Uppenbarelse i Pingsten

Inlägg #1: Postat: 2012-05-26 18:54:00
Jan Brunnegård
Tidigt på morgonen denna pingstafton titta jag ut genom mitt fönster. Där ute låg en mörkklädd man men pannan pressad mot asfalten och rumpan i vädret.Jag förstod att hans fromhet vida översteg min! Men vilken religion tillhörde han? Islam eller hindu eller buddist...Man ska inte störa folk i andakt så jag kokade kaffe. Men titta sedan ut igen, han var uthållig och rörde sig en del.

Behövde han hjälp med något? Försiktigt öppnade jag dörren och gick några steg emot honom. Då ser jag att han lyft av gallerlocket till en avloppsbrunn.Han roterar runt med en arm därnere. Han söker uppenbarligen efter något. Kan han ha tappat sina bilnycklar eller något lika viktigt.

Jag går in utan att tala till honom. Måste hitta något verktyg som underlättar hans sökande. Jag finner en stor soppslev med långt skaft
samt några praktiska saker till.

Jag går ut med dessa hjälpmedel, men då är mannen försvunnen och locket noga pålagt igen. Så jag kommer aldrig att få reda på om han fann det han sökte.Eller om han kommer att irra runt i tillvaron utan att finna det viktiga han sökte.

Av detta kan man lära att man inte ska överskatta folks fromhet ens en pingstafton. Samt absolut inte sin egen fromhet en Pingstdag!
Inlägg #2: Postat: 2012-05-26 20:00:00
Lasse i Gatan
#1/ Han hade säkert tappat sin heder.
Laddar...