Aldrig mera krig!

Inlägg #1: Postat: 2012-08-29 10:26:00
Leif Erlingsson
Tydligare än i din text kunde väl inte visas att krig är ceremoni.  Så låt oss som mänsklighet göra oss av med detta prästerskap för vilka dessa dödsceremonier är så viktiga!
Inlägg #2: Postat: 2012-08-29 11:02:00
Bizon
Nja "inte ha något val" desertörer har det alltid funnits.
En av mina polare - en desertör från Vietnam fattade plötsligt vad det var de amerikanska trupperna höll på med och såg parallellerna med det som hände hans folk ursprungsbefolkningen på den amerikanska kontinenten innan européerna kom dit.
Han måste bara därifrån - hela hans mänskliga heder stod på spel - och då var en eventuell krigsrätt och en dom som desertör ett närmare val än att bli galen i förtid och eventuellt hemsänd som stympad krigsveteran.

Det konstiga är att människor konverterade till soldater kan utföra vilka order som helst - förnuft, tanke och förmågan att känna tycks helt upphöra med påförandet av uniformen - då den sitter där blir människan bara ett förfogningsbart materiel - en tennsoldat.

En gång i tiden då jag var mer hoppfull beträffande människan bar jag ett plakat med texten "Till alla folk - För fred och frihet lämna vapnen".

Nu med diverse facit i handen inser jag att mordgalenskap kan drabba vilket folk som helst och rätt vad det är har det fått för sej att bli världens herrar med rätt att döda den som motsätter sej deras förmynderi - det gäller inte bara militära interventioner utan även marknader och råvarutillgångar.
Laddar...