Leif Erlingsson |
HistorieförtryckarreligionerMany Latter-day Saints, regardless of their devotion, fear their own church. They fear the society and culture of which they are a part. They fear the judgment of leaders and members alike. They fear the punishment should their historical views, political opinions, or doctrinal understandings become known.Online Summary of "Case Reports of the Mormon Alliance Volume 2, 1996", Compilers and editors Lavina Fielding Anderson and Janice Merrill Allred, Mormon Alliance, Salt Lake City, Utah, April 1997.En sådan religion kunde jag inte vara kvar i. Det är ju som om man kunde bli fängslad för att man presenterade en viss historisk synpunkt, eller översatte en bok! Det är ju som om Günter Deckert kunde fängslas för att ha översatt en italiensk historiker till tyska! En sådan religion kan jag inte vara del av.Fotnot: Günter Deckert ska nu i december in i fängelse för en motsvarande gärning som mormonkyrkan uteslöt medlemmar för - att i Günters fall ha översatt en historiker till tyska. Lika lite som jag kan vara med i den ena historieförtryckarreligionen kan jag vara med i den andra.
|