Inlägg #1: Postat: 2012-04-16 12:09:00 | |
Leif E Ström |
PÅ 1960-talet hade Sverige mindre än 10 tusen arbetslösa ungdomar. Femtio år senare, går vart fjärde arbetslös ekonomifakta 2012-03-09.
Problemet är som synes betydligt mer komplicerat än vad Hanna Wagenius återger i artikeln. Förbundsordföranden återger problematiken med den överreglerade arbetsmarknaden, den har alltid varit en hämsko för nyetablering och grogrunden för omöjliga lösningar då vår industri blivit konkurrensutsatt. Konkurrensförhållandet mellan nyexaminerade och de redan etablerade på arbetsmarknaden styrs av ägarstrukturen. Politiska ekonomiska modeller för ungdomar skapar inga jobb, bara kortsiktiga ekonomiska stöd-lösningar för att kringå fakta runt ett växande Sverige, med bara 0,5 procents tillväxt. Fungerande övergångsregimer från skola till arbetsmarknad borde ses som en tekno-social tulipanaros, då det finns studier som klart påvisar att ungdomar med utländsk bakgrund har högre arbetslöshetsrisk till följd av lägre socialt kapital och inte till följd av diskriminering. Om inte de verkliga problem inkluderas i statistiken, kommer inga över-gångsregimer från skola till arbetsmarknad reducera ungdomars arbetslöshet. I synnerhet för de som inte någonsin haft tillgång till svenskt skolsystem, utan måste slussas direkt ut till en arbetsmarknad som inte ens räcker till de välutbildade. |
Inlägg #2: Postat: 2012-04-16 12:20:00 | |
Jan Brunnegård |
Jag bara undrar VAR är alla dessa arbetslösa ungdomar.Varför är de så tysta.Varför ser jag inga demonstrationståg och plakat.Inkomstlösa människor brukar se för eländiga ut i olika avseenden. Var möter jag dem i samhällen och småstäder.Jag ser bara de sist anlända flyktingarna stå och hänga lite överallt.Jag tror betydligt mer på siffran 7 som ibland nämns i P1 än på 25 som också syns i media ibland.// Det är betydligt värre att bli bortrationaliserad då man är 40-50 år, memn det är ett annat ämne.
|
Inlägg #3: Postat: 2012-04-16 12:29:00 | |
Janne B |
Som tonåring gick jag omklring på samhället och sökte jobb på 3-4 ställen. dagen därpå började jag jobba på en industri mot den lön de erbjöd. Efter ett halvbår höjkdes lönen.
Som ung socialarbetare träffa jag en nykläckt studenttjej som var arbetslös som nästan alla hennes kompisar. Men hon gick runt på industriområdet i två dagar o erbjöd sin tjänster. Hon fick deltidsjobb på flera ställen 110 arbete på olika håll,olika lön,obekväma arbetstider mm.Sedan dess har hon nog inte varit arbetslös en enda dag. Så detta med arbetslöshet är ngt relativt men djupt oroande - ungdomar inte får bli vuxna.. |
Inlägg #4: Postat: 2012-04-16 12:41:00 | |
Anders |
Janne B jag känner också igen din beskrivning. Men jag har en känsla av att det inte är lika lätt idag. Jag vet inte men förutsättningarna har ju förändrats betydligt.
|
Inlägg #5: Postat: 2012-04-16 13:28:00 | |
steno |
Tjänstemännen blir allt fler och de är flera än LO. Tjänstemännen har praktiskt taget ingen minimilön. Man kan ju inte anpassa diskussionen till det lilla man vet om Byggnads avtal. De har minimilö
|
Inlägg #6: Postat: 2012-04-16 14:51:00 | |
Janne B |
Mitt 2-3 var lite för mkt nostalgi lite utanför huvudspåret.DÅ räckte det lång att visa ambitioner o jobba hårt. Även de enklaste jobb fanns, modell springpojk etc. MÅNGA unga har det mkt svårt i dag men de är inte 25 ...
|
Inlägg #7: Postat: 2012-04-16 17:08:00 | |
Leif-Arne Undvall |
Tja centern skulle ju kunna införa ungdomslön på självaste näringsministern, åtminstonde tills där finns påvisbara positiva resultat. Annie Lööf är 29 år gammal och minister och ordförande för Centerpartiet. Hon har aldrig haft ett arbete utanför politiken. Ändå har hon den högsta lönen av alla partiledare i Sverige,drygt 151 000 kronor i månaden, mer än Anders Borg och 7 000 kronor mer än vad en ny och oerfaren undersköterska i äldreomsorgen ska tjäna på ett helt år, om Centerpartiet får som de vill.
Centern med Annie Lööf snart i ett 4 moras nära dig. |
Inlägg #8: Postat: 2012-04-16 17:12:00 | |
Leif-Arne Undvall |
Jag känner gamla centerpartister som är djup bedrövade över sentida företrädare för partiet som inte kan känna igen en folkrörelse ens med förstoringsglas och som helt snöat in på Ayn Rand. Kanske måste centern få åka ut riksdagen med Lööf och hennes anhängare för att de skall kunna rensas ut och det bli möjligt att bygga upp "centerpartiet" till ett centerparti.
|
Inlägg #9: Postat: 2012-04-16 17:21:00 | |
Janne B |
Ja Undvall / Hitintills har inte Lööf gjort ngt som motiverade partiledarbytet. Centerns lär vara Europas rikaste parti efter alla sina tidningsdförsäljningar, varav de flesta gick med vinst sas det. Varför sälja om man inte har någon klar målsättning om hur pengarna ska användas.??
|
Inlägg #10: Postat: 2012-04-16 17:28:00 | |
Janne B |
Socialdemokraterna har däremot fått tag i en ledare som nästan kan symbolisera hela partiet. Utan att säga så mkt så utstrålar han "här kommer en RIKTiG SOSSE". Han kommer att klara sig fint i alla slags mellanstora orter. Inte i glesbygden och inte i storstäderna. Men hans blandnning av att vara arbetare i tung industri, erfaren fackföreningsman, några år på Högskola osv - är nog en nästan perfekt mix från många synpunkter sett.Tänk om även jag blir frestad???Han kan rikssvenska men talar också lite dialektalt. Talar nog kort och begripligt.
|
Inlägg #11: Postat: 2012-04-16 22:51:00 | |
KÅM |
#7 Lönen kallas ”karriärslön”, vilket ”Centern inte har något emot”. ”Jag betalar av kraftigt på vår insatslägenhet…”Länk: expressen.se
Har vi råd att hålla en dagisrekrytering utan någon som helst ideologisk begåvning och direkt kontraproduktiv, för 151.666:- i månaden, så har vi definitivt råd att betala fullvärdiga löner till de ungdomar som får plats på arbetsmarknaden. Därefter måste vi lägga kraften på fördelningspolitiken och bolagsledningarnas excesser. Just nu dräneras landet av ”risk”-kapitalet och samhället, Sverige, Europa, står med båda benen i 20-talets Tyskland. Alltmedan lilla Annie lämnar det lilla förslaget att ”det är bättre att tjäna en femtioöring än ingenting alls till en kostnad av 150 000:- i månaden. Och hemma sitter mor och far och väntar på det obligatoriska telefonsamtalet när Annie lämnat studion. -Hur gick det, var jag bra på TV. -Du var fantastisk. Där är fantastisk. Vi är sååå stolta. -Tack pappa. Herreguuuud. 151.666:- i lärlingslön. Må Centerpartiet för evigt vila i frid. Skölj ut barnet med badvattnet. |
Inlägg #12: Postat: 2012-04-17 10:04:00 | |
Leif E Ström |
#11, KÅM, jag skrev några rader om något som av många ses som ett systemfel bland svenska politiker. Ingen kommentar från PK-läsarna, framför allt inte av "Lilla Nåden". Men du skall i alla fall få en av mig.
"Vissa länkar borde vara förbjudna att serveras utan hänvisning till nätets billigaste återförsäljare av Valium". |
Inlägg #13: Postat: 2012-04-18 21:54:00 | |
KÅM |
#12 Tack Leif R Ström -Dagens eller rättare sagt gårdagens roligaste citat. C:s intellektuella moras har pågått under en längre tid och Annie Lööf är den partiledare som sopar bort det sista resterna av "bondförnuftet". Det som göra att man desperat greppar efter Valiumburken är uttalanden som blottlägger en total brist på insikt och förmåga att leva sig in i andra människors situation och svårigheter.
De fakto är att om man räknar bort antalet heltidstuderande som söker någon form av extra knäck vid sidan om studierna återstår ca 70 000 personer vilka klassa som helt arbetslösa, många borgeliga ledarskribenter och politiker använder de korrekta siffrorna när det tjänar deras intresse som under den senaste tiden när de blivit attackerade av Sossarna för att inte göra något åt den höga ungdomsarbetslösheten. Den verkliga ungdomsarbetslösheten är således runt 6 eller var sjuttonde ungdom. Länk: svt.se |
Inlägg #14: Postat: 2012-04-19 17:18:00 | |
Leif-Arne Undvall |
Centern står idag långt från sina rötter, det finns runt om en stor motvilja mot nuvarande ledning men av lojalitet ligger man lågt med kritiken. En som inte gör det är Börje Hörnlund, han är inte direkt ensam om sina åsikter bland gamla centerpartister.Länk: expressen.se
|
Inlägg #15: Postat: 2012-04-19 22:55:00 | |
KÅM |
#13 Leif E skall det vara inte Leif R, jag slinter på tangenterna ibland-- tittar in har då och då och skriver en dräpa på några sekunder.
#14 Ja, Herr Undvall det är fascinerande hur långt man kan komma med 100 självförtroende och totaldumhet, och då syftar jag inte på Börje Hörnlund. |
Inlägg #16: Postat: 2012-04-21 21:01:00 | |
KÅM |
Luta Er tillbaka och njut av en okunnig, naiv, girig och oduglig partiledare som gett centerpartiet ett nytt ansikte. Länk: sverigesradio.se
Ingen annan symboliserar bokstaven C bättre, en stor nolla med en öppning åt höger. |
Inlägg #17: Postat: 2012-04-21 22:38:00 | |
Jocke - på wifift |
16 Tack för tipset KÅM! Orkade med vissa partier. I övrigt inga kommentarer, mer än: Skall Sverige ledas av 28-åriga partiledare med 1,8 milj i lön? Stannar där!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.