Statsoraklet JAN MYRDAL

Inlägg #1: Postat: 2012-10-03 10:12:00
Ulf Lönnberg
INTERVJUN med JAN MYRDAL i TV2 igår illustrerade tydligt att den svenska och nu avvecklade kulturinkomstgarantin till Jan Myrdal och 156 andra år 2010 var ett otidsenligt ok på folkets axlar. Delar av vårt kulturarv skapades/räddades ända fram till tidigt 1900-tal av mecenater som efter egna överväganden tog sig an kultur- och konstutövare som i deras tycke skapade något nytt, angeläget eller egensinnigt som de såg som värdefullt för flertalet och dem själva?. Det är en nutida kulturpolitisk angelägenhet att vårda vårt kulturarv och att skapa utrymme för experimentell nydaning. Statsfinansierade statsorakel med livstidsförordnande är den fria kulturens motsats. På denna punkt har Alliansens kulturpolitik träffat rätt. Nu dags att gå vidare mot skatteregler som främjar privatpersoners och företags kulturinvesteringar i vid mening.
/Ulf Lönnberg, AU-ledamot i KDs kulturnätverk
Inlägg #2: Postat: 2012-10-03 10:38:00
Jan B
Jan Myrdal landets mest överskattade person.Han kan resa genom Kambodja, Albanien och andra hemska ställen utan att se ngt negativt att rapportera om. Inte konstigt om hans barn håller distansen till honom..
Inlägg #3: Postat: 2012-10-03 11:30:00
Jan Olsson
Efter att ha hört intervjun,tycker jag inte att Jans ideologi,skiljer sig från Alva & Gunnars,på annat sätt än att Jans är mera uttalad än deras!
De förklädde sin i socialdemokratin,vilket INTE Jan har gjort!
Så frukten föll inte SÅ långt från trädet!

Eller vad var det annars som fick Lönnberg att fundera på den avvecklade statsgarantin?

Vad angår kulturinkomstgarantin,har den troligtvis inte varit ett nödvändigt tillskott i Jans fall!
Snarare ett slags uppskattningsbevis för hans verksamhet!

Vet Lönnberg hur det är med de andra 155? - Får man bättre kultur av hungriga kulturarbetare? - Om pengarna genereras av skatt,eller skattebefrielse,så vad?
Inlägg #4: Postat: 2012-10-03 14:00:00
Jan Brunnegård
Jag googlade o fann// Den livslånga garantin garanterar konstnären en årlig minimiinkomst motsvarande cirka 214 000 kr år 2009 fem basbelopp. Beloppet minskas om konstnären har andra inkomster. Om konstnären med egna inkomster når upp till en brytpunkt, som 2008 var 260 000 kronor, utbetalas inga pengar.3 I snitt erhåller de beviljade ungefär halva maxbeloppet.4// Slut citat// Inga nya delas ut men de som fått det behåller det livet ut. I snitt utbetalas hälften av ovan uppgivna summor...Googla o du finner namnen på samtliga....
Inlägg #5: Postat: 2012-10-03 14:14:00
Mr Harmoni
#4 Jan Brunnegård så otacksamt att vara konstnär och får sämre bidrag än invandrarna, jag undrar varför inte bizon tagit upp det här på någon tråd om konstnärsbidragen. Jag minns att i början på 70 talet hade Stormästare i Schack 50.000 kr om året i bidrag, alltså mer pengar i genomsnitt en vad mången löntagare hade på den tiden.
Inlägg #6: Postat: 2012-10-03 15:08:00
Jan Brunnegård
MJA. Vem var denna stormästare? Kanske vore ngt för vår berömda Armbryterska från Ensamheten!
Inlägg #7: Postat: 2012-10-04 16:22:00
Lennart Asp
#6: Janne, denna trevlige och ödmjuka stormästare i schack heter Ulf Andersson. Jag växlade något ord med honom i en paus under hans match mot Bent Larsen i Stockholm 1975. Lustigt nog tror jag att det var vid den tiden ungefär han fick kulturstöd som Sveriges första stormästare på lång tid. Som bäst har han rankats som fyra i världen 1983!

Tycker nog att han var och är värd livslångt kulturstöd inte minst för den bedriften vilket inte lär upprepas av någon annan svensk schackspelare på lång tid om någonsin. Han slapp i alla fall att arbeta på fabrik som han tänkt från början ...

Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #8: Postat: 2012-10-04 16:53:00
Lennart Asp
Hela listan finns på Konstnärsnämnden ...

Länk: konstnarsnamnden.se

En del namn på listan och kulturstödets utformning och existens kan förstås diskuteras, men rör för f-n inte Ulf Andersson! :
Inlägg #9: Postat: 2012-10-04 17:57:00
jan Brunnegård
OM jag skrivit ngt okunnigt om Stormästaren så ber jag om ursäkt för det. Dimsyn gör att jag inte läser allt....
Inlägg #10: Postat: 2012-10-04 21:06:00
Lennart Asp
OCH jag som trodde att du var Herrljungas schackmästare. Men det är klart spel & dobbel passar väl inte i dina kyrkliga kretsar? :
Inlägg #11: Postat: 2012-10-04 21:09:00
Lennart Asp
Som du varit inne på var det ju ingen konstnärslön utan en garanti att ha en minimiinkomst för att överleva helt enkelt. Mindre pengar om man får pengar på sitt konstnärsjobb och ingenting om tjänar ca 260 000 på konstnärsjobbet.

Men man undrar ju onekligen över en del namn. Jag har ganska bra koll på scenkonstens förmågor i Sverige, men jag måste erkänna att Bo W Lindtröm som enda skådespelare var en överraskning. Har aldrig hört talas om karln! :

Länk: sv.wikipedia.orgöm
Inlägg #12: Postat: 2012-10-04 21:13:00
Lennart Asp
Inlägg #13: Postat: 2012-10-04 21:35:00
Jan Brunnegård
ASP 10/ Om kyrkliga vanor vet jag inget för jag klev av det tåget då jag blev myndig.Men i frikyrkornas bänkar sitter vi med spelkorten och pavan lätt till hands.Vi spelar om vem som ska ge mest o munst i kollekt. Samt om vem som ska sjunga högst eller tiga. Så vi har det rätt så roligt. Så delar vi ibland ut kläder och stoppar i folk soppa. Vi har alla möjliga slags samlingar för folk med skilda intressen och ork.
Inlägg #14: Postat: 2012-10-04 21:36:00
Jan Brunnegård
OM ngn inte tror på min nr 13 så gör ett studiebesök själv. Vi bits sällan...
Inlägg #15: Postat: 2012-10-04 22:11:00
StaffanRoger
Ack ja.

Ulf Lönnberg vill låta marknaden vårda vårt kulturarv. I hans rörande nostalgiska terminologi heter det inte marknad utan "mecenater".

Det är inte kultur kd-is Lönnberg sysslar med utan ekonomi - bort med allt som är skattefinansierat inom kultursfären.

Och absolut inga pengar till obekväma kulturmänniskor och kulturinstitutioner.

Högeralliansen har ingen kulturpolitik - det är ekonomisk politik tillämpad på kultur.
Inlägg #16: Postat: 2012-10-05 17:47:00
Lennart Asp
JAN 13/ Jag sade "kyrkliga" därför att jag har för mig att du reagerade förut mot beteckningen "frikyrkliga"?Hursomhaver verkar ni ha trevligt ihop och hjälper behövande på köpet. Vad jag funderar på är om ni slår era påsar ihop med den "vanliga" kyrkan ibland med hjälpverksamheten? Kanske rentav med en muslimsk församling, om det finns någon sådan i Herrljungatrakten?
Inlägg #17: Postat: 2012-10-05 18:57:00
Jan Brunnegård
Bästa Lennart / jag är inte så logisk o konsekvent. Ibland försöker jag bara vara rolig. Nr 13 är väl ett exempel då jag blandar allvar o lustigheter och hoppas på att de flesta kan skilja agnarna från vetet. Utom de som är från Vettet!// Vad betyder farikyrka i dag då vi inte har ngn statskyrka? Folkkyrka vill väl alla samfund vara? På det lokala planet finns många former av samverkan mellan Sv Kyrkan och min Missionskyrka.Det finns riksavtal om detta. Att präster pastorer kan vikariera för varandra t.ex. Erkänna varandras olika dopfomer, nattvard osv. MEN det finns också exempel på lokalt att personkemin mm inte stämmer o då står det still./ Jag ser exempel på att man besöker varanfras kyrkor på "lediga söndagar" osv.ÅTERKOMMER nog om detta...
Inlägg #18: Postat: 2012-10-06 13:19:00
Lennart Asp
#17: Ännu bättre Jan/ jag är inte heller så logisk och konsekvent. Jag blandar högt och lågt, skämt och allvar, huller om buller. Det får man tydligen inte göra om en del debattörer här på Sourze får bestämma. :
Inlägg #19: Postat: 2012-10-06 14:12:00
Jan Brunnegård
Sourze är en livgivande Källa för mig där det alltid blandats högt o lågt. Om jag bara kunde lära mig at strunta i vissa inlägg så skulle jag må bättre.Min ork o mitt humör följer noga mitt fysiska tillstånd för dagen.Har väntat ca 10 dagar på besked från en röntgendoktor, lite irriterande....Läser i dag i GP att folk får sammanbrott p g a dåligt fungerande transporter till sjukhus.....ja jobbigt är det...men fungerar ändå til 90
Inlägg #20: Postat: 2012-10-06 14:39:00
Jocke utsourzad
18 Man får väl göra som man vill, ingen debattör "bestämmer" här, men också räkna med svar på tal, eller att man kan bli missförstådd.
Att vara logisk och konsekvent ser jag dock själv som ett plus hos mina med och mot-debattörer.
Laddar...