Fyllde Volvon med olvon

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-07-08 10:32:00
Jan Olsson
Skojigt,särskilt det där med Hundaj! - Behöver man tvivla?
Inlägg #2: Postat: 2012-07-08 17:05:00
Jan Brunnegård
Funderar på att fylla en SAAB med snablar för jag är så sabla irriterad på detta opålitliga fordon så jag har köpt ner mig till en slags VW Golf som kallas Vento....;-
Inlägg #3: Postat: 2012-07-08 17:09:00
Jan Brunnegård
Lennart Det svala klimatet i juni har tydligen inneburut en långsam sen blommningstid. Vägdikena är inte utblommade utan underbart örtrika nu. Så Ni som har bra ben och bra hjul - ut o kika, för snart kan komma störtregn o slå sönder det mesta.
Inlägg #4: Postat: 2012-07-08 17:11:00
Jan Brunnegård
Har länge funderat på att skriva en lång rimmad dikt
där jag använder mig alla slags bilnamn och modeller.

Jag skulle hylla vissa
men vanära andra.

Kanske ork o inspiration kommer...
Inlägg #5: Postat: 2012-07-08 17:42:00
Jan Olsson
#2 - Eller varför inte med sablar,när det nu en gång är så sabla?
Inlägg #6: Postat: 2012-07-08 21:37:00
Lennart Lundwall
#4 Skynda dig, Jan B. Annars stjäl jag idén. Genialt. Funkar inte Saaben? Jag brister nästan i gråt när jag möter en Saab på vägarna. Det blir ett våldsamt snyftande - det finns visst över en halv miljon rullande Saabar kvar. Och kvalitetsfordon är långlivade.
Inlägg #7: Postat: 2012-07-08 21:44:00
Jocke utsourzad
6 Snyft här med! Lärde mig köra med morfars SAAB i skogen, 16 år...Hela familjen hade SAAB. Min sista innan husbil var en 900 GLE?. Och det finns en hel del av märket över hela västeuropa, mycket cabbar. Här hemma ser jag en och annan av nya eleganta 9/5. Hann de få ut några combi? Hoppas märket överlever med eller utan el!
Inlägg #8: Postat: 2012-07-08 22:06:00
Janne B
Lundwall - sätt i gång o rimma o dikta du - så kanske jag kompletterar sedan. När jag var i högform för 8 år sedan så kunde jag snabbt få fram både kul och allvarliga rim. Men än så hänger jag med, av nån anledning så gör jag faktiskt det /Stulet av Tumba tror jag/
Inlägg #9: Postat: 2012-07-08 22:13:00
Janne B
LL 6/ det är nog inget större fel på SAAB men jag har haft förbaskad otur med tre st 900:or i sträck. Havererad växellåda, grovt inbrott utomhus, grovt inbrott förstöreklse i garage mm. Tröttnade på SAABoturen o köpte en AUDI med snygga papper. Då det var dags för bilprovet visade sig det mesta funka dåligt. Laga skulle kosta 3-4 ggr mer än vad jag gett för bilen. Sålde Audin för 1500 kr till ehn man som ska ha den som rep-objekt ett år - då fyller dottern 18 år. Han är mekaniker med all utrustning o med obegränsat skrotningslager...Han debiterar nog inte sin dotter ngn timpenning o då blir det bra affär för dem...Det är dyrt att vara opraktisk och okunnig...samt tvärtom...
Inlägg #10: Postat: 2012-07-08 22:18:00
Janne B
I glashalt Umeå-väder så började min SAAB 95 V4 gå baklänges utför en backare o rasa ner i en ravin där den rullade runt som en limpa. Stod på hjulen så att jag och två små döttrar kunde klättra ut. Efter några timmar kom en bärgare och drog upp bilen ur en ca 5 meter djup ravin. Varefter jag startade den och körde vidare. Bytte en dörr bara. Det är kvalitet det. Men min nyinköpta färg TV som studsat runt där bak - hade imploderat mm. Jag tackade Gud särskilt varmt för att döttrarna inte hade ett enda skavsår men jag hade en liten bula på ett ben, några dagar.
Inlägg #11: Postat: 2012-07-09 11:05:00
Thomas L. Aabo
Svedala är en rälig håla i Skåne.
Inlägg #12: Postat: 2012-07-09 11:07:00
Thomas L. Aabo
Saablar! ;-
Inlägg #13: Postat: 2012-07-09 12:25:00
Jan Brunnegård
Vilken tur då att varken Svedala eller Åmål ligger i mina trakter...
Inlägg #14: Postat: 2012-07-11 16:02:00
Thomas L. Aabo
Länk: soffie69.blogg.se

Du lindar av olvon en midsommarkrans

och hänger den om ditt hår.

Du skrattar åt mångubbens benvita glans,

som högt över tallen står.

I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans,

i språngdans på glödande järn.

I natt är du bjuden av dimman till dans,

där Ull-Stina, Kull-Lina går.

Nu tager du månen från Blåsbergets kam

att ge dig en glorias sken.

Och ynglen som avlas i gölarnas slam

blir fålar på flygande ben.

Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor,

där Ull-Stina, Gull-Fina bor.

I natt skall du somna vid Svartrama damm,

där natten och mossan är le
Inlägg #15: Postat: 2012-07-11 16:57:00
jan Bruinnegård
Gammal visa
är bäst
Ja
Inlägg #16: Postat: 2012-07-11 16:59:00
jan Bruinnegård
KULLA GULLA gick i SVT för en stund sedan - nästan som ovan. Mina då små döttrar läste om henne med stor inlevelse...
Inlägg #17: Postat: 2012-07-11 18:14:00
Lennart Lundwall
Rune Lindström, det gamle nöjesoraklet från Dalarna, skrev "Visa i Midsommartid" ungefär samtidigt som hans fullträff "Himlaspelet", kanske Sveriges mest spelade folkliga teaterpjäs, började göra succé även utanför landskapet. Denna har gjort ungefär samma avtryck i folksjälen som "Visa i midsommartid", som i Ulla Sallerts sextiotalsversion förföljer oss ända in i midsommarkvällens oftast kemiskt framkallade glädjedimmor. Man lider dock en smula med Ullstina och Gullfina som påstås ha tagit beslutet att övernatta vid Svartrama tjärn, vid Dalälvens ännu ej myggbekämpade källor.
Inlägg #18: Postat: 2012-07-13 09:19:00
Leif E Ström
Gomorron Lennart! Jag bara körde fast i din artikel på ordet "begärelse".

Så vackert, så distanserat från självkåt. Ur Nordisk Familjebok, "Apocalypsis Relevata" kan man läsa följande: ...helveten äro helveten af begärelser att härska utaf själfkärlekens brånad och af begärelser att vanhelga Himmelens sanningar utaf den kärlekens oäkta nit". Man kan utan vidare förstå att några jordiska själasörjare inte efterfrågades, då egen förnöjsamhet inte innefattades mänskligt liv.

"Gull-Fina", var det nog också många som fastnade för? Det är ingen av läsarna som har en bild på´na?
Inlägg #19: Postat: 2012-07-13 13:56:00
Thomas L. Aabo
Leif inlägg 18, här får du:

Länk: blup.se

Hihi!
Inlägg #20: Postat: 2012-07-13 14:35:00
Jan Olsson
#19 - Men bilden då,på stackaren som bara blev 20 år?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...