Hyckleri i hemlöshetsfrågan

Inlägg #1: Postat: 2012-09-15 09:08:00
Jan Olsson
Egentligen meningslöst att kommentera denna gången också!
Fick inget gehör sist,vid replik på Herr Nilssons förra artikel!

Hemlöshetens problematik botar man inte genom att ge bostäder åt de drabbade!
Eller genom att fråntaga dem bostäder!
Det är mycket,mycket mer,invecklat än så!

Det vet nog Herr Nilsson också,innerst inne?
Mvh.
Inlägg #2: Postat: 2012-09-15 11:02:00
Jan Brunnegård
Så länge jag kan minnas så har Nilsson kommit med inlägg i samma fråga ca två ggr per år. Några ggr har det blivit debatt. Jag var i ca fem år föreståndare på Bostadsförmedlingen i Umeå och förmedlade ca 3000 lägenheter. Under alla mina år som socialarbetare var det ju också dagliga bostadsbekymmer med "samhällets olycksbarn". En dag köpte kommunen ett risigt trähotell i tre våningar. Varså god och gör ett INACK. av det sa dom. SUMMAN av mina erfarenheter är att det krävs massor av kringresurser sedan men delat ut en bostad till någon som misst sin senaste bostad. Bostadslösa är människor i dåligt skick som blir allt sämre med allt mindre förmåga att sköta sina angelägenheter. Undantaget är i första hand väletablerade Villamänniskor som separerar.De har oftast pengar med sig så de kan starta på nytt....på goda villkor.
Inlägg #3: Postat: 2012-09-15 14:02:00
Jocke utsourzad
En sak jag flera gånger tagit upp med dig Rolf Nilsson. Vilket kön som mest är/blir utan bostad. Mannen, mellan 2/3 till 3/4 av de hemlösa, vilket du vägrar ta upp. För "fel kön" är drabbat! Aldrig ett ord om detta från dig! "Hyckleri" skriver du?
Här ett annat område, en annan aspekt, men samma vinklade fenomen!
“Var sjätte dag dör någon på jobbet”, skriver Expressen. De glömmer att nämna att denna “någon” nästan alltid är en man. Är det någon som tror att könet hade utelämnats om det varit nästan bara kvinnor som dött på jobbet?"
Inlägg #4: Postat: 2012-09-15 14:10:00
Leif Erlingsson
Rolf!Jag har läst din "Hyckleri i hemlöshetsfrågan"  Länk: sourze.se .Min reflektion är:  Hade tjänstemännen verkligen försökt förstå och lösa problemen så hade de snart också varit utan jobb och hemlösa de med, utsatta för mindre samvetsömma eller alternativt mindre intelligenta tidigare kollegors omsorger.Min egen upplevelse är att klarsyn är det största hindret mot anställningsbarhet som existerar.  Medan blindhet glatt kan klampa över envar klarsynt som inte orkar med samhällets hårdhet.  Tack för din klarsyn!
Inlägg #5: Postat: 2012-09-15 19:48:00
Therese A
Tack för din mycket bra skrivna artikel. Som också belyser hur stor del Socialtjänsten har i frågan.
Hemlöshet är en skam för ett rikt land som vårt.
Är själv ganska ny på detta Forum, och såg nu att du även tidigare tagit upp frågan.

Tack för vad du gjort/gör för dom hemlösa.
All heder åt dig.
Laddar...