|
Inlägg #1: Postat: 2012-06-19 14:12:00
|
|
Jan Brunnegård |
JORDGUBBSHELGEN
Midsommaren är oss när
låt oss käka goa bär
Ta tjusiga steg i dansen
samt krama varann om halsen
Tar man för mycket brännevin
kan man sen förväxlas med ett svin
Glöm ej att vifta med din flagga
För du är väl ingen gammal hagga.
Små grodorna är lustiga att se
då hatten sitter lätt på sne
Över denna helg styr inga präster
så passa på att älska dina gäster
Smäck i dig en saftig tårta
glöm att du har en ful vårta
Kvällen övergår sen i en ljus natt
hoppas att ingen av lekar fått fnatt.
Hoppas Ja
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-06-19 17:58:00
|
|
Jan Brunnegård |
Sedan jag snabbskrivit verserna så for jag ut på Torget och köpte jordgubbar för 45 kr - av en kinesiska!/ Jag har lagt ut lite bröd och frön till mina fåglar och de är oerhört glupska. Har uppenbart svårt att hitta mat, i vart fall de små. Jag har inte sett en enda svala, de brukar leva på mygg o flugor etc...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-06-19 19:17:00
|
|
GunnarL |
2/ Det var dyrt Jan Brunnegård. I Växjö låg de i dag på 30 kr litern. Flytta till Småland - där är människor generösa! Ett syskonpar från Värnamo som drivit ett företag men är utan arvingar skänkte i dag 114 miljoner till sina anställda och f.d. anställda. Det blev 1-2 miljoner till var och en lagom till midsommar. Kamprads söner skänkte för några veckor sedan 990 miljoner till en stiftelse vid Linnéuniversitetet - sådant händer bara i Småland! Helt annorlunda mot snåla västgötar och stockholmare.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-06-19 19:57:00
|
|
Jan Brunnegård |
GUNNAR L / jag förstår nu att jag blivit bedragen. Jag brukar tänka långsamt men väl o sedan handla sedan .45 kr svenska jordgubbar stod det på en stor skylt, men det var inte en full liter, . Har ingen aning om vad ICA tog 100 m därifrån - men det ska jag ta reda på i morgon...BLÄ
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-06-19 20:13:00
|
|
Leif E Ström |
Gunnar jag kan slå vad om att du inte känner en enda stockholmare. Det är dina släktingar som blivit utsparkade och ratade ifrån Småland och måst ha nån stans att ta vägen för att överleva du tror dig känna. Det är dessa personer som ger tillbaks på sina fördomsfulla fd landskapskollegor. Upp till bevis!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-06-19 20:50:00
|
|
GunnarL |
Vad är en stockholmare? Stockholm är ju ett hopkok av människor från hela Sverige i huvudsak. Men min erfarenhet från såväl militär- som studieliv, där man ju träffar folk från hela landet, är att stockholmare eller de som bor i Stockholm är osedvanligt ekonomiskt medvetna - ja rent av snåla. Och det gäller faktiskt generellt - även om det kan röra sig om en tillfällighet. Däremot är jag väldigt förtjust i staden, där jag vistats mycket. Stockholm är i mina ögon en av världens vackraste städer - åtminstone på sommaren.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-06-19 21:50:00
|
|
Jan Brunnegård |
När man talar om att rika människor skänkt bort pengar så bör man erinra sig varifrån dessa pengar kommit. Från konsumenter som betalt för mycket så att väldiga övervinster uppstått. EFTERSOM KAMPRAD STARTADE UTFATTIG SÅ KAN HAN JU INTE GETT BORT EGNA PENGAR.Givande fråga är om det är vettigast att ge pengar till en stiftelse eller till anställda i ett företag? Frågan är fri i fotbollspausen!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-06-19 23:08:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jaha nu talar även radion P1 om bortskänkta miljoner.....Syskonparet älskade sina anställda så mycket så de fick ngn miljon vardera....
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-06-19 23:10:00
|
|
GunnarL |
7/ Att man driver företag med vinst är ju liksom hela idén med att driva företag. När vinsten väl är på bordet så är det väl gentilt att man återbördar en del av vinsten till dem som har bidragit till att skapa vinsten, att man avstår pengar för forskning eller att man skänker pengar till behövande? Jag kan inte se att det är något fel i det! Du kan ju fråga storbankerna vad de gör med sina formidabla vinster. De delas ut till ansvarslösa aktieägare som låter skattebetalarna ta alla risker om det skulle gå illa, och det tycker våra politiker är helt i sin ordning.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-06-19 23:13:00
|
|
GunnarL |
För övrigt är det ganska tröttsamt att följa massmedias jakt på Ingvar Kamprad. En av 1900-talets absolut största entreprenörer i fullständig världsklass. Att se små mediokra sensationsreportrar slänga skit på denne gamle man är beklämmande!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2012-06-19 23:13:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#7 Fast ändå, smålänningen Ivar hade en idé om att kostnaderna gick att kapa genom att kunden själv stod för en del av produktionen av sin nya möbel, genom att hitta billigare sätt att sälja och genom att utnyttja stordriftsfördelar. Man kan egentligen inte påstå att kunden blev lurad då kunden fick möjlighet att köpa möbler av hygglig jodå kvalitet billigare än hos möbelhandlarn. Som jag ser det finns det två vinnare, både kunden och Ivar. Att han nu blir alltmer medveten om att att svepningen saknar fickor är väl inte så konstigt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2012-06-19 23:15:00
|
|
GunnarL |
1/ En detalj: INGVAR - inte Ivar! Jag tror han skulle bli förolämpad om man började kalla honom Ivar - det låter mer som en bokhylla.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2012-06-19 23:16:00
|
|
GunnarL |
Hänvisningen skulle klart var nr 11 - inte nr 1. Shit happens när Sverige slår Frankrike med 2-0.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2012-06-19 23:17:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#12 9 Huga då.. Gud förbjude.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2012-06-19 23:40:00
|
|
Leif E Ström |
# 10, Gunnar äntligen är vi överens då det gäller Kamprad. Jag tror att jag är stockholmare.
Min far, farfar, farfars far och hans far har alla verkat och bott på Kungsholmen.
Min morfar, min morfars far och hans far bodde i "Sibirien" och jobbade på Rörstrands resp tullbiträde vid Norrtull. Jag och min farmor är födda på samma gata på "söder".
Resten av gänget tar vi en annan gång men jag kan tala om att på farmors sida finns det i periferien smålänningar, precis som du?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2012-06-20 09:40:00
|
|
Janne B |
Jaha Gunnar och Leif-Arne/ Då är det åter bevisat att jag som ganska pålitlig folkpartist kan vara starkt kritisk till stora ja väldiga vinster i vårt kapitalistiska system. Givetvis ska företag gå med vinst, det säger ju lagen om aktiebolag bl a. Kapital ska förmeras. Det ställer jag upp på. Ingen mår bra av förlustbolag. Men hur komma åt överdrifterna. Ska Kamprad och andra hyllas för att de lämnar tillbaka en del av kundernas pengar. Det har väl Konsum alltid gjort men aldrig lyckats att göra bra PR av det.Runt mig här mitt i landskapet finns inte mkt Konsum kvar...Men ICAhandlarna har väldigt snygga bilar mm som de kör till banken med.Dem väl unt!// Kommer jag på ett bättre system så ska jag genast meddela er detta ;-.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2012-06-20 09:54:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#16 Det är en svår fråga vad som är övervisnter eller inte. Rent allmänt så tycker jag inte det är fråga om övervinster då någon är framgångsrik på en marknad där en faktisk konkurrenssituation råder, som vad gäller möbler. IKEA har på inget sätt en monopolsituation, jag kan välja andra leverantörer, det som är speciellt med IKEA är att de har ett koncept för att sälja billiga möbler som gör att de kn vara prismässigt attraktiva. Vinster på en marknad där kunden har begränsade möjligheter att välja leverantör, e.g. kreditmarknad är en annan sak. Bankernars vinster idag är till stor del beroende på att bankkunderna är i underläge mot ett bankoligopol. Det är då statsmakternas uppgift att se till att där uppnås en reell marknad med bättre konkurrens mellan aktörerna.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2012-06-20 10:13:00
|
|
Janne B |
Leif Arne 17 / Har inget att säga emot. Jag minns väl att jag för 10-20 år sedan reagerade mot vänsterns tal om övervinster - ett icke definierat uttryck då heller.Hellre fem privata företag som går med vinst än 10 statliga som gåt med förlust - skrev jag nog på 1970-80 talen....DÅ försökte staten driva båd cykelfabrik och högtalarfabrik utanför Umeå - några år.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2012-06-20 11:09:00
|
|
GunnarL |
15/ Leif E Ström, Med den bakgrunden måste du betraktas som en genuin stockholmare.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2012-06-21 20:30:00
|
|
Leif Erlingsson |
Glad Midsommar, alla.
|
| |