Inlägg #1: Postat: 2012-10-04 09:32:00
|
Jan Olsson |
Roland von Malmborg,olycksalige profet,vad menar Du med att skrämmas så?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2012-10-04 11:14:00
|
Jan Brunnegård |
Bäste Roland. Det hör delvis till ditt ämne. Övade du och jag atomskydd vid Kustartilleriet i Karlskrona 1958-1959 ca.Vi fick ut regnrockar och skulle kasta oss i diken och bakom stora stenar. Sedan skulle vi kliva upp friska och starka och spola av kläderna med kranvatten. Ej regnvatten. / Kanske du spelade gitarr en o anna gång på vår underjordiska Lucka, på Kungsholmen eller Drottningholmen. Man försökte lära ut Lodbasmätning till mig, arma befäl Ja
|
|
Inlägg #3: Postat: 2012-10-04 11:18:00
|
Jan Brunnegård |
Denna artikel och detta ämne är givetvis det mest angelägna som finns, även om jag nu lyssnar på hotande krig Syrien - Turkiet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2012-10-04 12:31:00
|
Jocke utsourzad |
Ser att kärnkratslobbyn varit framme och röstat ner dina artiklar. Du skulle nog har tjänat på lite mer källor och länkar. Det här tycker jag var bra, positivt:
1* Fred - aktivt icke-våld.
2* Långsiktighet, resurs-bevarande.
3* Mänskliga rättigheter, bas-folkstyre, insyn och rättsäkerhet.
4* Hälsa för människor och miljö.
5* Samarbete. Ej konkurrens utslagning.
6* Solidaritet med djur, natur och utsatta människor.
7* Rättvis fördelning och jämlikhet.
8* Meningsfullhet i arbete och fritid.
9* Trygghet, även för framtida släktled.
10* Öppenhet, insyn, yttranderätt. "Att krama sanningen" Gandhi.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2012-10-05 20:46:00
|
Lennart Asp |
Jocke har säkert rätt i att "kärnkraftslobbyn varit framme och röstat ner" Malmborgs artiklar. Men att de ändå inte lyckats formulera någon konstruktiv kritik är ett fattigdomsbevis. Två femmor från mig hjälpte upp betyget lite grann. Håller även med Jocke att det var 10 bra punkter, speciellt Gandhis "Att krama sanningen"!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2012-10-09 09:04:00
|
Per W |
Så här löd formuleringen på röstsedlarna för linje 1 och 2:
"Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bland annat minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst tolv kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift".
Vi röstade alltså inte om tidpunkten men i det riksdagsbeslut som kom efter folkomröstningen kom 2010 att bli det år till vilket kärnkraften skulle vara avvecklad.
Om Malmborg är lika slarvig med sanningen i resten av inlägget så kan man inte det på allvar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2012-10-09 09:56:00
|
Jan Brunnegård |
6 / Ja den formuleringen var mkt nyanserad och inte något enkelt ja eller nej. Långt senare blev Göran Persson, då skåning, tillfrågad om att stänga Barsebäck snabbt. Nej sa han, jag vill inte frysa i vinter.Det var en hyfsad sammanfattning av problemet!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-10-09 15:00:00
|
Per W |
Sen stängde han faktiskt Barsebäck! men då hade han flyttat...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2012-10-09 15:16:00
|
Jan Brunnegård |
8 / Ja tänk vilken tillfällighet ;- Nej det kan ha varit helt seriöst också, han kan ha gjort en totalberäkning på tillgång o efterfrågan på kraft!Hur man nu kan göra en sådan långsiktigt. MEN kommer Tyskland verkligen att kunna lägga ner sin kärmkraft om 10 ?? år, medan Frankrike bygger ut? Ödesfråga på många sätt. Putin håller nog i gaskranarna om 10 år också....
|
|
Inlägg #10: Postat: 2012-10-09 15:30:00
|
Jan Olsson |
#9 - Ja,det är gastkramande om gaskranarna!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2012-10-09 15:35:00
|
Jan Brunnegård |
Jan O /Ertt av mina problem efter Big Op är att jag producerar för mkt gas- dock ej till avsalu!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2012-10-09 16:01:00
|
Jan Olsson |
#11 - Ja,vem "gasar" inte på?
Gör jag utan OP!
Kanske kålkraft!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2012-10-10 22:46:00
|
Per E |
Beträffande kärnkraften hade folkomröstningen 1979 TVÅ alternativ:
A. Linje 1 och 2: 12 reaktorer används och avvecklas efter hand se formuleringen i inlägg 6
B. Linje 3: De sex reaktorer som då var i drift används och avvecklas senast 1990.
Ingen av linjerna hade fortsatt kärnkraft utöver de 12 reaktorerna på agendan.
Eftersom alla alternativ som fanns att rösta på innebar avveckling, så kan man naturligtvis säga att "100 röstade för avveckling". Men hederligare är att säga "det fanns inget annat alternativ att rösta på".
Och som Per W påpekade: År 2010 fanns inte med i något av folkomröstningsalternativen.
|
|