En fläkt från Paris

Inlägg #1: Postat: 2012-05-14 09:16:00
Yv Widerberg
Jag tycker om din artickel för jag tycker om att ta del av människors tankar. Och den är mycket väl skriven. Och jag blir nyfiken.

Rubriken gjorde mig ochså nyfiken. Därför att Paris för mig. är dieseleavgaser och oljud. Jag har alltså varit där. Paris är också människor som bor i tält på refuger. Och travhästar..

Jag gillar din beskrivning på Breivk.
Men ochså Strindberg.
Därför att Strinberg må vara en stor konstnär.
Men för mig han är en stor skitstövel.

Men du gör mig nyfiken. Och han skall få en ny chans..
Inlägg #2: Postat: 2012-05-14 10:21:00
Pia I
Tack! Det var också en väldigt fint och välskriven kommentar! Roligt att du gillar artikeln. jag har varit i Paris för väldigt många år sen, men detta handlade bl.a. om en fransk vän och hur roligt vi hade. Kram Pia
Inlägg #3: Postat: 2012-05-14 10:31:00
Pia I
Stavfel - gör jag ibland, när jag inte tittat igenom vad jag skrivit, men jag vill bara tillägga, att jag skrivit lite på min facebooksida, om när jag var på Strindbergsmuseét och tagit några kort där, om du är intresserad? Jag är ingen Strindbergsdyrkare, men jag ser lite här och där, som gör mig väldigt intresserad av Strindberg. Men - jag har hört, att han kunde ses på väldigt många olika sätt. Jag grips av människoöden och de pjäser jag sett av Strindberg, har varit intressanta, bl.a. Dödsdansen.I går visades "Ett liv" på tv. Intressant med hans kvinnosyn. En naken skildring.
Inlägg #4: Postat: 2012-05-14 10:50:00
Jan Olsson
Till Pia ch Yv! - För 25 år sedan,då undertecknad besökte Paris,då fann jag en trasig och smutsig stad med stora hål i trottoarerna! - Vid Seines kajer låg halvsjunkna båtar,hängande i någon ej avsliten förtöjningstamp! - Bara på huvudgatorna var det någotsånär rent och snyggt! - Men kanske är det förfallet som man ser som pittoreskt? - Sacre Coeur var det enda som imponerade,på grund av storleken,men även där var det smutsigt och dammigt! - Under broarna bodde tydligen de s.k. Clocharderna,att döma av inredda grottor,med sängkläder och stearinlus i vinflaskor,men avstängda med kedjor! - Trevligast var det i Bois de Bologne en Söndagseftermiddag,flanerande Fransmän med Barn och Blomma,och en liten sjö,där man kunde hyra en Roddbåt! - Men i övrigt,tja,inte i min smak! - Mvh.
Inlägg #5: Postat: 2012-05-14 10:59:00
Pia I
Min artikel avsedde inte att förhärliga Paris alls- utan den lilla vinkeln var en person från Paris jag träffade- som var så kul! Min artikel hette "En fläkt från Paris, minsann!" men red. tog bort "minsann". Annars tror jag att Paris nuförtiden har förbättrats radikalt och eftersom den fått eptetet "kärlekens stad" så har den väl något visst? När jag var där för läng, länge sen- kunde jag inte gå ifred på gatorna. Hade en hel flock män efter mig. Så jag fick tränga in mig på ett cafe och vänta på mitt tåg vidare. Jag var väl för ung att kunna utvärdera det..
Inlägg #6: Postat: 2012-05-14 11:00:00
Pia I
En person jag känner, har nyligen varit där och fotograferat. Enormt vackra bilder.
Inlägg #7: Postat: 2012-05-14 11:18:00
Jan Olsson
#5 - Tror Du att det hade gått bättre i dag då? - På gatorna alltså! - #6 - Pia,vet Du inte att kameran ljuger? - Obs!,detta är ett försök att skämta!
Inlägg #8: Postat: 2012-05-14 13:14:00
Pia I
#7 Ha ha ha ha ha !!Ja, men man vet ju aldrig med parisare!Det var väl ett gäng marokaner som följde efter mig. Jag blev bara rädd!Min kompis är fotograf, så det var väl därför bilderna blev så bra! Ha en bra dag Jan!
Inlägg #9: Postat: 2012-05-14 19:39:00
sunny
Jag har bott i Paris i omgångar i min ungdom.Första gången tonårig o passlös under broarna o på kyrkogårdarna o i det afrikanska gettot.
Jag var kär i Michel från Afrika vars far hade 8 ! fruar.

Så på bröllopsresa i en folkabubbla för över 50 år sedanmed make nr 1: vi bäddade direkt på trottoarerna!

Så lite senare på billiga hotell som strippa:Jättekul.

O ännu senare: ett lyxliv med min dåvarande man nr 2 som var rik o framgångsrik o högt uppe i hirarkin:Ett helt annat Paris!

Men jag tror inte att någon av dessa städer finns kvar i dag?

Hallarna med löksoppan försvann redan strax efter bröllopsresan.

Under tågluffarna på 80 o 90 talet bytte vi ofta tåg station där men vågade aldrig riktigt utsätta oss för att leta efter vår försvunna idyll,make 1 o jag.
Inlägg #10: Postat: 2012-05-14 19:43:00
sunny
"Hjärtats kyrkogård" handlar egentligen mera om Paris än om Martin.
Länk: sourze.se
Inlägg #11: Postat: 2012-05-14 20:55:00
Lasse i Gatan
Drömmer om Paris..........Länk: youtube.com
Inlägg #12: Postat: 2012-05-16 10:49:00
Pia I
Nu är Strindbergsfebern över, men tillika fick man en inblick i en mans känslovärld,ihans verk och allt annat han gjorde. En verkligt produktiv man och säkert väldigt romantisk, så jag tror inte han var kvinnohatare i alla fall!
Laddar...