens efterfrågan styr marknaden, utan istället byråkraternas idéer om vad "det skall finnas marknad för"...
Inlägg #9: Postat: 2001-12-03 15:13:00
Stefan Holmqvist
På samma sätt det inte finns någon "fri marknad" Den förblir en utopi så finns det inte heller längre någon total planekonomi. Den fanns i CCCP. Planekonomi bygger på ett långsiktigt planerande och kartläggande av konsumtion och produktion och eliminering av alternativ. Den biten har bland annat Japanska IT tillverkare totalt emulerat när de producerat hårt eftersatta produkter.
Inlägg #10: Postat: 2001-12-03 15:18:00
Shiit alltså...
Högerntalar om nationen som enhet, och att det främst skulle handla om politik på nationnivå. Kapitalismen är global. Det blir bisarrt när man förbiser att t.ex. kina också är integrerat i världskapitalismen. Hur förklarar man skorna man har på fötterna genom en sån här höger-nationsyn på ekonomin? Saken är den att länderna och dess invånare har olika roller - vissa länder står för råvarorna och andra för exploateringen av desamma.
Inlägg #11: Postat: 2001-12-03 16:56:00
Vidar
HOller med "Svar 10" till 100...

Renodlad kapitalism
den enskilldes rStt att tillvarata sina msjligheter att vidga sitt ego...
Vilket ofrOnkomligt leder till att de med stsrst ego, de med minst medmSsklighet osv kSnar pO kapitalism...
Till det hSr kan tillSgas massor;
Ôom inteÕ. Det behsver vi inte ta nu...
Mina prisiper Sr att ingen skall lida av det jag gsr, vilket inte alltid Sr sO lStt att leva upp till, men jag tycker att det Sr ett bra "mantra" att ha livet igenom.
Inlägg #12: Postat: 2001-12-03 17:01:00
vidar
Eftersoim kapitalismen uppmanar till att fsrsska fO ut sO mycket matrielt, tid osv av sin omgivning som msjligt dvs om du inte har tur och fsds till en skarpsint mSnniska eller har nOgon/nOgra andra fsrdelar tex: tur eller inte vill lOta andra lida sO kan du inte dra samma fsrdelar som om du skulle kunna tSnka dig att dra alla msjligheter du kan se, till din exrema fsrdel dvs leva pO andra.
Kommer tilllbaka med argument senare...
... reklam ...
www.yelah.net
... reklam ...
Inlägg #13: Postat: 2001-12-03 18:00:00
Somos
Förlåt, mina källor är samtliga nyhetesändningar på SVT och TV4 under söndagskvällen. Nöjd Stefan?
Laddar...