|
Inlägg #6: Postat: 2012-10-30 12:05:00
|
|
Jan Brunnegård |
När frikyrkorna och Frälsis drog i gång på 1800 talet så var konkurrensen nästan noll. Nu är den total! Är detta orsaken till tillbakagången eller ser ni andra orsaker???
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-10-31 11:34:00
|
|
Jan Brunnegård |
Plötsligt så tar flera medier upp Frikyrkans kris vad gäller medlemsantal. Sedan flera år tillbaka läggs det ner en församling i veckan. Ibland är det naturliga sammanslagningar. Man river några omoderna gudshus och satsar på något nytt som ligger centralt till.
|
| |
|
Inlägg #1: Postat: 2012-10-31 11:41:00
|
|
Jan Brunnegård |
ETT tag så var stora delar av den svenska landsbygden på utdöende, medlemmarna dog eller flytta in till "staden". Många som flytta gick inte med i ngn ny församling. I många bygder fumgerade missionshusen o baptistkappellen som ett slags Folkets Hus för många olika slags aktiviter. Bonderörelsen hade sin möten där. Älgjägarna samlades vid kapellet men släpa aldrig dit en älg? Frikyrkan var på måmnga håll byns eller samhällets kulturcentrum med mkt musik, litteraturstudier, föredrag etc. Under min livstid så har antalet frikyrkliga gått ner till ca 40 medan befolkningen fördubblats. Folk med annan och starkare tro har kommit in. Det blev ett annat Sverige.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-10-31 16:23:00
|
|
Mr Harmoni |
#5 Jan Brunnegård, tänk vad folk ni hade haft i ert missionsförbund om inte mångkulturen kommit till stånd, då Sverige var på väg att bli ett sekulärt samhälle. Ni hade då fått fulla hus vid varenda bönestund i ert missionshus av de sista troende entusiasterna! Nåväl kära bror skadan är redan skedd, nu tar muslimerna hand om både kyrka och tron på Muhammed.
Pingstkyrkan sålde sitt till Islam och Moské nr53 kom till stånd i landet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-10-31 18:38:00
|
|
Jan Brunnegård |
RIKTIGT så enkelt var det nu inte. Frikyrkorna krypte väldigt mycket innan den stora invandringen också. Det finns nog ca tio orsaker varav jag nämnt några... // Under arbetsnamnet Gemensam Framtid så har de tre "gamla samfunden" gått samman i sommar. Nämligen Missionskyrkan Metodistkyrkan och Baptistsamfundet. / Svenska Frälsningsarmen är anknutet till GF./ För ca 15 år sedan grundades Evangeliska Frikyrkan av tre små baptistiska samfund , Örebromissionen,Helgelseförbundet och Fribaptisterna. "Internationella Frälsningsarmen "med säte i London kör solo.I TVsofforna tror de på nedläggning. Så finns det ca 5 trosgrupper inom Sv Kyrkan varav ett heter EFS. Samt OASEN osv." Jag kan inte räkna dem alla"...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-10-31 18:42:00
|
|
Jan Brunnegård |
STÖRST bekymmer med invandringen har säkert Sv Kyrkan som ju har ytterst små inkomster kyrkoavgift från de stora kända invandrar-stadsdelarna. Sv Kyrkan förväntas göra jättemycket här men har mkt låga inkomster... Men samma kan gälla mitt i Sthlm där nästan all bostäder förvandlats till butiker o kontor. GunnarL är expert på detta.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-10-31 18:42:00
|
|
Jan Brunnegård |
STÖRST bekymmer med invandringen har säkert Sv Kyrkan som ju har ytterst små inkomster kyrkoavgift från de stora kända invandrar-stadsdelarna. Sv Kyrkan förväntas göra jättemycket här men har mkt låga inkomster... Men samma kan gälla mitt i Sthlm där nästan all bostäder förvandlats till butiker o kontor. GunnarL är expert på detta.
|
| |