|
Inlägg #501: Postat: 2012-09-05 10:20:00
|
|
Jan Brunnegård |
VI talade här om Carl SCHLYTER MP för några dagar sedan. I måndags dök han upp här i Alingsås, förort till Herrljunga. Han skulle ställa till rätta illegal ägghandel utanför en butik. Bönderna får nog sälja ostämplade dagsfärska ägg på torget - men en ICAhandlare får inte göra dito utanför sin butik. För ngn ordning ska det ändå vara anser EU!
|
| |
|
Inlägg #502: Postat: 2012-09-09 15:04:00
|
|
Leif Erlingsson |
Skönt att det fortfarande finns länder där viktiga nyheter om våra egna länder kan publiceras, som Iran. Här en nyhet därifrån om skottarnas frihetskamp - tydligen blir det folkomröstning 2014 där om att frigöra sig från det förenade kungariket - Länk: presstv.ir .
|
| |
|
Inlägg #503: Postat: 2012-09-09 15:34:00
|
|
Jan Olsson |
#501 - Här i mina environger säljes ostämplade,purfärska ägg,till bra priser varje dag! - 30 ägg,30:- Hönsen går ute och skrockar dessutom!
Fast då får man inte räkna med bensinkostnaden för hämtningen!
Gulorna alldeles brandgula av pickandet i färskt grönfoder!
Men vad gör man inte för att den stackars lantbrukaren skall få in någon obeskattad krona,då ock då!
Så lite som han får för mjölken!
Man skulle kunna få köpa mjölk direkt från kylrummet,som förr i världen!
Kommer Ni ihåg slogan,"Ett öre mer för mjölken"
Men,det var då det!!
|
| |
|
Inlägg #504: Postat: 2012-09-09 16:08:00
|
|
Jan Brunnegård |
JAN O / Om inte bönderna på 1930 talet fått några ören mer för mjölk och ägg så hade vi nog haft ett helt annat Sverige i dag.Arbetarna villa ha lägre matpriser och bönderna villa ha mer pengar. Då bildade SAP och Bondeförbundet gemensam regering och gjorde krisöverenskommelser som kallades Kohandel. Det räddade bönderna och en säker tillgång till vår basföda.ca 10 år tidigare hade det varit hungerkravaller på flera håll i i landet.Under andra väldskriget hade vi säker tillgång till mat som ransonerades ut ganska rättvist. Jag hade länge kuponger kvar efter föräldrarna...Minns Jan O kupongerna i flera färger. Kafferansonering fortfarande 1948 tror jag?
|
| |
|
Inlägg #505: Postat: 2012-09-09 16:39:00
|
|
Jan Olsson |
# 504 - Om jag minns kupongerna? - Ja,jag fick gå och handla bröd direkt från bageriet vid Södra Förstadsgatan i Malmö!
En man sålde där i bageriet,bröd som var döbakat eller trasigt på annat sätt.s.k. andrasortering! - Halva priset! - Men inte utan kupong!
Han skar ut kupongen med en skarpslipad fickkniv,så exakt som om en maskin hade gjort det!
Kan ännu se det framför mig,70 år senare! - Jag var en trogen kund där,då min Morfar behövde många och stora smörgåsar i sin unikabox,då han var med om att bygga Malmö Stadsteater!
De hade flyttat från Vollsjö till stan 1929,och Morfar blev byggnadsarbetare i stället för kusk!
Invigningspjäsen på Teatern,som alla skolbarn fick gå och se,var En Midsommarnattsdröm!
Det var 1944,och jag var elva år!
|
| |
|
Inlägg #506: Postat: 2012-09-09 17:18:00
|
|
Mr Harmoni |
#502 Leif Erlingsson jag undrar när vi ska rösta om Malmö som en stad i förvandling till det sämre som Repula inte tycks ha något emot? Det innebär att vi inte röstar på sossarna om vi ska kunna bromsa Malmös utveckling.
|
| |
|
Inlägg #507: Postat: 2012-09-09 17:54:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jan O / Tack för den berättelsen.Viktigt att berätta om denna tid för det blir allt färre berättare kvar.Snart finns inte krigs och beredskapsåren.Mina tidigaste minnen är nog från 1043 då man forrtfarande kunde höra Hitler ryta i radion o mina föräldrar stod och darrade. Så minns jag de rädda finska krigsbarnen som lärde oss räkna o lite annat på finska.De tålde inga höga ljud. De var rädda för våra militärfordon osv.
|
| |
|
Inlägg #508: Postat: 2012-09-09 18:21:00
|
|
Leif E Ström |
Dubbel Janne! En annan är yngre än er gentlemän, men har haft en mor som inte bara höll ordning på mig, utan även på det kamerala vilket bevisar att man snuddat vid kristiden. Jag har lagt upp mitt personliga ransoneringskort på min blogg för en kortare tid. Är ni intresserade av att minnas hur dom såg ut så varsegod: Länk: perspektivutifrnagnefit.blogspot.se
|
| |
|
Inlägg #509: Postat: 2012-09-09 20:42:00
|
|
Beredskaps-Janne |
TACKAR unge man! Länken funka inte men det är ofta så för mig, minns korten mkt väl.Vissa ransoneringar höll på länge efter 1945 då jag var5-8 år. Folkpartiet lär ha haft lysande framgång 1948 då de kritiserade ransoneringen osv.VEM ska vinna nästa val på bostadsbrist, arbetslöshet, trånga skolor , svajande äldrevård etc
|
| |
|
Inlägg #510: Postat: 2012-09-09 21:13:00
|
|
Leif E Ström |
Kanske en variant till bilden vore om jag skriver in länken utan http:// som du själv lägger till efter att ha kopierat följande rad: perspektivutifrnagnefit.blogspot.se/
|
| |
|
Inlägg #511: Postat: 2012-09-09 21:59:00
|
|
Janne B |
10 Det gick vägen direkt tack o goa natta ja
|
| |
|
Inlägg #512: Postat: 2012-09-11 12:07:00
|
|
Jan Brunnegård |
PLANKET
Våra befriade reportrar vistas på hemlig ort berättar hela landets medier. NEJ DÅ. Orten är inte hemlig men det är hemligt att reportrarna är där.Meningstillverkning är inte så lätt! ;-
|
| |
|
Inlägg #513: Postat: 2012-09-11 12:26:00
|
|
Leif E Ström |
Det enda konkreta i Calle Bildts förhandlande för att få hem sina journalister, var väl genom att närvara vid premiärminister Meles Zenawis begravning i augusti. Premiärministern hade redan i maj varit tydlig med att beskriva att just svenskarna skulle ingå i ett arrangemang som kunde liknas vid en manifestation för landets humanism och demokrati. Men den gällde inte de afrikaner som stjäl eller obstruerar, dom kan få sitta tills dödagar utan någon internationell snyftvals.
|
| |
|
Inlägg #514: Postat: 2012-09-11 13:55:00
|
|
Jan Brunnegård |
Olika svenska regeringar har i 50 års tid varit angelägna om goda förbindelser med Etiopien, trots dess påtagliga demokratiska brister.Sv Kyrkan har bedrivit en omfattande verksamhet i Etiopien. Vi sände en gång ett fältsjukhus dit kallat Ambulansen.Bildt synes fullfölja denna tradition på olika sätt då man anser att landet är på rätt kurs men har lång väg att gå.
|
| |
|
Inlägg #515: Postat: 2012-09-11 16:23:00
|
|
Owe Streger |
|
| |
|
Inlägg #516: Postat: 2012-09-11 16:40:00
|
|
Jan Brunnegård |
Tack för länken OWE / jag minns mkt väl Biafrahistorien. Mkt självsvåldigt och hältemodigt. har då och de senare repeterat lite om von Rosen. Vår egen Biggles!Det fanns en lång tid en kristen veckotidning som hette Svenska Journalen/ Hemmet o Familjen. De stöttade honom med flera reportage. Stöttade dock Kejsaren som nästan gudomlig, det hade inte gått i dag.
|
| |
|
Inlägg #517: Postat: 2012-09-11 20:28:00
|
|
Mr Harmoni |
Ett inlägg på annan plats på nätet med knorr på slutet. CITAT.
DET FINNS EN HEL DEL SVENSKAR MED DUBBELMORAL!
Många Svenskar gillar invandringen till Sverige. Men hur är det egentligen, om vi lägger handen på hjärtat.
Gillar du invandringen till Sverige ? Ja, så länge det inte sker i mitt område.
Vad anser du om lönedumpning ? Det är väl okej, så länge dom inte sänker min lön.
Men brottsligheten har ökat tack vare invandringen, vad anser du om det ? Det är väl inte så farligt, så länge jag inte blir rånad.
Men hedersvåldet, det måste väl uppröra dig ? Vad som sker i deras hem, är deras ensak.
Ärligt talat, gillar du verkligen invandringen ? Ja, det står ju i Aftonbladet att ”vi ska gilla blandat”
|
| |
|
Inlägg #518: Postat: 2012-09-11 21:55:00
|
|
Bizon |
Mr H Jag antar att det är ett uttryck för den genuina svenska mentaliteten du vill exemplifiera med ditt lilla klipp - ja fördumningen har gått väldigt långt på många sätt, som i ditt exempel där den tänkte svararen är så exemplariskt oseende och fullständigt renons på konsekvenstänkande.
Nu är det ju inte bara sverige som drabbas av uppblandning med folk från andra håll i världen. Amerika är nog världens största blandfolk - frågan är om det finns några oblandade rester kvar av de första kolonisatörerna - inte verkar det gå helt åt pipsvängen med det folket fast dom uppvisar mins lika stor idioti som svenskar.
I england såg befolkningen på gatan för drygt trettio år sedan ut ungefär som befolkningen ser ut på gatan i sverige av i dag - eller förövrigt folkslagssammansättningen bland eleverna på våra skolgårdar - det är oundvikligt i en globaliserad värld - en successiv uppblandning hör detta tillstånd till.
Resultatet blir vackra starka och friska människor om vi kan förvänta oss samma resultat som det som hänt i Västindien.
Men om vi kan förvänta oss vaknare och smartare människor än vad som framkommit ur den svenska folkmentaliteten återstår att se - fast med tanke på den bottennivå som din lilla knorr ger uttryck för så tror jag inte det blir fråga om någon prestation att komma ett pinnhål högre :-
|
| |
|
Inlägg #519: Postat: 2012-09-11 22:01:00
|
|
Lasse i Gatan |
|
| |
|
Inlägg #520: Postat: 2012-09-11 22:07:00
|
|
Jocke utsourzad |
519 Jovisst, vissa poänger men ganska enögt, och faktiskt delvis okunnigt också. ATTITYDER.
|
| |