|
Inlägg #1: Postat: 2012-03-22 10:35:00
|
|
Lennart Asp |
"Den vita rasen"? Vad jag vet har neanderthlarna dött ut. Eller kanske några tappra gall ... förlåt neanderthalare fortfarande håller ut vid Gibraltar mot den Homo sapiska övermakten? : En övermakt som inom parantes förmodligen hade ljus hud till skillnad från våra från Afrika kommande Homo sapiens.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-03-22 10:36:00
|
|
Lennart Asp |
Hoppsan nu blev det fel i morgontröttheten ...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-03-22 10:42:00
|
|
Lennart Asp |
Korrigering: Neanderthalare som inom parantes förmodligen hade ljus hud till skillnad från övermakten, våra från Afrika kommande Homo sapiens.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-03-22 12:13:00
|
|
oscar: berven |
modern genetik jämställs av vissa som modern eugenetik eugenik. Vilket inte alls är fel då -eu- betyder god. För vad många genetiker, transhumanister och GMO-industri minst sagt lyfter fram så är det den bättre genen. Monsanto/BASF/Syngenta-produkter ska stå sig bättre och ge bättre, större skördar jämfört med det naturliga. Genmodifierade fiskar och grisar växer snabbare och blir större etc.
Transhumansiterna Länk: wik.inormous.net drömmer om den bättre människan, i den kommande augmentade verkligheten, inte ras, utan bättre vs sämre ... minst lika oroväckande
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-03-22 15:33:00
|
|
tobias |
Oscar: Du får läsa min andra del av artikeln. Där diskuterar jag kring varför man inte kan hävda att en gen är bättre än någon annan. Vad som är en bra gen/egenskap beror helt och hållet på omgivningen/miljön, och den är alltid föränderlig och påverkbar. Men läs del 2 också innan vi eventuellt börjar diskutera det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-03-22 15:40:00
|
|
tobias |
Lennart Asp: Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med din kommentar faktiskt. Men du har förvisso rätt i att Neanderthalarna inte dog ut, utan blev snarare en del av oss. Var den ljusa hyn kom ifrån vet jag inte, men det kanske var från neanderthalarna? Men det har också viss betydelse var vi bor på jordklotet. En mörk hud är mycket mer fördelaktigt om man bor närmre ekvatorn, eftersom det reflekterar bort mer ljus, och därmed hetta. På våra breddgrader får många mörkhyade i sig för lite D-vitamin, eftersom solen är en D-vitaminkälla hur konstigt det än kan låta och deras hy stöter bort för mycket ljus. Det går dock lätt att korrigera genom att äta lite mer fisk eller d-vitaminrika källor, men är ändå ett exempel på att en viss egenskap kan vara både en fördel och en nackdel, beroende på vilken miljö man lever i.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-03-22 15:43:00
|
|
tobias |
Vill bara tillägga till Oscar att jag tror även vissa transhumanister och GMO-förespråkare är inne på fel spår. GMO-grödorna är t ex bra på att ta upp mycket näring ur jorden och kan på så sätt gro i näringsfattiga jordar. Men det är ju samtidigt en nackdel att växterna gör jordarna ännu mer näringsfattiga. Det är ett kortsiktigt och en rätt idiotisk lösning på problemet. Finns dessvärre många genetikforskare som inte riktigt tänker så långt, dessvärre.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-03-22 16:23:00
|
|
Lennart Asp |
tobias: Vad jag ville ha sagt med min ironiska kommentar var att det kanske inte är helt oproblematisk att nämna ordet "ras" utan att ifrågasätta begreppet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-03-22 17:06:00
|
|
OK tobias, avvaktar något .. men : Jag är inte teknik och innovationsrädd tvärtom, men jag är verkligen oroad då lobbandet av GMO företag inte bara pushar på fri marknad utan mer sofistikerat går in i myndighet och lagstiftande organ. Och inte minst är patenteringen vansklig och efterföljande processer mot jordbrukare mfl mindre aktörer.
Om den hårda genmodifieringen funnits sedan 70-talet ca, så är sannerligen mänskligheten likt ett barn lekandes med tändstickorna.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-03-22 18:27:00
|
|
tobias |
Lennart: Jo, det har du rätt i, ras är ett förlegat begrepp. Jag använde begreppet mest för spetsa till artikeln lite.
Oscar: Håller helt med! Jag ser absolut många risker med GMO-mat och växter. En hel del har skett i det tysta. Våra tomater har t ex fått hårdare "skal" för att verka färska längre. Förr i tiden kunde man känna på dem och se om de var mjuka och därmed gamla. Men det hör väl till ett av de mindre problemen med GMO, iofs. Finns mycket att säga om det, men poängen med mina artiklar är iaf att vi inte ska vara rädda för att diskutera genetik. Men därmed inte sagt att allt som görs inom genetiken är bra.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2012-03-22 21:23:00
|
|
Lennart Asp |
tobias: Nuförtiden är ras ett förlegat begrepp. På Homo sapiens och neaderthalarnas tid däremot fanns det mer vetenskaplig substans i att vara rasistisk. : Ursäkta att jag är lite grinig med begreppen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2012-03-22 21:23:00
|
|
Lennart Asp |
tobias: Nuförtiden är ras ett förlegat begrepp. På Homo sapiens och neaderthalarnas tid däremot fanns det mer vetenskaplig substans i att vara rasistisk. : Ursäkta att jag är lite grinig med begreppen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2012-03-23 12:57:00
|
|
Thomas L. Aabo |
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2012-03-23 14:19:00
|
|
Leif Erlingsson |
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2012-03-24 14:17:00
|
|
tobias |
Tack Leif E. Den artikelserien hade jag missat, ska ta mig en läsning av dem. Tack för tips :
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2012-03-24 16:29:00
|
|
CMO |
#15 Den "artikelserien" är en sällsynt korkad och osmaklig tankegröt, läs och förskräcks.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2012-03-26 17:00:00
|
|
CMO, du benar verkligen upp, välgrundat, motiverat med referenser ..
|
| |