|
Inlägg #1: Postat: 2001-11-28 18:09:00
|
|
Henrik Hermansson |
Jag tycker inte att du ska anklaga folk helt grundlöst. Ingenstans säger jag att någon kultur är finare eller fulare. Ingenstans säger jag vad man ska lyssna på det gör du. Jag vill ha större bredd, inte mindre, genom att vidga utbudet. Det ska inte bara vara fem sidor finkultur, fem sidor masskultur och topplistor. Den kulturella bredden är självklart en viktig demokratisk fråga.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-28 18:40:00
|
|
Miska Aalto |
Jag förstår inte vad folk stör sig på i Henriks utmärkta artikel. Kom med konstruktiv kritik istället för att snacka skit om saker ni inte verkar veta något av.
Jag har själv jobbat i skivaffär i fyra år och min åsikt är att folk köper blint det som ligger på topplistorna och det pga tv-reklam. Samtliga plattor med tv-reklam hamnar till slut på topplistorna eftersom folk inte längre kan tänka själv. Hur annars kan man sälja Dj Ötzi och Smokie? Ingen hade köpt dessa artister utan reklam.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-28 23:30:00
|
|
Mikael Svensson |
Miska Aalto: Nähä? Och vad vill du få sagt med detta? Folk ska inte få köpa dessa skivor, eller reklam ska förbjudas, eller vilka andra frihetskränkande förslag hade du tänkt dig?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-29 01:43:00
|
|
Miska Aalto |
Nej, knappast. Jag tycker inte man ska förbjuda nånting, tycker bara det är tråkigt att det finns en massa människor som köper blint det som skivbolagen säger åt dom att köpa. Sen kan man diskutera om det är bra musik eller inte men dom flesta lyssnar inte ens på skivorna innan dom köper dom utan litar helt enkelt på att allt som visas på tv-reklam är bra. Jag tycker det är trist helt enkelt. Man upptäcker så mycket mer och bra musik om man slutar med att vara en slav åt skivbolagen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-11-29 18:23:00
|
|
Mikael Svensson |
Miska A: Jovisst, det är säkerligen sant. Men alla människor har inte hur mycket tid som helst, alla människor tro det eller ej bryr sig inte så mycket om musik. De vill kanske ha något lättlyssnat på i bakgrunden som de kan sätta på stereon någon gång ibland. Jag skulle påstå att den stora massan av människar allt som oftast resonerar så. Alla kan vi inte, och tacka gud för det, vara musikrecensenter eller musiknerdar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-11-29 20:30:00
|
|
Henrik Hermansson |
Bravo, Svensson. Jag tycker att det är bra att folk inte riktigt tar sig tid att lyssna på vad folk försöker säga. Det är precis en sådan värld vi bör eftersträva.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-11-30 21:33:00
|
|
Mikael Svensson |
HH: Hur många musiker har något vettigt att säga? När jag vill lyssna på intellektuella och vettiga saker så letar jag inte upp några musikskivor; utan söker det på ställen där jag faktiskt kan finna det. När jag vill slappna av så sätter jag på Manu Chao. Han må vilja säga mycket; allt är dock tyvärr skit. Men göra bra rytmer kan han dock.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-01 01:45:00
|
|
Miska Aalto |
Mikael S: Vad lyssnar du på för artister då? Om dom inte har något att säga så...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-03 13:43:00
|
|
Mikael Svensson |
Miska A: Jag skrev ovan vad jag helst lyssnar på. Men det är egalt. Du verkar inte förstå; jag lyssnar inte på artister för att få intellektuell stimulans; då läser jag eller hör eller studerar jag de som kan ge mig sådant; akademiskt. Musik lyssnar jag på för att det är skönt, härligt och rogivande.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-03 19:37:00
|
|
Henrik Hermansson |
Då har du inte letat alltför mycket. Artisterna på topplistan är sköna, härliga och rogivande. Det finns intellektuellt stimulerande artister. Du verkar dela in världen i lärda män och obildade spelemän på medeltida vis.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-03 22:01:00
|
|
Miska Aalto |
Henrik H: Jag förstår din poäng men kan ändå inte låta bli att protestera mot att du kallar artister på topplistan för "sköna, härliga och rogivande". Dom ger mig snarare magsår. :
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-12-06 11:46:00
|
|
Daniel |
Anledningen till att artister figurerar på topplistan är ju att folk börjat köpa dem från första början - innan de låg där. Att folk sedan fortsätter köpa dem är väl inget konstigt. Så att säga att alla köper topplisteprodukter blint, är fel.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-12-07 02:00:00
|
|
Miska Aalto |
Daniel: Där har du helt rätt. Det är nog bara ett fåtal som köper en platta bara för att den är på listan. Däremot så köper folk skivor enbart av anledningen att dom sett dom på tv-reklam. Ungefär lika fånigt, tycker du inte? Det finns faktiskt inga argument mot detta eftersom 90 av topplistan består av skivor som visas på tv-reklam.
|
| |