Reklamaffischerna är en fasa för mig

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2001-12-04 01:34:00
skitenödig
Anna: Att din grundinställning är helt fel och många andras likaså rättfärdigar inte dig eller andra att riva ner afficherna. Skulle du rättfärdiga terroristerna?? De var och är ju många individer som har samma grunsinställning som de som kapade planen. Inte rättfärdigar det deras handling för det. Nu var terrorismen väldigt drastiskt, men ta judehatet av nazisterna då.
Inlägg #22: Postat: 2001-12-04 01:50:00
sabina
på vilket sätt har ni lidit av att folk river ner hm-affischerna? för jag antar att det stör er, när ni orkar sitta här och lägga ner tid på att klaga.
Inlägg #23: Postat: 2001-12-04 09:27:00
Michael Lundahl
Anna: Tar du inte oss på vårt ord när vi säger att du duger som du är?
Inlägg #24: Postat: 2001-12-04 09:29:00
Anna
Clemens - jag ser mig inte som svag men även jag, över 30, försöker leva upp till idealen. Tyckte det var rätt uppenbart att jag spelade på Challes inlägg...
Inlägg #25: Postat: 2001-12-04 09:31:00
Anna
Nej Michael. Inte så länge den oskrivna lagen säger något annat.
Inlägg #26: Postat: 2001-12-04 10:03:00
Michael Lundahl
Anna: Påverkan kommer att finnas hela ditt liv igenom. Vilken påverkan vi än stoppar åt dig så kommer det ny. Det kommer inte att fungera. Och jag begriper inte varför du så envist håller kvar vid denna "Oskrivna lag". Om jag säger till dig att denna lag antingen inte finns eller att du inte behöver bry dig om den, borde inte det göra dig glad då? Tydligen inte... du håller istället fast vid den. Jag kämpar liksom i uppförsbacke här.
Inlägg #27: Postat: 2001-12-04 10:06:00
Michael Lundahl
Hur skall man kunna befria dig från något du själv försvarar? Jag säger "H&M kräver inte att du ändrar din kropp". Du säger "Joooo då! Det gör de visst det!". Alltså... fattar du dilemmat här? Det är rätt knepigt att hjälpa dig i en sådan här situation. Kan du inte lita en smula på mig istället? Jag vill ju hjälpa.
Inlägg #28: Postat: 2001-12-04 11:42:00
Anja Karlsson
Det Valeries brev visar är att väldigt många unga tjejer mår dåligt av den här typen av reklam. Det måste vi respektera. Individualister eller ej! Vi kan inte ha ett samhälle som bygger på att den starke mår bra för han/hon kan stå emot dessa krafter. Vem tjänar på den här typen av reklam?
Inlägg #29: Postat: 2001-12-04 12:15:00
Clemens Klarke
Anja, brevet visar att HON mår dåligt och är ej ett underlag för att "många unga tjejer mår dåligt". Tycker du inte det är bättre att Valerie och flickor/pojkar i samma situation lär sig att tänka självständigt oberoende utav andra? istället för att man t ex förbjuder affischer på "vackra människor" och låter Valerie ständigt vara svag för andras påverkan?
Inlägg #30: Postat: 2001-12-04 13:17:00
Michael Lundahl
Anja: Jag respekterar att Valerie mår dåligt av H&M-reklam. Men detta betyder INTE att jag för den sakens skull gör henne till Gudinna? och som en zombie automatiskt lyder allt hon säger villkorslöst river ned alla H&M affischer som finns bara för att hon skyller på dem.
Inlägg #31: Postat: 2001-12-05 00:35:00
Somos
Självklart tar vi skada av att du river ner affischer. HM blir ju tvungen att kompensera skadan på något sett, om inte annat så är det barnarbetarna i Afrika som får sämre betalt. Dessutom så rättfärdigas inte vandalism genom att ingen annan tar skada förutom ägaren eller att din självkänsla är så dålig.
Inlägg #32: Postat: 2001-12-05 13:24:00
Anja Karlsson
Enligt förbundet anorexi och bulimi finns det 200 000 personer i Sverige grava ätstörningar. Den allra största majoriteten av dessa är kvinnor. Således vet vi att det förutom Valeri finns en massa unga tjejer - tusentals i Valeries situation. Varje år dör dessutom ett antal av dessa av självsvält. Vem tar ansvar för att de varje dag blir utsatta för bilder som talar om för de att de inte duger?
Inlägg #33: Postat: 2001-12-05 13:47:00
Mikael Svensson
Anja K: Bilderna talar INTE om att de inte duger. De är de själva som drar den slutsatsen. De flesta människor, kvinnor som män, ser affischerna utan att dra sådana slutsatser och blir inte mer bekymrade av det än så. Några drar dock dessa slutsatser, som t.ex. Valerie, men det är inte bilderna i sig det är fel på. Det är Valeries dåliga självbild som är boven i dramat. Hon behöver hjälp med mental träning...annars kommer det bara något annat "störmoment" efter affischerna är borta.
Inlägg #34: Postat: 2001-12-05 13:57:00
Michael Lundahl
Anja: Precis som Mikael säger så är bildens budskap en tolkningsfråga. Att påstå att H&M avsiktligt säger "Din kropp duger inte" kräver rejäla logiska kullerbyttor. Och då är frågan: Vad är det som får dessa 200 000 mörkertal att göra denna knasiga tolkning? Och hur kommer det sig att många hundratusentals andra INTE gör denna tolkning utan är nöjda och glada ändå? Har du ens tänkt i de banorna eller slutade du fundera efter det att du hittat din syndabock och handlat färg?
Inlägg #35: Postat: 2001-12-05 13:58:00
Michael Lundahl
forts Jag och några till här på Sourze erbjuder en utveckling och fördjupning av problemställningen. Varför envisas du då att hålla fast vid den grunda och ytliga förklaringen?
Inlägg #36: Postat: 2001-12-05 15:24:00
Anja Karlsson
Tvärtom Michael. Det du gör är att förenkla frågan, inte fördjupa den. Det är i allra högsta grad en ytlig analys att säga att det är vissa som påverkas - andra inte alltså är bilderna inte ett problem utan istället läggs problemet hos betraktaren. Det är sannerligen inte en fördjupad analys!
Inlägg #37: Postat: 2001-12-05 15:44:00
Anja Karlsson
Självklart hänger de ideal som finns ihop med hur det ser ut samhället i övrigt. När man förmedlar bilden av en passiv och underordnad kvinna så gör man inte det utan att vara medveten om vad man gör. Utan att kvinnor hela tiden vill "förbättra" sitt utseende ökar man inte sin försäljning. Och det är målet. Kvinnors självbild påverkas utan tvekan. Det vet ni också. Och H&M. Det är själva poängen med reklamen.
Inlägg #38: Postat: 2001-12-05 15:44:00
Michael Lundahl
Du ser affisch. Du mår illa. Din slutsats: Det är affischens fel, den måste bort. Kan det bli enklare? Det jag gör är att fråga VARFÖR du mår illa av affischerna. Sedan utökar jag problemet genom att fråga varför mår inte vissa andra illa av den. Eftersom man får olika svar beroende reaktion beroende på vem som ser affischen kan man ju ana att dess natur inte är den enda utlösande faktorn. Vad är det då mer för faktorer som spelar in undrar jag då? Hur kan du då påstå att jag förenklar problemet?
Inlägg #39: Postat: 2001-12-05 15:47:00
Michael Lundahl
Ja men alla ser inte den bilden. "Passiv och underordnad " är DIN tolkning. Jag gör inte den tolkningen. Många andra, inklusive kvinnor gör inte den tolkningen. Du förutsätter att H&Ms reklammakare delar din tolkning... och därför faller ditt resonemang därför att det gör de inte. Eller är du tankeläsare så du vet att det är just så bilden skall tolkas? Du gör antaganden du inte kan styrka Anja. Tycker du då det är konstigt att jag tvivlar på dig?
Inlägg #40: Postat: 2001-12-05 17:39:00
linnea
"men alltså, vad ska vi göra med alla vackra människor som vågar visa sig utomhus? de är ett stort hån mot mig och min kropp! jag tycker vi tvångsmatar dem med ister, och tvingar dem att anlägga skägg!"
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...