Lev i kärlek

Inlägg #1: Postat: 2012-07-03 12:46:00
Thomas L. Aabo
Länk: heimskringla.noöges_sång

50.
Tallen torkar,
som på tomten står,
och ej skyddas av bark eller barr;
så är ock en,
som ingen älskar.
Vi skall han länge leva?
Inlägg #2: Postat: 2012-07-03 13:28:00
Jan Brunnegård
Thomas / De raderna gillas av mig. Känner inte igen dom men nog har jag sett många förtorkade i mitt liv...
Inlägg #3: Postat: 2012-07-03 13:32:00
Jan Brunnegård
SVT:s Debatt från Almedalen i går synes ha handlat om att vårt trygghhetssystem är totalt raserat, att tiotusentals medborgare nu står utan skydd ocgh pengar. Jag såg på detta bara en kort stund. VEM har en bra recension?
Inlägg #4: Postat: 2012-07-03 15:18:00
Thomas L. Aabo
Tack Jan.
Inlägg #5: Postat: 2012-07-03 16:23:00
Leif-Arne
Nja, Mp gjorde ett rätt svagt framträdande, lite "jaså" över det hela, ingen i det lägret fyller ännu Wetterstrands skor. Veckans bestående intryck blir nog hur starkt intresset varit för energi, elbilar och infrastruktur till dessa. Provkörde en el-Golf idag, en mycket märklig upplevelse. Kommer nog en text om detta.
Inlägg #6: Postat: 2012-07-03 17:18:00
Janne B
Leif- Arne. Utan några kunskaper i fysik och kemi har detta med bilars drift alltid engagerat mig. SKRIV du om El Golfen. Vid Suezkrisen ca 1972 basade jag för den tilltänkta stora bensinransoneringen i Umeå. Jag tänkte till och skrev till SAAB, VOLVO och Ford om hur en modern bil borde vara. De svarade genast och mycket artigt o förekommande. Det var nära nog en Prius jag beskrivit. De senaste veckorna har jag spanat efter beganade Prius - de är nere på 33000 kr nivån nu om de är ca 10 år gamla. Påstås bestämt vara synnerligen pålitliga i drivlinan. Många går som taxi i sStockholm påstås det...
Inlägg #7: Postat: 2012-07-03 17:22:00
Janne B
Jag ägde en DAF 66 med remmar inunder då dessa var nya. Mitt ex var mkt känsligt för snö o is på remmarna. När de blev kalla i 20 gr kyla så var det illa. I Umeå alltså. Men i Skåne borde det ha varit en perfekt bil. Kul upplevelse att gasa man på satte motorn full fart och efter en stund blev det fart på bilen också....
Inlägg #8: Postat: 2012-07-03 17:49:00
Pia I
Man kan önska att människor ska få uppleva kärleken- men jag tror ändå, att det är svårt för många, att ändra sin situation. Det krävs också en motpart, som uppmuntrar och stöder.Det krävs att människor har en gemensam ide´om hur vi ska fungera som människor tillsammans. Önsketänkade bär inte långt.
Inlägg #9: Postat: 2012-07-03 19:10:00
Leif-Arne
#7 Egentligen märkligt att DAF:n inte fungerade vid kyla, en snöscoter drivs ju på samma princip och de fungerar hur kallt det än är. Jag minns då jag gick sista året på gymnasiet i Järpen och min klasskamrat Torsten Jacobsson hade fått en av de första Volvo 343 att åka omkring i. Han tillhörde svenska skidlandslaget samtidigt som Stenis, Strand m.fl. Det var märkligt att accelerera till 140 samtidigt som motorvarvet sjönk. Torsten påstod att bilen gick lika fort baklänges, han provade nog men redan vid rätt blygsamfart blev det på tok för vingligt, även för Torsten som var fyttirackans bra på storslalom.
Inlägg #10: Postat: 2012-07-03 22:30:00
Jan Brunnegård
Leif-Arne. Jag tror inte att jag fick helt stillestånd på DAFen ngn gång men nog var det bekymmer. Banden under bilen var dåligt skyddade så ofta kom det in snö o isklumpar i mattorna o då protesterade "skivorna". Differentialen fungera också dåligt. DVS körde man nästan fast så drev den lika bra på båda bakhjulen o då kom man loss bättre än de flesta. Men måste man av ngn orsak vända köra runt på en gräsmatta eller fint tun, så rev ena hjuletupp ordentligt. Så jag undvek sådana underlag. Men i huvudsak så hade jag glädje av denna DAF som nog hade ebn Renaultmotor på ca ´60m hk. // det fanns en tidigare DAF 33 som hade en betydligt klenare motor, kansjke luftkyld tvåtakt. Men efter en stund kunde man få hemsk fart på den,hade en kompis med en sådan.// Banden på en skooter är ju utåtvända medan de på DAFen var inåtvända... // Jag har haft många bilar sedan 1965....ibland kan man hitta dessa rariteter på Blocket...
Inlägg #11: Postat: 2012-07-03 22:34:00
Jan Brunnegård
"Accelera samtidigt som motorvarvet sjönk" Jag måste ngn gång provköra en Prius o se om det känns likadant! // Köra DAFen fort baklänges var en hemsk upplevelse. Den annars så stabila gången på bilen, blev tvärtom...vet ej varför.
Inlägg #12: Postat: 2012-07-03 23:16:00
Pia I
#1 Ur Eddan?
Inlägg #13: Postat: 2012-07-04 12:42:00
Thomas L. Aabo
Pia I. Nej men du var nära i tiden, den är ur Havamål:
Inlägg #14: Postat: 2012-07-04 12:42:00
Thomas L. Aabo
Laddar...