Stockholm - "The Capital of Scandinavia"?

Inlägg #1: Postat: 2012-04-11 09:36:00
Leif-Arne Undvall
Jo, det är ett rätt fånigt hittepå som inte ens de boende i Stockholm, åtminstonde de som jag är släkt med eller på annat sätt bekanta med, tycker är bra. Det är väl någon turistchef eller så, som försöker berättiga sin lön med detta trams.
Inlägg #2: Postat: 2012-04-11 09:46:00
Per W
Som stockholmare undrar jag varför vi skickar ett antal miljarder till Region Skåne skånska kommuner genom skatteutjämningssystemet.
Inlägg #3: Postat: 2012-04-11 09:47:00
Per W
Sen tycker jag också att benämningen "Capital of Scandinavia" är löjlig, men Sveriges ekonomiska motor är och förblir Storstockholm och Mälarregionen.
Inlägg #4: Postat: 2012-04-11 11:07:00
Leif-Arne Undvall
"Som stockholmare undrar jag varför vi skickar ett antal miljarder till Region Skåne skånska kommuner genom skatteutjämningssystemet." I grund handlar det om generationskontraktet. I Stockholm bor där många som flyttat in från områden med avfolkning, där snart endast äldre finns kvar. Skatteutjämningssystemet är något som transförerar pengar från yrkesverksamma i Stockholm till deras pensionerade föräldrar i glesbygd. Rätt rimligt egentligen.
Inlägg #5: Postat: 2012-04-12 12:41:00
Thomas L. Aabo
Capital of scandinavia? Snarare Capital punishment!:

Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #6: Postat: 2012-04-13 00:02:00
GunnarL
4/ Tillfogas kan - förutom generationskontraktet - att storstadskommunerna i dag tar emot arbetskraft som i stor utstäckning blivit utbildade i glesbygdskommuner. Jag har själv skickat tre barn till Stockholm som åtnjutit förskola, grundskola och gymnasium i hemkommunen och som från sin första arbetsdag betalat kommunalskatt i Stockholm. Samtliga har emellertid tagit sitt förnuft till fånga och bor numera på andra orter. Att Per W finner en orättvisa i att Stockholm betalar tillbaka en del av hemkommunens kostnader säger mer om Per W än om systemet som sådant.
Inlägg #7: Postat: 2012-04-13 00:28:00
Janne B
GunnarL 6/ Jag flyttade till Umeå 1962 och var där ca 30 år. Fick vara med om denna småstads utveckling till Norrlands storstad mned Unioversitet och allt. Orterna närmast mådde bra av detta.Men inlandskommunerna avfolkades snabbt. Ca en tredjedel flyttade till Umeå resten till Mälarområdet och Västkusten.Det uppstod en galghumor. /Den siste som lämnar byn släcker lyset/ Ja inlandskommunerna satsade enormt på bra skolväsen - så att de knappast hade råd med åldringsvård och annat.Vara politiker och tjänsteman i dessa kommuner måste kännas som nästan hopplöst. Vet inte så mycket om dagsläget, men ser ju en o annan notis i media.MINNS att en gång stod ngt desperat om att man måste flyga ut "hemsamariter" med helikopter till de gamla i avlägsna byar...
Inlägg #8: Postat: 2012-04-13 10:07:00
Lars Nilsson
#6. Många dåliga argument för skatteutjämningsbidragen har jag hört och läst, men Gunnar L:s byggderomantiska når nya höjder och skulle lätt platsa i en Åsa-Nissefilm.
Inlägg #9: Postat: 2012-04-13 10:26:00
Jan Olsson
#8 - Kanske den med titeln,- Åsa-Nisse flyttar till Stockholm -!
Inlägg #10: Postat: 2012-04-13 10:29:00
Jan Brunnegård
Högt ärade LarsN / Kanske du kunde beskriva hur du vill ha det. Alla regeringar som vi haft o som jag kan minnas har haft det ytterst svårt med dessa frågor. Devisen "Hela Sverige ska leva", ja kanske varje by - är givetvis helt orealistiskt. Massor av "socknar" som hade många smålantbruk, drivs i dag av en enda bonde med jättelika traktorer.Jag har sådana klasskamrater. Samt en kompis som sålt massor av nya traktorer över hela Västergötland.
Inlägg #11: Postat: 2012-04-13 23:42:00
GunnarL
8/ En sak är ganska skönt med Lars Nilsson och det är att han är absolut förutsägbar. När jag hävdar att det inte ligger något fel i att om kommunen A gör en investering som kommunen B tar avkastningen av så är de inget fel om kommunen A får tillbaka lite av sin investering i form av en skattutjämning så ser han omedelbart detta som "bygderomantik". Jag undrar om han ser likadant på investeringar inom privat sektor. Men förmodligen gör han det. Företaget C gör en investering och enligt Lars Nilsson är det självklart att företaget D tar hem vinsten. Kan Lars Nilsson stava till det svåra ordet solidaritet eller vet han vad ordet betyder? Förmodligen inte.
Inlägg #12: Postat: 2012-04-14 00:21:00
Lars Nilsson
#11. Inrikes u-hjälp har på sikt haft samma skadliga verkan den SIDA-baserade. Hjälplöshet, bidragsberoende och fattigdom.
Inlägg #13: Postat: 2012-04-14 00:26:00
Lars Nilsson
#11.Inrikes u-hjälp har på sikt haft samma skadliga verkan som den SIDA-baserade. Dvs hjälplöshet, bidragsberoende och fattigdom.
Inlägg #14: Postat: 2012-04-14 00:33:00
GunnarL
12/ För oss smålänningar eller för den delen skåningar så är väl ordet u-hjälp lite övermaga fel? Möjligen har din barndoms hemtrakter uppe i Norrland däremot fått mottaga lite mer bidrag än vad som är nyttigt. Men med tanke på att "hela landet skall leva" och "alla människors rätt till arbete och välstånd" så kanske man inte skall begränsa sina solidaritetstankar till Östermalm i Stockholm. Detta skrivet naturligtvis till någon som kan stava till solidaritet och begriper vad ordet innebär.
Laddar...