Avundsjukan är en svensk åkomma

Inlägg #1: Postat: 2012-03-13 07:31:00
Bjorn Alvebrand
Utan att i övrigt ha någon synpunkt på din artikel, som jag förutsätter är en åsikt utan vetenskaplig grund vill jag anföra följande emot det du skriver, nämligen att den svenska avundsjukan skulle vara just en typisk svensk åkomma.
Jantelagen är på intet sätt en svensk typisk åkomma, även om densamme är utbredd även här.
Jantelagen är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår 1933. Aksel Sandemose skrev på norska riksmål, men växte upp i danska Nykøbing Mors, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen".
Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas till kulturen på många platser i Skandinavien. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen. På engelska används uttrycket Tall poppy syndrome som betyder att någon som åstadkommit något positivt inte erkänns för att folk inte tycker vederbörande är värd det.
Jag har förvisso också både bott och verkat i många länder, sådana avlägsna länder som de asiatiska. Ock jag har mött även där, i motsats till de du beskriver som typiskt svenskt en i avseendet mycket mer påtaglig avundsjuka.
Så det du beskriver som en typisk svensk avundsjuka vill jag nog mer koppla till olika kulturer världen över och inte en specifik svensk åkomma.
Det är återigen en missuppfattning som sprids utan egentlig grund än möjligen egna erfarenheter. Jantelagen tas oftast i uttryck som ett argument i alla sammanhang där man inte finner tillräckligt andra adekvata argument för eller emot något. Jag vill nog snarare hävda att den nu så ofta förekommande jantelag i argumentationen just bara är en fiktion och är på intet sätt en allenarådande uppfattning.
Inlägg #2: Postat: 2012-03-13 08:29:00
henrikh
Håller med dig på många sätt, begreppet jantelag kan användas slarvigt. Och avundsjuka är förstås ett allmänmänskligt fenomen. Men just att ständigt jämföra sig med andra, i så många avseenden, tror jag ändå är typiskt svenskt. Ta till exempel uppfostran, jag tror inte att föräldrar är så nervösa i andra länder och ständigt måste försäkra sig om att man gör likadant som alla andra.

Många svenskar förutsätter, i teori och praktik, att i princip all mänsklig aktivitet utgår från att man vill imponera på andra. Och att man därmed mår dåligt, och egentligen känner sig mindre värd, så fort man presterar. Jag tror faktiskt inte att dessa idéer är lika förhärskande på andra håll.
Inlägg #3: Postat: 2012-03-13 10:51:00
Leif-Arne Undvall
Till att börjamed har du tokfel vad gäller Jantelagens ursprung. Sedan , möjligen kan man hävda att det är "typiskt svenskt" att kategorisera något för "typikst svenskt". Avnund och missunsamhet är, desvärre, ett rätt universellt fenomen. Som nordman vet jag att dylika fenomen är lika vanliga i Norge, om man skall vara uppriktig. I England kallar man det som motsvarar "Jantelagen" för "the British Disease". I Kina och Japan finns närliggande fenomen osv osv. Texten är för övrigt byggd på svepande generaliseringar och clichéer.
Inlägg #4: Postat: 2012-03-13 12:36:00
Thomas L. Aabo
Inlägg #5: Postat: 2012-03-13 13:42:00
Leif-Arne Undvall
Tja vi får väl enas om att Jantelagen är av Dansk/ Norsk upprinnelse. A.S. född i Danmark och beskriver sin barndomsstad Nyköbing, medan boken i vilken Jantelagen beskrevs, skrevs på bokmål och efter det A.S. flyttat till Norge. Emedan, lagen är rätt universell.
Inlägg #6: Postat: 2012-03-13 13:45:00
Leif-Arne Undvall
På ungefär samma sätt räknas författare som skrev på svenska, som Runeberg, Edith Södergran med flera till den svenska litteraturen även om de bodde i Finland. Frågan är, om Strindberg som en period bodde i Paris och skrev på franska, skall till del räknas till den franska litteraturen?
Inlägg #7: Postat: 2012-03-13 13:58:00
Janne B
Tänk om flera av våra mest berömda konstverk inspirerats av utlandet och kanske i smyg rentav är tillverkade där. Hur var det med Skagen-målarna ;-
Inlägg #8: Postat: 2012-03-13 15:29:00
Leif-Arne Undvall
#7 De var ju i högsta grad skandinaviska, gruppen klonade sedan av sig till bl.a. Rackstad gruppenutanför Arvika. De byggde på samma idéer om det nordiska ljuset. Skagen är ju lite speciellt för sitt ljus, som kommer från från havets återsken från två sidor. Lite av samma typ av ljus som finns på längst ner på södra Öland
Laddar...