Effektiva miljösteg är tjugo år gamla!

Inlägg #1: Postat: 2012-12-07 11:41:00
Leif E Ström
Miljöpartiets sejour i Riksdagen har varit ett spel för klimatsmarta födgenier i första hand. Endast två år har partiet befunnit sig i maktens korridorer när de verkliga effekterna på miljö och klimat skapats, men då utan makt. Sedan 70-talet har vi fördubblat vår produktion och halverat koldioxidutsläppen. Detta beror intelligenta ingenjörer, vilka före 1990 utvecklat och tagit till vara på vattenkraften, skogen biobränsle och inte minst kärnkraften.
Oljekrisen med stigande priser i slutet av sjuttiotalet blev katalysatorn. I dag använder fjärrvärmen bara 7 olja!!! Pappersndustrin har en minskning på 80. Alla stora framsteg är snart 25 år gamla!

F.ö. att jaga koldioxid som renderar vinster för företag, banker och staten via extra avgifter, skatter och priser börjar avta. Nu jagar man dubbdäck och dess ev. effekter på hälsan. Mest jagar den politiska proffscyklisten centerpartisten Per Ankersjö. Han har det körigt i dagarna, då han inte känner till att ett värmeljus alstrar mer negativa effekter än 40 bilar med dubb. Vad tycker ni - skall även dubb på cyklar beskattas?
Inlägg #2: Postat: 2012-12-07 11:56:00
Leif E Ström
F.ö. tycker Astrid Kander som är professor i ekonomisk historia vid Lunds Universitet följande i SR. "Det är rimligt att utsläppen från importvaror räknas in i den nationella statistiken, men att vår klimatsmarta export inte får tillräcklig uppmärksamhet".

I hennes nya beräkningar av Sveriges utsläpp har hon använt statistiska centralbyråns siffror och tagit med all koldioxid från importvaror minus utsläppen från exportvaror. Då blir varje svensks utsläpp 9 ton koldioxid per år.

Sen har hon räknat ned de svenska siffrorna med vad världen sparat i utsläpp på våra exportprodukter. Då blir istället varje svensks utsläpp 4,4 ton årligen, en minskning med hälften alltså. En mycket låg siffra jämfört med andra industriländer, men fortfarande mer än dubbelt mot det globala snittet och vad som är hållbart i längde
Inlägg #3: Postat: 2012-12-07 15:26:00
Leif E Ström
Jocke, allt det här det visste väl du? Om inte så skulle det vara kul med en kommentar eftersom du tidigare visat respekt för forskare och vetenskapsmän. Du kanske också känner till att nätavgifterna i Tyskland
har ökat med det tredubbla samt att det tar c:a 40 år för att finansiera verksamheten för avveckling av ett kärnkraftverk. Ett är i alla fall klart, tyskarna blev inte informerade om de ekonomiska effekterna. Men det är ju en annan femma, ekonomi är ju ingen vetenskap.
Inlägg #4: Postat: 2012-12-07 17:45:00
Jocke utourzad
Leif ES får jag kalla dig så, tror jag är äldst. Det rätt mycket jag inte vet. Men jag tror mig veta att miljön, inklusive hur vi påverkar elementen, resursers förbrukande och människans framfart, inkl överbefolkning. Det är grenen vi sitter på.
Jag är övertygad om att de flesta inom miljörörelse, inkl gamla etablerade organisationer samt hela fältet av foskare på området inser det samma.
Att politiker inte kan få makt utan att missbruka den inser jag också, som nu MP med sin osympatiska och miljömässigt ovetenskapliga queerfeminism, och som hellre borde kolla upp även kvinnors påverkan.
Att Sverige minskat sina koldioxidutsläpp är väl mer tur än skicklighet, kärnkrafterns totalslutkostnader är dock ej medräknade.
"Att ett värmeljus alstrar mer negativa effekter än 40 bilar med dubb." Visste jag inte.
Har du mätt det själv, eller litar du på vetenskapen :-
Inlägg #5: Postat: 2012-12-07 18:24:00
Leif E Ström
Jocke, tur i den mening att vi lever i ett land med resurser, ja.
Men om motsvarigheten till dagens Vattendomstol och Miljöverdomstolen MÖD, varit lika generösa mot energibolagen på 40- och 50-talet som man är i dagsläget för alla vindsnurror, då hade vi inte haft några oreglerade älvar, men heller inte behövt snurrorna.

Man undrar verkligen vem domstolarna är till för. I ett fall Gabrielsberget, krävde domstolen att följande berörda skulle ha informerats: "Domstolen menar att det inte räcker med att en verksamhetsutövare framför en inbjudan till samråd till till exempel byalag, vägföreningar eller jaktlag. Inbjudan ska alltid gå direkt till de berörda, i detta fall fastighetsägare samt innehavare av till exempel jakträtt eller vägrätt. Alla fastighetsägare i området kontaktades inte i detta fall och ej heller boende i några av de byar som ligger relativt nära.

Trots bristerna och överklagandet beslöt MÖD att tillåta vindkraftetableringen.

Skämmigt, men antalet värmeljus är extra extrapolerade.
Inlägg #6: Postat: 2012-12-07 19:07:00
Jocke utsourzad
5 Jag kontrar ´med samma som minstrar brukar: Kan ej kommentera enskilda ärenden. Sverige har mest kärnkraft i världen, jämte Frankrike som inte har vår vattenkraft. Vi har alltså mest, och globalt sett skulle det ha inneburit 7000 kärnkraftverk, ja fler om vi räknar med våra floder.
För den nivån hade det globalt krävts närmre en invigning per arbetsdag, av ett nytt kärkraftverk!
Men det har ju bara inträffat tre allvarliga olyckor, och nu senast är Oskarshamn stängt. Och med 7000 verk? 9000 kärnkraftverk år 2050, minst. Realistiskt?
Mycket stängningar på våra verk, av diverse orsaker, inte minst mänskliga. Kärnkraften är omänsklig,
Inlägg #7: Postat: 2012-12-07 21:47:00
Jan Brunnegård
Mattematik är ohyggligt svårt För att göra prognoser bör man ta hänsyn till 10-20 olika omständigheter...
Laddar...