|
Inlägg #1: Postat: 2012-09-16 08:40:00
|
|
Jan Olsson |
Som vanligt har Lennart Lundwall slagit huvudet på spiken,en fempoängare!
Samtidigt påminner han mig om de två filmer som jag skattat högst i mitt liv!
Fellinis,La Strada,som jag fängslades av som 20 åring,och Pollaks,Såsom i Himmelen,50 år senare!
Jag ser en gemensam nämnare mellan Giulietta Masina som Gelsomina,
och Helen Sjöholm som Gabriella!
Två utsatta kvinnor!
Ett,till synes,evigt problem,gestaltat på film,med ett halvt sekel emellan!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-09-16 10:04:00
|
|
Leif E Ström |
Vem Lennart är släkt med vet inte många, men det kan inte vara vilken sketen skötare som helst från Upplandsbygden. Man kan tänka sig några anfäder i krås, som luktade "skitgott" då de kom hem från jobbet.
Kalle Moreus, den lilla finliraren han har redan talt om för svenska TV-tittare att han har Carolus Linnæus med i rullorna.
Kan du slå det Lennart?
Fö, fenomenet att inte vilka som helst får vara med på TV och i radio, är en medveten hållning från publik service. Absolut inte artister med riktig "pipa" framförandes stycken eller låtar av kompositörer. Nääpp, först skall du vara ung kvinna, med en instruktionsbok som talar om vilka verktyg som hanterar ljudinformation från de elektroniska instrumenten.
Dessutom måste du kunna waila klaga, jämra sig, tjuta, gnälla för att snabbt dölja bristerna i tonaliteten. Före introt skall gärna ett budskap framföras så att vi musikälskare fokuserar oss på godheten i budskapet för att inte kritiken skall dominera.
Det pågår en hätsk debatt mellan lyssnarna och Pia Kalischer, musik & evenemangsansvarig Sveriges Radio, samt disc-jockinnan Kerstin Behrendtz. Policyn är att skapa ny musik, och att bara framföra produktioner äldre än 80-talet, enbart i undantagsfall.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-09-16 10:36:00
|
|
Lennart Lundwall |
Man bugar, bockar och rodnar lite när vänligt beröm visslar kring öronen. Och Leif väcker en viktig fråga:
"Fö, fenomenet att inte vilka som helst får vara med på TV och i radio, är en medveten hållning från publik service. Absolut inte artister med riktig "pipa" framförandes stycken eller låtar av kompositörer. Nääpp, först skall du vara ung kvinna, med en instruktionsbok som talar om vilka verktyg som hanterar ljudinformation från de elektroniska instrumenten.
Dessutom måste du kunna waila klaga, jämra sig, tjuta, gnälla för att snabbt dölja bristerna i tonaliteten. Före introt skall gärna ett budskap framföras så att vi musikälskare fokuserar oss på godheten i budskapet för att inte kritiken skall dominera." säger Ström.
Somliga på SVT och SR verkar inte begripa att nästan allt var bättre förr, inklusive musiken. Kan SONY och liknande världsskräpmusikorganisationer oj vilket bra ord ha tagit över i mediakvarteren på Oxenstiernsgatan? Uthärdlig musik har ofta fyllt 50. T.o.m. 200 bast. Den geniala Kerstin Baerendtz tillönskas en god match och snar seger. Mera Oldies & Goldies i etermedia!
Ingen har hittills anmärkt på dubbel Kalle-film. Den sista ska vara "Kåta Maja" med Helen Sjöholm. Hoppas vår älskade Malin kan fixa dit den utmärkta filmsnutten.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-09-16 15:37:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jaha har pålitlige L L skrivit detta så måste jag ju tro på honom - mkt mer än på mina alltid usla öron. I kväll collar jag -
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-09-16 18:04:00
|
|
Lennart Lundwall |
En kväll när hösten blåste frost i mina tysta rum
inför dikt och fantasi stod tanken styv och stum
Jag ryser inför Ulveus & Anderssons fullträff, de första raderna slår det mesta i populärkulturen. Det är gott att smaka på stora sanna ord.
Vad snackar jag om? Svensktopps-hiten Beatrice.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-09-16 18:27:00
|
|
Dippen |
Fin krönika, men jag undrar om över den här meningen "Det är också en smula dystert för mig som ordbrukare och bokstavsskötare att konstatera att vackra kvinnor i blomman av sin ålder så ofta använder ordet "skit" långt utanför toaletten." Är det ok att män i sina bästa år använder ordet skit långt utanför toaletten? En skitsak jag vet men de här "normerna" vad en kvinna får säga och inte är ett typiskt utslag av könskonservatism.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-09-16 21:13:00
|
|
Lennart Lundwall |
Dippen har lite rätt i sin fundering. För mig är kvinnan ett snäpp över den svärjande, rapande och fisande mannen. Skiten som väller ur truten på män rör mig inte i ryggen medan "Skiter i allt" eller "Skitgott" sagda av en i övrigt smaklig dam irriterar mig. Jag är könskonservativ. Men visst är dom härliga, dessa välmatade honor?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-09-16 23:15:00
|
|
Lennart Asp |
"Det finns spelare som skiter i hur det går!" sade "den svärjande, rapande och fisande" GAIS målvakten efter 0-4 förlusten mot Mjällby, enligt TV4Sporten idag. :
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-09-16 23:32:00
|
|
Lennart Asp |
Jag är för kvinnlig jämställdhet, men också skönhet, och måste erkänna att GAIS-målvaktens skitord hade låtit sämre i mina manliga privata öron om de befann sig i Lotta Schelins delikata mun . :
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-09-17 01:54:00
|
|
Lennart Asp |
Men smaken är delad. Det finns visst både män och kvinnor har jag hört som attraheras oerhört mycket av skitfula och oanständiga ord ur kvinnors munnar ...
|
| |