|
Inlägg #21: Postat: 2012-06-25 08:36:00
|
|
Jan Olsson |
Bottiner och Galoscher är två olika produkter! - Bottiner i huvudsak för Damer,galoscher för Herrar! - Tjockleken på materialet skiljer sig också betydligt! - Bottiner oftast också fordrade med mjukt ludd,galoscher däremot,ofordrade och mycket tunna! - Man upptäcker skillnaden då man ser klacken! - Bottinen är utformad för att innehålla en sko med högre klack än en Herrsko! -
Någon som hört det glada gamla tilltalsropet Herrar emellan,"Hej på Dej,din gamla Galosch"?
Däremot skulle det vara en otidighet att kalla en Dam,Hej på dej din gamla bottin!
Dessa uppgifter är tagna ur ett långt livs erfarenhet!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2012-06-25 10:09:00
|
|
Per W |
#21 Jag och många unga killar med mig hade "herr"-bottiner på 50-60-talet. Utmärkta ofodrade gummiskodon med dragkedja det saknar galoscher som skyddade våra skodon vid blött väder. Galoscher fanns knappt längre på 60-talet.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2012-06-25 21:53:00
|
|
Owe Streger |
#22/ Per W/ Du verkar ha klart för dig vad som användes på fötterna i din uppväxt, då är vi några stycken som har likvärdiga minnesbilder, till skillnad mot Jan Olsson som kom med helt andra påståenden om vilka som hade bottiner på sina fötter. Hemma i mitt föräldrahem använde farsan och jag bottiner, morsan pampuscher och alla hennes väninnor. Har hittat en kille till som har skrivit om sina ungdomsminnen i en rolig artikel. Det sista stycket kanske stämmer med vad Jan Olssons dambekanta hade på sina fötter. Länk: lanstidningen.se
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2012-06-26 01:14:00
|
|
GunnarL |
Ovanligt intressant diskussion om bottiner och galoscher! Mycket sympatiskt tycker jag. Nästa ämne kan lämpligen bli "poplinrockar, nylonskjortor och galonjackor" så att så många som möjligt får möjlighet att berätta sina minnen från den tiden. Själv hade jag aldrig bottiner men farsan hade galoscher och jag hade i alla fall slamkrypare - utmärkta skodon.
|
| |