Inlägg #1: Postat: 2012-06-05 16:29:00
|
Jan Olsson |
Jaja,som kåseri,sisådär,men föralltivärlden,låt gå då!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2012-06-05 18:54:00
|
Leif E Ström |
Författaren, få läsare på Sourze kan prata med varandra, få svenskar har talat med sin bil. Färre svenskar utomlands går upp och frågar vädret hur det skall bli idag.
Tackar för läran om en förtalskampanj och avslutar med att det inte är vädret som är schizofrent, vi är "skizzade", och diagnosen visas tydligast, genom vår förlust av kontakt med verkligheten när vi går till stranden för att sola brösten.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2012-06-17 10:24:00
|
Lennart Lundwall |
Lysande sammanfattning av den svenska sommaren som i år varade hela pingsthelgen - som numera endast består av två dagar, en tydlig del av konspirationen mot våra nyinköpta kortbrallor.
Tillåt mig citera filosofen Nils Den Klarsynte: "Det finns inget fint väder - bara fina kläder".
Och Jan O nästan dissar ett sånt lysande kåseri... Har han ägglossning, eller?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2012-06-17 11:28:00
|
Lennart Asp |
Är som min namne förvånad över att Jan O:s annars så säkra väder!korn var så njugg mot "ett sånt lysande kåseri". Kanske det var vädret! som fick honom ur balans?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2012-06-17 11:52:00
|
Janne B |
USELT VÄDER blir lite roligare om man skaffar sig lite väder/klimat kunskap som ev stavas meterologi. Aftonbladet hade länge en Väderskola som jag försökte slå i mig. De små och stora sammanhangen. Kanske skolan finns kvar?Kan vara underhållande att ofta spana mot himlen mot vindriktningen och jämföra med vädergummornas spådommar i SVT och de väderrutor som ofta tidningarna har. Min tidning talar alltid om för mig vädret i mitt Herrljunga. Så jag behöver aldrig gå ut och kolla ;-.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2012-06-17 14:11:00
|
Lennart Asp |
Janne B, även om det är USELT VÄDER i Herrljunga bedriver du en så idog PR-verksamhet för orten att en annan börjar fundera på om ska se Herrljunga och sedan dö i frid? :
|
|
Inlägg #7: Postat: 2012-06-17 14:28:00
|
Lennart Asp |
" ... om en ska se Herrljunga och sedan dö i frid? :" ska det vara.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-06-17 14:52:00
|
Jan Olsson |
#7 - Ja,om en skulle de,då kan man ju passa på att hälsa på Janne B.också! - Undras om dom har lediga gravplatser i Herrljunga,eller blir återresan med något som lik-nar en Bil?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2012-06-17 15:41:00
|
Jan Brunnegård |
Ja det är trist väder så jag hakar på Jans O:s skämt. Det var en gång en Begravningsbyrå som inte ville ha växelström.....
|
|
Inlägg #10: Postat: 2012-06-17 15:46:00
|
Jan Brunnegård |
Lennart A / Du förstår att jag föddes på ett privat BB här 1939 innan landstingen brydde sigg om födslar o sådant. Efter 65 års frånvaro återvända jag hit för orten ligger mitt emellan två bygder med hemkänsla.Falbygden och Kullings häradVårgårda. Jag var söndags-skollärare åt två bröder Fåglum ett litet tag. Sedan lärde de sig att cykla fort!/ Välkomna hit men maten serveras på närliggande Pizzeria ;-
|
|
Inlägg #11: Postat: 2012-06-18 01:58:00
|
Lennart Asp |
#8: Ja, varför inte Jan O. En har ju sett Janne B på bild. Det vore kul att se en live också i realtid. :
|
|
Inlägg #12: Postat: 2012-06-18 02:10:00
|
Lennart Asp |
Janne B, själv föddes jag på Södersjukhuset 1953. Men din härad är trots det bekant för mig. Genom min släktforskning har jag upptäckt att jag har en förfader, Eric Brinck, som föddes 1689 i Alingsås, gift med Christina Colliander född 1702. Eric jobbade som "gesäll" och senare "ullkammare" på Alingsås manufakturverk, som Jonas Alströmer grundade 1724 ...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2012-06-18 02:22:00
|
Lennart Asp |
Att det inte var någon dans på rosor för dem förstår en om en läser Anders Fogelströms "Vävarnas barn" som tar upp förhållandena för vävarna i de nya klädesfabrikerna på Söder vid samma tid. "De agas som tjänstehjon och saknar rätt att lämna sitt arbete. I de trånga och mörka fabrikerna är de bundna vid en tillvaro i nöd ..."
"Kamningen" gjordes för kamullen och kardningen för kardullen innan det var dags för att spinna ulle.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2012-06-18 09:55:00
|
Jan Brunnegård |
Lennart Asp/ Din lilla släktkrönika var intressant för mig.Jag livet på de första väverierna etc var säkert mycket svårt, barnarbete o nästan vuxenslaveri.Arbetsgivarna hade laglig rätt att aga. Den rätten försvann rätt sent för pigor och drängar - kanske kring 1920.Ska se om jag kan hitta ngt om det./ Ja så där ser det väl fortfarande ut i Kina,Indien, Afrika där man ibland kan läsa om många som brinner inne då de är inlåsta på arbetsplatsen osv. Folk som dör av blyförgiftning efter bara några års arbete etc.Här dog också folk i yrket, men man visste inte varför!/ Jag minns från min by på 1940 talet mycket krökta ryggar,saknade fingrar, män med svår hälta osv.Det var farligt att vara småbrukare...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2012-06-18 13:28:00
|
Lennart Asp |
#14 Intressant med Fogelströms bok är att han i förordet totalt sågar Jonas Alströmer som har kallats "de svenska slöjdernas fader" och hans manufaktur "moderverket" för den svenska industrin ...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2012-06-18 13:33:00
|
Lennart Asp |
"Egentligen misslyckades han med det mesta han företog sig. Tygerna som han tillverkade gick varken att exportera eller att sälja i Sverige varför de lagrades medan fabrikationen fortsatte med hjälp av statliga medel. När understödspolitiken upphörde vid slutet av 1760-talet förlorade Alingsåsindusrin snabbt sin betydelse." ...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2012-06-18 13:39:00
|
Lennart Asp |
"En annan fantast var den tyske tandläkaren Ehrenreich" som "trodde sig ämnad att förvandla Sverige till ett europeisk Kina när det gällde porslinstillverkningen" vid "Marieberg."
|
|
Inlägg #18: Postat: 2012-06-18 13:46:00
|
Lennart Asp |
Om vi ska anknyta till vädertemat i artikeln så var det andra som "drömde andra Kinadrömmar, man odlade mullbärsträd och födde upp silkesmaskar och såg Sverige som en blivande stor sidentillverkarnation trots att alla naturliga förutsätningar saknades. " ...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2012-06-18 13:59:00
|
Lennart Asp |
"Egentligen blev så gott som alla ansträngningar fruktlösa och de pengar som satsats i de svenska manufakturerna gick förlorade. Allt hade varit mycket mer av fantasi och dröm än praktisk verklighet. När subsiderna upphörde stannade maskinerna. Och de fattiga blev ännu fattigare. "
|
|
Inlägg #20: Postat: 2012-06-18 14:21:00
|
Jan Olsson |
Mullbärsträden på Visingsö vittnar med sina halvt nerfallna stammar om detta! - Men de lever fortfarande,rätt så fantastiskt! - Kommer man i rätt årstid,kan man även därstädes frossa i Körsbär på samma plats! -
På Fjärilsmuseet i Hjo hade man för ett antal år sedan en utställning, några kinesiska damer som hade lagt kokonger i blöt,samt spann trådar,och vävde vackra tyger!
Tror att det var i början på 2000-talet! - Intressant att se,efter Visingsöbesöket!
|
|