Trygghet o konflikter

Inlägg #2: Postat: 2012-10-21 13:27:00
jan Brunnegård
Rasism måste väl ha med hudfärg o ev krullhår att göra. Dessa saker tror jag ytterst få bryr sig om numera.

Det som är svårt för infödingar att klara av är om det kommer in mycket folk med helt avvikande seder och bruk. De har en helt avvikande kultur som jag/vi inte förstår oss på. Så vi blir lite rädda och avståndstagande.Vi har det i ryggmärgen.

Vi klappar inte obekanta djur och vi kramar inte om vackra människor från andra kulturer. I vart fall tar det avsevärd tid. Jag har fullt sjå med att lära mig namnen på 7-8 stycken bosnier, kroater etc. Jättesvårt och det skapar avstånd.

OM vi kan förutse någons beteende så känner vi oss trygga. Kan jag förutse okände grannens beteende?. Vilka ord måste jag undvika?

Placera nysvenskar i särskilda reservat/stadsdelar är en ogärning för då kan vi inte lära av varandra. De på andra sidan motorleden anses konstiga, ja rent av farliga. SÅ skapar vi konflikter här!
Inlägg #1: Postat: 2012-10-21 16:59:00
Mr Harmoni
#1 Jan Brunnegård "OM vi kan förutse någons beteende så känner vi oss trygga. Kan jag förutse okände grannens beteende?. Vilka ord måste jag undvika?" Absolut och vad man än gör så kalla dem inte för svenskar, det uppfattar de som rasistiskt!
Laddar...