|
Inlägg #1: Postat: 2001-11-28 12:19:00
|
|
Susanne Gräslund |
Ingenting som finns i vårt samhälle är helt avskilt från resten. Allt har samband med något annat. På det viset går det att härleda en skuldfråga hur långt som helst. Det gäller givetvis att hitta en balans, samt jobba för det man tror på, i mitt fall ett jämställt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-29 20:56:00
|
|
Isa W. |
Leonard, du måste skilja på strukturer som på en väldig massa sätt etableras och återetableras av människor i en kultur, och enskilda händelser som naturligtvis individer kan ställas till svars för. Men det fattar du väl? Typiskt exempel på självfördummande som metod att sätta krokben för oönskad debatt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-30 03:15:00
|
|
Bo |
Leonard, lär dig skilja på ANSVAR och SKULD. Annars kan du aldrig existera i den här debatten.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-30 11:11:00
|
|
Jörgen G |
Bo, och om ni envisas med att försöka lägga ANSVAR på mig för andra människors SKULD, då lär ni aldrig få med några andra än de redan frälsta i debatten. Är det inte väldigt snett att hävda att vi måste ha en debatt, men alla som inte ser problemet med samma ögon som vi får inte vara med i debatten?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-11-30 12:28:00
|
|
Bo |
*SUCK* Inte får vara med i debatten??? Vem har påstått detta? Att "existera i debatten" betyder för mig att tas på allvar och respekteras. Det kan bli svårt om man inte talar samma språk, därav min varning till Leonard.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-11-30 16:57:00
|
|
Jörgen G |
Jovisst, men om man inte delar din syn att man måste skilja på skuld och ansvar? Vi skulle kunna ha en debatt om detta. Men då talar vi inte samma språk, och då avfärdar du mig med att jag inte är värd att tas på allvar! Men vad blir det för debatt om alla har samma syn på problemen??
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-01 01:36:00
|
|
Peter |
Nämen sluta. Nu ska vi inte bråka. Susanne har här förklarat vems fel det är att alt är så snett i samhället; Alla män och alla icke-feministiska kvinnor. Kan vi inte jobba utifrån det med att göra nåt åt skiten? Inte? Nämen slipp då!!! Jag behåller mina 7.2 mer i lön så kan ni hålla på å vela tills ni går i pension mesar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-03 10:44:00
|
|
Susanne Gräslund |
Det finns faktiskt rätt många manliga feminister också, dem får vi inte glömma i sammanhanget. En av feminismens viktigaste frågor idag enligt min mening, är att engagera även män och att nå ut med budskapet att feminism handlar om allas lika rättigheter. Då, först då kan vi komma någonvart. Min slutsats var att alla som har sett, men inte bryr sig, oavsett kön, borde känna skuld. Och omvänt, att de som har sett och bryr sig, oavsett kön, inte borde göra det.
|
| |