|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-18 13:54:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Varför? Han anger världsbanken som källa. Det vore som att fråga OPEC om en rapport om oljans relevans. Bland de länder som listas i SEA så exkluderar han Sydkorea eftersom det landet erhållit bidrag. En bättre helhelts bild över hur olika kontinenters ekonomi kan jämföras med alla geologiska, sociala och biologiska faktorer är AAAS. American Ass. Advancement Sience.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-19 14:32:00
|
|
Mikael Svensson |
Nej, det är inte samma sak Stefan. Däremot har Världsbanken mycket riktigt en samhällsyn och syn på ekonomisk politik som bygger på liberal kapitalism. Men fortfarande kan de givetvis presentera mycket riktiga publikationer, så länge man alltid har det källkritiska ögat öppet. Det hederliga hade givetvi varit att du kritiserat publikationens slutsatser med sakargument.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-19 14:33:00
|
|
Mikael Svensson |
Istället för att komma med banala påhopp på en hel organisation. Det är ju för övrigt trevligt att just du vet anledningen till att jag inte tog upp sydkorea som exempel...du vet uppenbarligen mer än självaste författaren om författarens åsikter och intentioner. Mycket intressant.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-20 13:30:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Det är en ganska utslitet retoriskt knep att hela tiden beskylla sin motpart för att inte vara saklig då det framställer sin egen saklighet som starkare. Jag anser inte att världsbanken är en objektiv och bra källa om man diskuterar firhandelns effekter. Det är en av källorna och det finns flera. Jag anger en till som du kan spä på ditt intellekt med inför nästa alster. Jag påpekar det om Sydkorea. Om du finner det som ett påhopp behöver lära dig debattera.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-20 20:50:00
|
|
Mikael Svensson |
Nej Stefan, jag behöver inte lära mig debattera. Men när jag gav mig in på Sourze har jag uppenbarligen för stora förhoppningar på vilken nivå debatterna skilla ligga. Du skrev uttryckligen anledningen till att jag valde bort Sydkorea, i ett tidigare inlägg som försvann var du ännu mer klar på den punkten. Givetvis är det ett påhopp och ren LÖGN. Eftersom du givetvis inte vet vad du pratar om...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-04 09:46:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Mikael. Sluta agera förmer och som en seriös debattör om du själv ylar om påhopp och lögner och att jag "inte vet vad jag pratar om" så fort det börjar bli lite svettigt. Jag har bedrivit import och export globalt i 10 år så det har gett mig en viss bild och en viss erfarenhet. Faktum kvarstår att frihandel inte är den största bidragande orsaken till de sydost-asiatiska ekonomiernas uppgång.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-04 09:49:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Det är lite av ett problem när studenter av nationalekonomi eller annat handelshafs skall sitta och tala om vad världen behöver. Då det återfinns en stor diskrepans mellan verkligheten och teorin. Det är ungefär som när Ung vänster skall prata om "arbetaren" fast ingen jobbar eller när SD pratar om "Kärnfamiljen" fast de flesta saknar barn och familj. Jag är glad att ha rett ut detta så vi kan gå vidare.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-04 16:57:00
|
|
Mikael Svensson |
Jag talade om lögn eftersom det precis vad var det var. Men okej, nu till sakfrågan igen...läste du texten, Stefan? Jag skrev så här: "Sen ska man inte tro att handelspolitik ensamt kan lösa någonting, eller att det ens kanske är en de viktigaste aspekterna". Nej, frihandeln var förmodligen inte den största orsaken, den var dock en av flera i ett stort paket av goda åtgärder. Det var jag också ganska TYDLIG med i texten.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-07 13:35:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Jag läste den delen ja men anser att artikeln på det hela taget är en hyllning till Frihandel. Jag tror inte vi kan handla oss till lycka eller väldstånd.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-07 19:15:00
|
|
Mikael Svensson |
Hyllning låter lite konstigt. Men visst är det argumenterade för frihandeln. Eftersom frihandel är bättre än stängda gränser...så visst.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-14 14:09:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Men eeh Mikael....Det finns väl några mellanting och någon nyansering mellan "Frihandel" och "stängda gränser"? Varför så Svart/vitt? I annat fall blir det svårt att debattera. Jag tror frihandel behövs och bedriver det själv på daglig basis i praktiken. men jag vägrar tro att det finns en färdig modell för länder att installera utan att det varierar från land till land. Gabon och Madagaskar tror jag knappast behöver frihandel.
|
| |