Inlägg #1: Postat: 2012-08-16 15:16:00
|
Pia Isaksson |
Ja, det kan man fråga sig? Man kan kanske vara lycklig , fast man inte vet om det?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2012-08-16 15:26:00
|
Jan Brunnegård |
Jag har nog sällan frågatr efter lycka men har alltid strävat efter en slags harmoni - jämvikt. Om masn håller sig informerad om människors levnadsvillkor över vår jord - kan man vara lycklig då??Men som sagt, jag söker en viss inre balans!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2012-08-16 15:38:00
|
Pia I |
Vi kanske måste börja med oss själva, för att kunna göra något för andra? Om vi är olyckligt sinnade, drabbar det ju både andra och oss själva. Jag vet vad olycka vill säga. Jag har kämpat väldigt hårt, för min egen balans.Ibland får man lära in ett nytt beteende, om man inte klarar det man lärt dig från början. Så har det varit för mig. Det har tagit tid. Men att döma någon, om man inte mår bra, tror jag inte är lösningen. Alla har sitt att kämpa med och ingen är perfekt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2012-08-16 16:11:00
|
Jan Olsson |
Vem har initierat den här tråden? - Lycka? - Svårt att svara på! - För MIG kan det ex.vara att bli pussad av en hundvalp!
Eller att såsen på lunchstället var lika god som mormors var en gång!
Helt opretentiösa små saker,men ger lyckokänsla,där och då!
Att vara förälskad,fast det har jag nästan glömt bort!
Men,som sagt,ibland kan lyckan glimma till!
Som Palten,stekt dagen efter,Pia!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2012-08-16 16:12:00
|
Jan Olsson |
Vem har initierat den här tråden? - Lycka? - Svårt att svara på! - För MIG kan det ex.vara att bli pussad av en hundvalp!
Eller att såsen på lunchstället var lika god som mormors var en gång!
Helt opretentiösa små saker,men ger lyckokänsla,där och då!
Att vara förälskad,fast det har jag nästan glömt bort!
Men,som sagt,ibland kan lyckan glimma till!
Som Palten,stekt dagen efter,Pia!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2012-08-16 16:13:00
|
Jan Olsson |
Nu blev jag visst dubbelt lycklig i en hast!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2012-08-16 17:38:00
|
Pia I |
Som när man är förälskad, som när någon ler emot en, som när ett av barnen ringer eller när man steker palten, med smält smör på!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-08-16 18:07:00
|
Bizon |
Pia - Om man kan vara lycklig utan att veta om det - kan man också vara olycklig utan att ha noterat det?
Är det då rätt av kringvarande som tror sej se hur det förhåller sej att tala om det för den drabbade?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2012-08-16 22:07:00
|
Pia I |
# 8 Det beror på hur man säger det. Om du tog illa upp, när jag sa så, ber jag om ursäkt. Det var inte meningen att såra dig. Men eftersom du har så hårda omdömen själv och brukar säga"att den som ger sig in i leken, får leken tåla, så gäller det väl alla då? Ha en bra resten av -kväll!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2012-08-17 00:03:00
|
Bizon |
Pia #9
Överskatta inte dina ord - jag kanske är lite trög, men jag fattade inte att udden var riktad till mej.
Varför jag frågade var rent hypotetiskt och jag har frågat detta förut - redan på den tiden samhällskonstruktörerna fick ögonen på förorterna och bestämde sej för kraftfulla strukturomvandlingsåtgärder för att råda bot på den lyckobrist som antogs vara förknippad med livet där.
Jag bodde visserligen på den tiden på Lidingö, men jobbade med ungdomar i Skärholmen - och det kan jag säja dej att någon brist på lycka och livsaptit såg jag inte hos de ungar jag hade att göra med där.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2012-08-17 13:25:00
|
Pia I |
#10 Jag har jobbat hela mitt liv i förort med ungdomar och barn,Fattar inte vad ditt inlägg hanslar om.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2012-08-18 17:44:00
|
Bizon |
Nehej du - då är det inte bara jag som kan vara lite trög ibland - så om du har jobbat med ungdomar hela ditt liv,,, anser du då att dom lider av lyckobrist eller ej - och i så fall om dom gör det - har det att göra med organiseringen av dagens sammhälle, den pressade ekonomin, de kärlekslösa samanhang dom tvingas växa uppdet, konkurensen som gör att folk och sannorlikt även dom måste sälja sej tilll undepris mm?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2012-08-19 14:30:00
|
Pia I |
Det har helt och håller med okunniga och egoistiska vuxna att göra- om inte ungdomen triva.Man måste vara helhjärtad på jobbet, om man ska lyckas. Det lär man ut, men många fattar inte vad det betyder.Helhjärtat. Ekonomin är till för att föras framåt, inte bakåt, av osäkra vuxna. Förresten kostar det inte särskilt mycket att trivas. Allt finns redan där- om vi vill.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2012-08-19 19:31:00
|
Bizon |
Pia - kan du utveckla detta lite, citat//Ekonomin är till för att föras framåt, inte bakåt, av osäkra vuxna.//sc.
Vems ekonomiska agenda är det du menar och hur mycket makt har den?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2012-08-20 17:17:00
|
Pia I |
Ekonomin man har att röra sig med på jobbet. Jag har alltid tänjt på gränserna. Min chef med. Särför går det så bra.
|
|