Elbilar - årets snackis i Almedalen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-07-05 20:43:00
Lasse i Gatan
Helt klart ett miljöbehov att bygga elbilar för en tystare och renare stadsmiljö. Hoppas att SAAB får visa framfötterna på en ny marknad, duktiga bilbyggare som de är. Här visas en intressant lösning, för laddning av bilar på längre körsträckor. Länk: nyteknik.se
Inlägg #2: Postat: 2012-07-05 20:54:00
Leif-Arne Undvall
Jo det vore gott om SAAB kom in på banan, de skulle behöva en hel del kapital för forskningen kring elbilar drar enorma resurser. ABB visade en laddare som enligt uppgift skulle klara att ladda en elbil på 10 minuter, den är då uppsäkrad på 120A. Man skulle då teoretisk kunna tänka sig en långresa med elbil om det fanns sådana laddare utplacerade, ta en kopp kaffe var 15 mil, helt hanterbart.
Inlägg #3: Postat: 2012-07-06 10:15:00
Jan brunnegård
Det är en mkt glädjande rapport som Undvall ger. Men var ligger inköpspriset i dag. Jag gick in på VW:s hemsida o hitta bilen men inte priset. Men om man klarat inköpet så lär ju driftkostnaden bli minimal.Kör man en bensinare tusen mil så kostar det ca 15000 kr året nu.Medan köra på el kanske handlar om 1-2 kr milen.På 10 år kan man ha sparat över 100 000 kr.Det är ju så man måste räkna. Hur kommer vägskatten och bilförsäkringen att se ut - kosta??
Inlägg #4: Postat: 2012-07-06 10:19:00
Jan brunnegård
För några år sedan lanserades högteknologiska el mopeder med två hjul - inte fyra som jag har. De skulle gå både fort och långt. Men jag har inte sett en enda och det har skrivits föga om dem...Det finns också el cyklar på ca 1 kW som har en liten motor i framhjulet. De behöver tramphjälp i uppförsbackar men är i övrfigt perfekta fordon, i vart fall sommartid. Men de har inte heller slagit igenom. / OM någon vet mer om dessa fordon - om hur de sålts - så skriv ner några rader!
Inlägg #5: Postat: 2012-07-06 10:31:00
Leif-Arne Undvall
Vad gäller priset så har de nog inte riktigt kommit till skott vad det gäller Volkswagen, jag frågade och fick till svar att jämfört med en bensin Golf som idag kostar ca 25 000 Euro i Tyskland så räknar man med att el Golfen kan hamna på 30 000 Euro. Men det är ännu ett år kvar till lancering. En elbil förbrukar mellan 1,5 kWh till 2 kWh per mil så 1-2 kr mil är nog en vettig beräkning av kostnaden.

Det finns ingen elmotorcykel utställd, därimot vespor som drivs med batteri, samt en skapelse från Renault som liknar en gammaldags Messerschmitt, rätt kul skapelse.

Elcyklar däremot är helt klart på gång, försäljningen av sådana har fördubblatss sedan förra året. I Beijing för två år sedan fanns de överallt, lite otäckt då de kom bakifrån ljudlöst i 30-40 km/h
Inlägg #6: Postat: 2012-07-06 10:32:00
Jan Olsson
#4 - De har inte sålts! - Med sålts menar jag då i så stora mängder att de synts på Cykelbanorna! -
Något som däremot både har fåtts och sålts är däremot Rollatorer!
Tänk Dig en rollator med ståplatta efter och elmotorer i hjulen! - De du!
Det hade vi nog klarat oss med!
Ha de!!
Inlägg #7: Postat: 2012-07-06 10:34:00
Leif-Arne Undvall
En nystartad elbilspool i Helsingborg, hyr ut elbilar för en totalkostnad av 59 kr i timmen, då är allt inräknat. Länk till deras hemsida:
Länk: oresundskraft.moveabout.se
Inlägg #8: Postat: 2012-07-06 10:38:00
Leif-Arne Undvall
#6 Nja, flera som finns är rätt diskreta, batteriet , som inte behöver vara speciellt stort, kan vara diskret placerat. Du ser att det är en elcykel på det stora framnavet där generatorn/motorn finns. Rollator med eldrift borde vara av kommersiellt intresse.
Inlägg #9: Postat: 2012-07-08 07:24:00
Jan Brunnegård
Rollator med mopedmoter är ett vanligt skämt här på byn. De kommer nog 50 m framför ägaren. Men i Västerbotten ska det finnas motorer monterade på sparkstöttningar o osv.Någon monterade en raketmotor på sin sparkstötting. Det slutade rätt illa enligt Tuben.
Inlägg #10: Postat: 2012-07-08 07:27:00
Jan Brunnegård
Elbilar tror jag mycket på främst i södra Sverige. Men vårt nordiska klimat med kyla,hala vägar mm förhindrar nog genombrott för elmopeder,eklcyklar, el-mc osv. Jag har en vinter kört min fyrhjuliga el moppe. Men helst inte en vinter till. Har en Golf i beredskap för kallare tider.
Inlägg #11: Postat: 2012-07-08 12:46:00
Lars-Erik Molin
Det stora problemet är batterikostnaden. Batteriet i en elbil kan jämföras med tanken i en bensindriven bil.
Att fylla tanken i en bensinbil kostar klart mer än en laddning av en elbil även om 75 av kostnaden är skatt. Man kan ju anta att blir elbilarna vanligare kommer nog en skatt där också.
En tank överlever normalt bensinbilens livslängd men elbilens batterier måste bytas ett antal gånger för mycket dyra pengar under elbilens livslängd.
En hybridbil sliter inte batterierna lika hårt men problemet finns där också.
Räknar man på vad det kostar per mil är nog inte elbilen någon lysande affär.
Sedan borde det finnas en eftermarknad för ljudsyntar med häftigt V8-ljud, då elbilarna är en säkerhetsrisk, när de kommer nästan ljudlöst smygande.
Inlägg #12: Postat: 2012-07-08 13:14:00
Janne B
Molin 11/ har du några säkra uppgifter på vad ett batteribyte på en Prius kostar samt hur ofta de måste bytas. Just nu finns det några Prius till salu på Blocket - de kostar ca 35 000 kr och är ca 10 år gamla. Jag har fler ggr mött ppåståendet att man aldrig byter batteri på Prius - men det är klart att de blir svagare med åren! // Men att batterier måste bytas på rena elbilar ser jag som självklart, men jag har aldrig sett den kostnaden redovisas. El-Golfen som diskuteras här står det inte mkt om på VWs hemsida, men mera kommer förstås...
Inlägg #13: Postat: 2012-07-08 15:04:00
Jan Olsson
#11 & 12 - Ja mina Herrar Molin & Brunnegård,om Ni räknar med att åka Elbil för ekonomins skull,då kan Ni känna Er bedragna på konfekten!
Det blir säkerligen inte billigare per mil räknat än i dag!
Det är ju för MILJÖN man kör elbil,och inte för att tjäna en MILJON!
Trafikstyrelsen finner nog ett sätt att pungslå bilismen i Elbilsfallet också!
Ni blir inte Miljonärer,men förhoppningsvis Miljönärer!

Vad kostar det att ladda mopeden Janne,i dagsläget? - Priusen laddas nog inte med en "Jordad Sladd" som Moppen!
Men en skön tanke,att kunna ladda Elbilen med Hushållsströmmen!
Hahahaha!
Inlägg #14: Postat: 2012-07-08 15:08:00
Jan Brunnegård
Jan O / Det är ju för MILJÖN man kör elbil,och inte för att tjäna en MILJON // En nästan lysande formulering. Vad ska du ha för den ?
Inlägg #15: Postat: 2012-07-08 15:19:00
Leif-Arne Undvall
#13 Det finns flera olika koncept för att ladda elbilar, från sådana som bygger på en 16 Amperes anslutning, då tar det kring 10 timmar att fulladda, till ABB:s laddstation som bygger på en 120 Amperes anslutning, den laddar samma batteri på ca 10 minuter. En intressant om än kanske något oprövad laddstation är den som Elbilpoolen i Helsingborg använder, de har en laddstation som drivs med solceller, laddstationen kostar i nuläge ca 250 000 SEK och beräknas producera el till en kostnad av ca 1 SEK kWh.

Sundsvall energi, Jämtkraft och Trondheim energi ? driver ett projekt ; den mittnordiska länken E14 mellan Sundsvall och Trondheimsom skall skall bli möjlig att trafikera med miljöfordon elbil, biogas, E85 E Diesel, projektet går ut på att bygga upp därtill nödvändig infrastruktur och delfinansieras genom Interreg.
Inlägg #16: Postat: 2012-07-08 16:40:00
Jan Brunnegård
UNDVALL / Vilka konkreta åtgärder skulle behövas för att sätta bra fart på försäljningen av elbilar och hybrider? jag tycker frågan har stått o stampat i 10-20 år. Det har skett en stor teknisk utveckling, inte minst för batterisidan, som en genialisk dam berättad om i SOMMAR SOMMAR i veckan som gick.Men försäljningssiffrorna rusar inte i höjden. I stället exprimentarar man med etanol,solceller, gas etc....
Inlägg #17: Postat: 2012-07-08 16:58:00
Jan Brunnegård
Det rör på sig i Norge//

5. juli 2012
Positiv elbilsalg i Norge

- ble det første halvåret 2012 også.
De fem mest solgte modellene var:
Nissan Leaf, 1074
Mitsubishi i-MiEV, 338
Citroën Z-ZERO, 183
Peuget iOn, 141
Tesla Roadster, 29
Ja Nissan Leaf er faktisk den 16:e mest solgte bilmodellen av alle solgte biler i Norge !
Totalt 1.808 nye elbiler på norske veier :-
Se www.elbil.no
Inlägg #18: Postat: 2012-07-08 17:00:00
Jan Brunnegård
EVguide
En Nordisk vägvisare för
ELbilsintresserade

Här finns massor av info om elbilar, uppdaterat.
Inlägg #19: Postat: 2012-07-08 17:12:00
Dippen
Nu när man hittat Higgspartikel borde väl alla vetenskapliga problem vara lösta?
Inlägg #20: Postat: 2012-07-08 17:19:00
Leif-Arne Undvall
#16 I Norge så har elbilar en avsevärt reducerad nybilsskatt som vad gäller konventionella bilar är avsevärt högre än i Sverige. Jag tror till att i Sverige får vi till att börja med att vi får se elbilar i nya ägarkoncept, det vill säga främst i elbilspooler. Boende i förtätade områden där man inte dagligt behöver bil kan dela på ägarskapet till några bilar. Finns redan i Gtb och Helsingborg, borde komma rätt start på Söder och i Lund. Själv skulle jag kunna tänka mig en sådan lösning. Det vill säga ha kvar Volvon, men bara för längre resor och ta en elpoolbil de dagar jag behöver transport på ön och inte kan cyckla.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...