Stefan Lindborg: "Regeringen väntar naivt på bättre tider"

Inlägg #1: Postat: 2012-07-30 12:49:00
Thomas L. Aabo
Blaha, blaha, blaha!
Inlägg #2: Postat: 2012-07-30 14:59:00
Leif-Arne
.."Det är regeringens passivitet som tvingar svenska ungdomar att söka sig till Norge för att ha chans på ett jobb."

Jo det är ju verkligen förskräckligt om svenska ungdommar skulle tvingas till Norge för att få ett jobb. Inte nog med att man i Norge pratar konstigt, äter brun ost och dricker rödvin till torsk, man riskerar ju att inte ha mor och far på armlängds avstånd.

Lika illa var det för stackars Karl-Oskar som, simmande, tog sig över Attilanten för att finna sig nya, bättre marker att odla. Folk skall hålla sig där de är och inte hålla på och flänga rund så där. Skomakare bliv vid din häst, typ....

Själv har jag tvingats till Sverige, vilket för en nordman blir ett livslångt trauma, -Cest la vie, sa fransosen, doppa huvudet i sosen.
Inlägg #3: Postat: 2012-07-30 15:06:00
Thomas L. Aabo
TACK! Leif Arne för dagens skratt. Vi är bägge utsatta för att hamna i diasporan/förskingringen:

Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #4: Postat: 2012-07-30 15:16:00
Thomas L. Aabo
Leif Arne, en fråga, är det v e r k l i g e n "vie" här?!
Hoppas du förstår vad ordet "vie" betyder.
Inlägg #5: Postat: 2012-07-30 17:34:00
Leif-Arne
#4 Förutom på franska där jag vet vad "vie" betyder, ställer jag mig delvis ovetande vad gäller de andra språk jag i varierande grad är bekant med. På norska betyder *vie* att ägna sig åt något, på tyska "hur" vie viel?.Vad gäller engelska, spanska och mandarin ingen aning alls. Men eftersom jag misstänker att "vie" har någon ideomatisk betydelse på danska så får du allt informera om detta.
Inlägg #6: Postat: 2012-07-30 19:06:00
Leif E Ström
Intet nytt från vänsterns unga frontsoldater, stridsropen är falska.
Inte en enda svensk av de 68000 som har skattekort för 2012 i Norge har tvingats dit. Stefan läs nu noga: man söker sig utomlands till andra länder för att få jobb, för vissa bara ett jobb, för andra ett bättre jobb med bättre förutsättningar.

Samma princip som de nytillkomna som söker jobb i vårt land. Det finns jobb för de flesta vilka har grund- eller gymnasiekompetens, och som lever och verkar i det här landet. Men problemet är att det finns oftast inga jobb lokalt eller inte tillräckligt med företagare som har råd att betala de löner som krävs. Utbildningen och anpassningen är livsviktigt för varje anställning. Svenska välutbildade ungdomar får inte bara jobb i Norge, utan mitt i en brinnande kris får de även anställningar i Spanien och Grekland, då de anpassar kraven efter ländernas ekonomi.

Den kvarts miljon öppet arbetslösa som du återger, är bara hälften av alla de som redan lyfts ur statistiken p.g.a. bristande utbildning och kompetens.

Du skriver: idag är det bara några få procent av de arbetslösa som får en aktiv insats, till exempel en utbildning, för att förbättra möjligheten till att få ett nytt jobb.

Vet du varför, de flesta som söker jobb har aldrig haft ett jobb i landet. Vilka planer har du för den största gruppen, den grupp som alltid är dubbelt så stor som de arbetssökande, vilka ni politiker oavsett partifärg lämnat vind för våg och inlemmat i ett livslångt utanförskap. Har du några planer med nyinvesteringar eller utbildningar för att denna grupp skall reduceras?

Dina visioner och planer för en minskad arbetslöshet konkurrerar varje år med en extern tillströmning av arbetslösa, vilka vida överstiger antalet nyutexade svenska elever med möjligheter att konkurrera på svenska arbetsmarknaden.

Antalet lärare, utbildningar eller antalet studentbostäder är inte det primära problemet för landet och dess arbetslöshet, problemet är den effekt av en snedriven resursfördelning och den kan bara ni politiker förändra.
Inlägg #7: Postat: 2012-07-30 19:49:00
Jocke utsourzad
5 Nåja, på tyska så heter "hur" "wie". Med dubbelt w. Med enkelt v skulle det i så fall ha uttalats "fi", på tyska. Vilket som bekant är något helt annat - på svenska alltså... Kanke programmenligt?
Inlägg #8: Postat: 2012-07-30 19:53:00
Jocke utsourzad
V har väl alltid väntat på bättre tider? Men hör du, tror du själv att du kan få jobb som manlig politiker, och kommer in i t.ex. riksdagen? Med det enorma kvinnoöverskottet som råder åtminstone inom V:s riksdagsgrupp.
Inlägg #9: Postat: 2012-07-30 20:56:00
Leif-Arne
#6 Huvuddelen av migration in/utvandring till Sverige är bra för det rättar till obalanser på arbetsmarknaden. En mindre del invadrare, huvudsakligen en del av de som söker asyl eller är anhörig till någon med asylskäl kan ha svårare med anpassning till arbetsmarknaden.

Beaktande detta är inte invandring något som stör arbetsmarkaden utan tvärt om. Detta gör inte de problem som personer med låg eller obefintlig utbildning, språksvårigheter med mera mindre adekvata. Med dessa problem måste relateras till just specifikt de personer det berör inte till att människor migrerar.

Hypotetiskt skulle Sverige kunna haft helt öppna gränser, haken är att då skulle socialförsäkringssystemen kollapsa, därför har vi reglerad invandring. Det system Sverige har, har visat sig fungera någorlunda tillfredsställande. De som skjuter in sig på de problem som ändå finns, och vill ha radikala ändringar måste då vara specifika med vilka ändringar de vill ha. Vill de stänga Sveriges gränser helt, eller bara delvis? Stänga gränserna för en del sorts människor men inte andra? Vill man privatisera socialförsäkringssystemen?
g
Inlägg #10: Postat: 2012-07-30 22:16:00
Leif E Ström
#9, #6"Huvuddelen av migration in/utvandring till Sverige är bra för det rättar till obalanser på arbetsmarknaden. En mindre del invandrare, huvudsakligen en del av de som söker asyl eller är anhörig till någon med asylskäl kan ha svårare med anpassning till arbetsmarknaden".

Det måste ju finnas något som helst relevans för ovanstående påstående för att inte fylla på leran i vänsterns skyttegravar. Absolut säkra siffror för 2008, påvisar endast 28,5 procent av de som fick sina uppehållstillstånd var personer med arbete eller studier i Sverige. Gruppen EU-/ESS-medborgare som kom hit utan jobb bestod av 19398 "sökande". Den övriga gruppen på 44924 individer som beviljats uppehållstillstånd på grund av flyktingskäl, skyddsbehov eller humanitära skäl, är den största gruppen oavsett humanitärt matematiskt tänkande.

Även i artiklar som publicerats av vänsteranhängare krävs det fakta siffror och inte bara kommentarer för att enbart balansera neutraliteten, dessutom kan inget av påstående från L-A rätta till någon obalans på den svenska arbetsmarknaden.

Undvalls frågeställning gällande specifika gränsdragningar är i grunden en ickefråga. Det räcker för svenska lagstiftare att i princip hålla sig till kriterierna för Genevekonventionen och därefter ha en gränsbevakning lik övriga länder i EU.
Inlägg #11: Postat: 2012-07-30 22:31:00
Leif-Arne
Tja prisläget på hantverkartjänster har harmonierats i och med att hantverkare från länder inom EU kommit in på svenska marknaden, på samma sätt hjälper svenska syrrot till att fylla brister på den norska arbetsmarknaden. I slutändan så leder detta till en nivelering av löner och kostnadsläge. Något som ändå i slutänden är oundvikligt. Rätt intressant med LEs behov att stoppa avsändare av inlägg i olika lådor med olika färg.
Inlägg #12: Postat: 2012-07-31 10:40:00
Thomas L. Aabo
Leif-Arne inlägg Cest la vie! hoppas att jag stavar rätt ;-
Inlägg #13: Postat: 2012-07-31 11:32:00
Jocke utsourzad
12 Det skall vara en apostrof efter C, så här: C´est la vie!
Inlägg #14: Postat: 2012-07-31 13:33:00
Thomas L. Aabo
Jocke, förmodligen därför jag fick gröna artor i Paris då jag trodde jag beställde potatis. ;-
Laddar...