Den moderna ekonomins svagaste punkter

Inlägg #1: Postat: 2012-09-19 13:03:00
Bizon
Förutom att artikeln har en del brister i sin analys så är frågorna kring våra ekonomiska system absolut värda och viktiga att ta upp.

Citerar en bit av artikelns inledning//Planekonomin fungerade inte, marknadsekonomin fungerar inte. Det är dags att börja skissa på nya ekonomiska teorier som är anpassade för vårt moderna samhälle.//sc. och får en känsla av att detta sagts många gånger förr - och förvisso har även försök gjorts att implementera diverse varianter i det vardagliga livet där få har fungerat till fromma för andra än ägarskrået som av någon märklig anledning på det stora hela nästan alltid går ur konjunkturernas turbulens med mer makt och pengar än dom förfogat över innan.

Som jag ser det finns det bara ett sätt att komma till rätta med olägenheterna med alla ekonomiska varianters tärande och liv- och energislösande system och detta är att helt lämna monetär räntabilitet som drivkraft för mänskligt liv - all värdeökning och BNP kan bara mätas i livskvalitet - allt annat är och verkar för mänsklig destruktion.

Den har visserligen gått så långt redan att faran är att skadorna är ohjälpliga, men undrens tid kanske inte är förbi....?
Inlägg #2: Postat: 2012-09-19 13:42:00
Leif-Arne
.."Det är dags att börja skissa på nya ekonomiska teorier som är anpassade för vårt moderna samhälle. ".. Helt helt från början. Ekonomisk teori bygger på analys av emperi, det vill säga analys av transaktioner, handlingar som redan skett.
Ekonomiska system kan bara antigen växa fram organiskt eller som en konsekvens av att någon implementerar ett planekonomiskt system.

Slutsaten är att idén om att införa ett nytt mycket bättre ekonomiskt system som något snille tänkt ut kommer att leda fel eftersom det förutsätter att någon måste ha oinskränkt makt att göra så.

Däremot så ger marknadsekonmin möjlighet att på gräsrotsnivå införa egna subsystem; kooperativ, samverkansorganisationer och så vidare. Det vill säga marknadsekonomin ger möjlighet att välja i vilka ekonomiska system man vill vara delaktiga i.
Inlägg #3: Postat: 2012-09-19 18:04:00
tobias
bizon: håller med dig i stort. Artikeln är för övrigt bara översiktlig, man skulle kunna gå in mer på djupet och lägga till en hel del svaga punkter.
Inlägg #4: Postat: 2012-09-19 18:10:00
tobias
Leif-Arne: ingenstans har jag skrivit att en enskild person ska lansera nån ny idé. Jag tror mer på demokratiskt framtagna idéer som får störas o blötas i en offentlig diskussion innan man implementerar det på försök. Det ser jag som mer organiskt än dagens marknadsekonomi som i princip formats av storföretagens intressen och deras lobbyister. Det ser inte jag som en organisk framväxt. Ekonomi betyder för övrigt hushållning av resurser.Och alla ekonomiska teorier är baserade på ideologiska politiska teorier och ingen absolut matematisk vetenskap.
Inlägg #5: Postat: 2012-09-19 18:20:00
tobias
...och att en medborgare uttrycker synpunkter på vad son kan förbätttras tycker iaf jag är en organisk utveckling. Vad tycker Leif-Arne?
Inlägg #6: Postat: 2012-09-19 18:43:00
Leif-Arne
#5 Fast det fordrar förmåga till analys, din text visar inte på någon sådan förmåga, dessvärre.
Inlägg #7: Postat: 2012-09-19 19:40:00
tobias
Din kommentar visar inte till någon förmåga till konstruktiv kritik.
Inlägg #8: Postat: 2012-09-20 11:09:00
tobias
och är därför väldigt svår att ta på allvar
Inlägg #9: Postat: 2012-10-14 10:39:00
Leif Erlingsson
Finns anledning att återkomma till din fina översiktsartikel om de moderna ekonomiska systemens svagheter, Tobias Jeppsson!  Som du skriver  Länk: sourze.se :Det är dags att börja skissa på nya ekonomiska teorier som är anpassade för vårt moderna samhälle.I detta sammanhang kan jag tipsa om Henning Wittes föredrag "Avkriminalisera Finanssystemet!".  Som han skriver  Länk: whitetv.se :Avkriminalisera Finanssystemet! Unikt föredrag med Henning Witte2012-10-12 22:12Finanskris, höga skatter, statsskulder, inflation och arbetslöshet är resultatet av vårt finanssystem, som är ett kriminellt pyramidspel. Det behövs bara tre ändringar och en övergångsreglering, för att komma ur kriserna, ta finansoligarkernas makt och återge arbetarna sin rättmätiga position:1. Förbjud privata banker att producera pengar!  Förstatliga pengar, men inte banker!2. Pengar får inte produceras som lån, utan som ränte- och återbetalningsfria utbetalningar från staten, s.k. arbetspengar!3. Knyt pengar till arbete och inte skulder, som idag, eller guld som förr!4. Återför de kriminella smygexproprieringarna, pyramidspelets frukter, till folket, genom att bl.a. höja kapitaltäckningskravet till 100 !Föredrag av EU-advokat Henning Witte med efterföljande diskussion den 15 november 2012 kl. 18:00, Herserudsvägen 18 på Lidingö vid Foresta, Intr. 100 krDen som vill förbereda sig kan gratis ladda ner Henning Wittes bok till penningreformen "Den Vita Skolan i Nationalekonomi" här  Länk: whitetv.se .  Titta även på det intressanta svaret som Henning fick av Riksbanken där  Länk: whitetv.se ,  på sin fråga om det är sant, att privata banker kan skapa pengar ur tomma intet.
Laddar...