|
Inlägg #1: Postat: 2012-03-28 20:37:00
|
|
Leif Erlingsson |
Den Gamla och den Nya Världen Världen håller på att förändras i snabb takt. Vi har de sk BRIC-länderna vars inflytande växer snabbt, samtidigt som USA får allt svårare att hävda sig. Som ett exempel kan nämnas att Indien inte bara köper olja från Iran, trots embargot. De har dessutom slutat använda dollar för inköpen. Istället använder de guld. Vi har en ingrodd vana att se USA och kanske Storbritannien som föregångsländer. Men jag tror att de befinner sig i snabb tillbakagång nu.Läs resten av artikeln och den mycket intressanta debatten efter på Länk: gudomligkomedi.motpol.nu . Debatten finns även samlad kanske mer överskådligt på Länk: johanbjornsson.blogspot.se .
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-03-29 00:03:00
|
|
Jan Brunnegård |
USA lever långa stycken på lånade pengar från Kina. Indien köper upp företag lite överallt. Dett kan man göra genom att betala ut mkt låga löner till sina folk. Då vet vi också vilka som kommer att styra världen om senast tio år."Den som står i skuld är inte fri" sa en stor statsman en gång. Den som kan kräva stater på pengar styr över dem....
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-03-29 09:07:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#2 Fast även kineserna har en produktion som bygger på lån. Där drivs produktion som är olönsam men som kan fortsätta på kredit. De som lånar ut pengar är vanliga kineser. Av tradition så har kineser ett stort sparande, därför sitter kinesíska banker på stora kapital, som lånas ut till förtag som egentligen är konkursfärdiga. Att det är på detta sättet är för att bankerna är statliga och den kinesiska staten prioriterar arbeten. Den dagen den kinesiska allmänheten börjar vilja ta ut sina pengar blir det stora problem.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-03-29 10:08:00
|
|
Jan Brunnegård |
Tack för det tillägget du mångkunnige. Man kan säga att den kinesiska ledningen har en mkt flexibel intsällning till både kommunism och kapitalism. Sannolikt en mkt bra blandning för många och en katastrof för många individer./ Jag försöker lyssna extra noga på nyheter från öst, måste lära mig mer, begripa mer....
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-03-29 10:34:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#4 Jo det stämmer att den kinesiska ledningen efter Mao varit flexibel vad det gäller det mesta, förutom partiets maktposition. Som Deng Xiao Ping uttryckte det: -Det spelar ingen roll om katten är svart eller vit, bara den fångar råttor.
Den enda som på allvar skulle kunna hota partiets maktposition är den sociala oro stor arbetslöshet skulle innebära. Därför får inga företag gå i konkurs, även om de är helt beroende av krediter. Därför kan man köpa en borrmaskin på Rusta som kostar mindre än insatsvarorna. Kinesiska småsparare har betalat underskottet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-03-29 13:22:00
|
|
Janne B |
Det händer att då jag går till järnaffären så skäms jag över de låga priserna. Köpte nyss en el pryl för 60 kr som borde kostat över 200 kr....Sådant här var jag med o demonstrerade emot redan på 1960 talet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-03-29 13:58:00
|
|
Jan Olsson |
#6 - Och tydligen till ingen nytta? -
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-03-29 14:05:00
|
|
Janne B |
Ja du Jan O/ Jag bodde i Umeå den nya studentstaden kring 1970 då det var mkt stora demonstrartioner varje lördag i åratal. En mig närstående tjej blev chef på Vänsterns bokkaffé. I dag syns inte många så pår av detta ytligt sett. MEN 1970-80 talen blev ju stora sociala reformperioder...
|
| |