Inlägg #1: Postat: 2001-11-28 12:21:00
|
Susanne Gräslund |
Du skriver om feminismen som om vi vore en samlad grupp med enhetliga åsikter. Liksom jag skrev i en tidigare artikel finns det inte bara en sorts feminism. Man kan urskönja vissa huvudlinjer, men egentligen finns det lika många inriktningar som det finns feminister. Det stör inte mig och jag skriver bara om vad jag tycker.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-28 13:12:00
|
Kent Davidsson |
Det faktum att begreppet feminism överhuvudtaget existerar antyder att det skulle betyda något mer än åsikten att vara för jämställdhet, t. ex. inbegripa någon form av människosyn.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-29 11:45:00
|
Susanne Gräslund |
Begreppet feminism betyder enligt SAOL bara "en rörelse för kvinnans lilkställighet med mannen" och underförstått då vice versa. Vill man ha en snävare betydelse måste man titta på inriktningarna, t ex likhetsfeminism och särartsfeminism.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-29 11:54:00
|
Jörgen G |
Susanne, frågan som jag och tror jag många andra ställer mig är då: Varför använder ni ett gemensamt namn, när det finns så många olika inriktningar? Det blir ju bara så att vi som står frågande lite vid sidan om, varje gång vi hör någon i feminismens namn säga att alla män är svin som ska kastas ut både från styrelserum och daghem, då vet vi inte vilken inriktning hon tillhör så då drar vi alla över en kam.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-11-29 13:34:00
|
Susanne Gräslund |
Jag säger ofta att jag är likhetsfeminist för att betona min inriktning, men inte alltid, det ska erkännas. Samtidigt tycker jag att lite av ansvaret vilar på den andra parten också, att känna till att det finns flera inriktningar och att de faktiskt är rätt olika.
|
|