|
Inlägg #481: Postat: 2012-09-01 19:57:00
|
|
Lennart Lundwall |
Tja, Jan, sjörövarna i Somalia gör bra stålar. Kapten John Silver med Filter Lundwall kräver: Ge er, usla rederi! Lägg stålarna i den stora papperskorgen på torget i Mogadishu annars är det kokta fläsket stekt.
|
| |
|
Inlägg #482: Postat: 2012-09-01 22:39:00
|
|
Owe Streger |
#479/Jan Olsson/480/Janne B/Hudens pigment och hudfärg styrs av solens strålning. Lite solljus ljus hud, mycket sol mörk hud. Solens strålning ger ett naturligt tillskott av D-vitamin och bygger upp skelettet, för lite D-vitamin kan utlösa en sjukdom som heter ”Rakit” alltså man får krumma och missbildade ben i barnaåren. Sådant har förekommit i England när det nu var? kanske det förra sekelskiftet. Orsaken lär vara trånga bakgårdar med mycket sotföroreningar inga solstrålar nådde ungarna. För mycket strålning av solen ger som bekant malignt melanom cancer för ljushyade människor. Mörkhyade människor har då ett naturligt skydd för strålningen, men ett litet upptag av D-vitamin från solen på våra breddgrader. Därför har vi olika hudfärg världen över.
|
| |
|
Inlägg #483: Postat: 2012-09-01 23:07:00
|
|
Jan Brunnegård |
OWE Jag minns att mina föräldrar födda ca 1900 talade om sjukdomen Rakitis,nämnd även i en läkarbok jag köpte 1958.Livslång handikapp med krumma ben,dåliga leder mm. Bra att du repeterade lite grundkunskaper. Rakt under ekvatorn är de flesta mkt mörkhyade, sedan avtar det.Men folkslag som är mkt ute i norr är lite bruna som eskimåer och samer!
|
| |
|
Inlägg #484: Postat: 2012-09-02 08:16:00
|
|
Jan Olsson |
#482 - Jaha,Herr Streger,nu förstår jag,det var först när solen började skina i Grekland,som Hellenerna blev mörkhyade? - Eller?
|
| |
|
Inlägg #485: Postat: 2012-09-02 11:42:00
|
|
Owe Streger |
#484/Bäste Jan halvan Olsson/Var har du källan till att Grekerna var så mycket mer ljushyade i begynnelsen än vad de är i modern tid? I mytologins och sagornas värld kan berättelser vara vilseledande. Men okej, jag är ingen expert i ämnet och en förklaring kanske finns i den här länken varför utseendet förändras i en befolkning. Länk: commons.wikimedia.org Länk: sv.wikipedia.org
|
| |
|
Inlägg #486: Postat: 2012-09-02 23:56:00
|
|
Janne B |
PLANKET
Piensoho ska predika på riksdagens öppnande
Nyheter Niklas Piensoho, föreståndare för Filadelfiakyrkan i Stockholm, ska predika när rikdagen öppnar efter sommaren. - Det känns fantastiskt, säger ledaren för Sveriges största pingstförsamling. //
Först nu börjar det märkas lite att statskyrkosystemet avskaffades år 2000. Tänk att en vanlig pastor ska få tala till riksdagen!
|
| |
|
Inlägg #487: Postat: 2012-09-04 09:29:00
|
|
Jan Brunnegård |
Planket.
Alla som älskar Flygande Tunnor o lite lagon nationalism kan slå på SVT i eftermiddag och kika på GULA DIVISIONEN. Ingen märkvärdig film men visar tidsandan och har klart underhållningsvärde. Eventuellt var våra J 21:or världens bäsrta jaktplan just då. Kostade kring 1955 en miljon kronor styck, hur hade vi råd med massor av sådana.? Nu kostar en JAS ca 2 miljarder, det måste ha varit en inflation ett tag ;-
|
| |
|
Inlägg #488: Postat: 2012-09-04 09:50:00
|
|
Bizon |
Jodu Brunne - inflation är väl bara det vardagliga smeknamnet på skitigt lurendrejeri därför att vi förutsätts inte förstå vad det handlar om om vi får kalle en företeelse för ett finare namn.
Städare/städerska saneringsingenjör osv.
Alltså semantikens betydelse i folkförföringsarbetet kallas även folkbildning i dess nuvarande tappning, men är lika långt från samma sak som en enkronas chokladkaka i dag är en jas gripen.
|
| |
|
Inlägg #489: Postat: 2012-09-04 10:01:00
|
|
Jan Brunnegård |
Bizon är den ende som kallar mig Brunne o det låter så trevligt. / Jag sysslar rätt mkt med att fundera över ords betydelse. Vad är neutrala ord och vad är propaganda-ord. Vilket syfte har den som skriver? Jag bodde i Umeå nära Baggböle då skogsskövling plötsligt började kallas föryngringsytor....Sedan dess har jag varit misstänksam./ Sedan kom "folk-demokratierna" i öst. Var de extra demokratiska?
|
| |
|
Inlägg #490: Postat: 2012-09-04 10:28:00
|
|
Bizon |
Jan #489 - jag är glad att du uppskattar smeknamnet, eftersom jag använder det med respekt.
Vi har nog i mångt och mycket en del synpunkter på verkligheten som inte direkt stöter sej med varandra, men vi har ju en del annat med som vi får tampas med som det faller sej - och jag har en känsla av att även det är i sin ordning.
|
| |
|
Inlägg #491: Postat: 2012-09-04 11:51:00
|
|
Jan Brunne |
490 Jag tycker det är mest givande att prata med en person jag delvis delar kunskaper och värdegrund med, där vi långa stycken har samma språk,menar samma sak med orden. Men vi ska också vara på en del punkter väldigt olika vad gäller åsikter,erfarenheter osv Det ger Spänning, utveckling etc.
|
| |
|
Inlägg #492: Postat: 2012-09-04 15:28:00
|
|
Mr Harmoni |
#491 Jan Brunnegård, bizon har rätt i sak, men syndar med sitt påstående" smart kille" bara alla gör och tänker som bizon är allt frid och fröjd. Mot mig vill han diktera var skåpet ska stå, det här kan jag vara utan som du bör förstå, ingen ska tala om för någon annan vad han ska tycka och tänka, så är det bara.. Jag gillar dig Jan för du talar betydligt förnuftigare än många här, "samma värdegrund" jag tror att nästan alla delar varandras värdegrunder så till vida, att vi försöker vara renhåriga och ärliga och det kan man hoppas på i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #493: Postat: 2012-09-04 16:27:00
|
|
Janne B |
EN Person som kallar sig Bizon kan man förvänta sig ha ett lite hårdare häftigare språk än det jag har - uppväxt och varande i frikyrkomiljö. Min Missionskyrka liger i mitt kvarter här./ Det tog sin tid att lära sig att väldigt olika språkbruk ändå kan handla om att kämpa för samma värden.Det händer ofta att såväl Bizon som andra skriver sådana saker som jag absolut inte kan ställa upp på. Men jag går numera inte i polemik med allt och alla. Jag hakar på där det går att med få rader få något vettigt tillagt. /Jag är inte missionerande. De som vill ha bibelkunskap kan lätt hitta några miljoner Biblar i landet och söka o finna själva.Det är den resandes ensak...
|
| |
|
Inlägg #494: Postat: 2012-09-04 16:58:00
|
|
Jan Olsson |
Det gäller att passa på när Bizon har "spenderbyxorna" på sig,vill jag lova!
Som i #490,ex.vis!
Kanske Mr.H,kan få en släng av sleven också?
Eller,kanske det rent av blir som i det gamla ordstävet,När F-n blir gammal......o.s.v.!
Om frimodigheten räcker till,vill säga!
|
| |
|
Inlägg #495: Postat: 2012-09-04 19:04:00
|
|
Bizon |
Hej och Hå Jano #494
Det vill till att gå med håven - du har väl inte glömt att även du fått del en skvätt av sleven så du ska inte låta dej drabbas av avund.
|
| |
|
Inlägg #496: Postat: 2012-09-04 19:07:00
|
|
Bizon |
Och vad Mr H beträffar så har även han fått sina fiskar varma om ej serverade på gyllne fat - det är bara det att varken han eller du har förstått det.
|
| |
|
Inlägg #497: Postat: 2012-09-04 20:19:00
|
|
Jan Olsson |
#495 & 496!
Föredömligt korta svar Bizon!
|
| |
|
Inlägg #498: Postat: 2012-09-04 20:28:00
|
|
Bizon |
Tackar Jano, men ibland tryter orden ;-
|
| |
|
Inlägg #499: Postat: 2012-09-04 22:02:00
|
|
Mr Harmoni |
#496 bizon Lol!!!
|
| |
|
Inlägg #500: Postat: 2012-09-05 09:44:00
|
|
Jan Brunnegård |
OM en skribent skriver om sig själv att hon "tillhör ett LO-fack" så innebär det förstås inte att LO äger en persom som en slav eller fårskock.Det är dock bättre att skriva medlem, medarbetare, medansvarig mm för att underlätta för personer som inte förstår rätt vanligt språkbruk;-
|
| |