Falskt medvetande

Inlägg #1: Postat: 2012-07-25 17:24:00
Leif Erlingsson
Falskt medvetandeDet finns ett slags - som det antas - "sunda förnufts" medvetande som i själva verket är ett falskt medvetande.  Detta kan lättare förstås utifrån Ola Alexander Frisk, "Så knullar staten Din själ - Del 2 - Sektion II", s. 37:Två hinder som beror på nätverksefektenFör att komma vidare är det bättra att använda begreppet system - istället för en tunna.  Vi blir födda in i ett system - som de som har mest nytta av säger är det enda möjliga - och när detta system är det enda - kan vi inte jämföra med något och förstå att det är ett system - vi blir därför lurade till att tro att deras system, som vi tvingas leva i, är det enda möjliga.  Och så säger de förstås att deras system:  är en standard för att det är en standard, för att det är en standard, för att det är en standard.  Det är just förtryckarnas brist på argument som avslöjar dem - glöm det inte.        Nätverkseffekten är ett grundläggande sammanhang som kan beskrivas med:  att när det bara finns några få som förstår något finns det få möjligheter att utnyttja denna förståelse;  medan när det finns många som förstår samma sak finns det många möjligheter att använda sig av samma insikt.  Alltså, även om det kan vara betydelsefullt för en enda människa att, fatta att dynamik är möjligt att greppa tankemässigt, är det först när många förstår samma sak som det kan bli verkligt betydelsefullt.Propagandan är verkligare än verklighetenI och med att de religiösa dogmerna lärs ut som sanning, förnuft och vetenskap, i skolan och på universitet, blir de religiösa dogmerna den gällande standarden för sanning, förnuft och vetenskap.  Det spelar därför ingen roll vad som verkligen är sanning, förnuft och vetenskap - det är vad som är den etablerade standarden säger som gäller.  Det är därför som propagandan kan vara verkligare än verkligheten i det västerländska tänkandet.  Det spelar ingen roll hur det faktiskt är - det enda som spelar någon roll är vad den politiska elitens propaganda påstår och vad den akademiska sekten säger.Den akademiska fällanI och med att den akademiska sekten är till för att skydda kyrkans förbud mot att vi tankemässigt kan förstå, hur vi kan ta ett nästa steg; är det givetvis så att alla ord och begrepp som den akademiska sekten har till för att utesluta dynamisk förståelse.  Med andra ord om du använder den akademiska sektens beskrivningar av världen, och deras begrepp, hamnar du automatiskt; i den akademiska fällan, som enbart kan skildra en statisk lydnadsvärld.  Och eftersom den akademiska sektens ord är standard, för tillfället, blir den statiska lydnadsvärlden den enda möjliga.Boken kan i sin helhet hämtas digitalt från:  Länk: staten.co.nr  Länk: staten.co.nr .
Inlägg #2: Postat: 2012-07-25 18:50:00
Jocke utsourzad
1 Imponerande! Jag menar att du kan skriva i rött här, och med indragna stycken och allt! Kan ej själv sånt.
Däremot kan jag tänka själv, och det gör jag genom att inte hänge mig för mycket åt långa, upprepade, småtråkiga och andras personliga funderingar, hos folk jag ej känner.
Även om det ligger något i en del du skriver, så skymmer träden hela skogen eller hur det nu hette!
Och en del blir väldigt flummigt...
Inlägg #3: Postat: 2012-07-25 18:57:00
Janne B
Jocke - anhåller om att få instämma -i stort sett i varje ord.
Inlägg #4: Postat: 2012-07-26 00:13:00
Svea Star
Jag tror att alla instämmer till hundra procent med Jocke i det här fallet.
Laddar...