Trelleborg - Sassnitz

Inlägg #1: Postat: 2012-03-05 09:04:00
Leif-Arne Undvall
Hm, det är nästan så man glömt hur det var att resa in i DDR. Tullarna var korrekta och bajsnödiga, på samma gång.
Inlägg #2: Postat: 2012-03-05 11:18:00
Thomas L. Aabo
Trevligt litet kåseri.
Inlägg #3: Postat: 2012-03-06 02:08:00
Jan Brunnegård
Utmärkt kåseri med perspektiv. Tackar.
Inlägg #4: Postat: 2012-03-06 23:48:00
GunnarL
Kul att Du skriver igen Unto! Och lite kul också att Du inte längre ser på Östtskland som paradiset på jorden, vilket Du ibland gjort i tidigare artiklar. Jag var där strax efter murens fall och det var liksom ingen propaganda för det kommunistiska paradiset. Jag har varit där flera gånger efteråt och det är en jävla skillnad - inte minst i fråga om infrastruktur, dvs. vägar, butiker och annat kapitalistiskt trams som alla älskar.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-07 09:56:00
Jan Brunnegård
GunnarL / Även jag noterade Untos kritiska syn på gamla DDR.Det var en glädjande förändring. Vi behöver många kritiska och nyktra texter här. Runt om i världen finns mycket att berömma och kritisera. Pågående vapenaffär kan fälla sittande regering men även dra vanära över Göran Perssons regering.
Inlägg #6: Postat: 2012-03-07 15:51:00
Unto S
Internet är ett forum där lögner är tillåtna. GunnarL skriver #4: ”… lite kul också att Du inte längre ser på Östtyskland som paradiset på jorden, vilket Du ibland gjort i tidigare artiklar.” Jag har 33 artiklar på här på Sourze och i ingen av artiklarna innehåller något om ”paradiset på jorden”. GunnarsL:s påstående härstammar från lögnaktiga kommentarer vars ändamål har varit att skada förtroendet för mig eftersom jag granskar kapitalismen. Det är synd att GunnaL fortsätter att sprida dessa lögner. Att vara kritisk mot kapitalismen är inte samma som att påstå att Östtyskland var ”paradiset på jorden”.En ursäkt för lögnen från GunnarL hade varit lämpligt just nu.
Inlägg #7: Postat: 2012-03-07 16:03:00
Jan Brunnegård
UNTO Jag måste medge att dina texter handlat väldigt mkt om kritik mot kapitalismen som varit lätt att delvis instämma i. Jag kan inte minnas att du prisat Sovjet etc - som bombade dina barndomsbygder. Vilket land tycker du haft den bästa poklitiken för folket de senaste 50 åren - för att vara konkret?
Inlägg #8: Postat: 2012-03-07 16:03:00
Unto S
Även Janne B har nappat på lögnerna. Han skriver #5: ”Även jag noterade Untos kritiska syn på gamla DDR. Det var en glädjande förändring.” … det gäller Janne B också, fram med beviset! Hittar du inte bevis så tycket jag att du ska be om ursäkt för påstående att jag har varit positiv till DDR.
Inlägg #9: Postat: 2012-03-07 16:55:00
Lars Nilsson
Hacka på inte på gamle trätobroder Unto. Var glad att han skriver istället. Det är jag. Och han skriver bra.
Inlägg #10: Postat: 2012-03-07 18:50:00
Jam Brunnegård
UNTO - Då ber jag rakt av om Ursäkt.
Inlägg #11: Postat: 2012-03-07 19:26:00
GunnarL
9/ Visst skriver Unto bra, men det var fan vad han blivit lättstött på gamladar. Men visst Unto - jag ber också om ursäkt om Du känner Dig sårad!
Inlägg #12: Postat: 2012-03-08 22:45:00
sunny
KUL artikel! Även jag har åkt den där rutten men i mitten av 60 talet med urgammal folka o fallfärdigt tält! Du skulle sett vilken uppmärksamhet vi väckte men när vi slog upp tältet i någon dikesren kom det massor av folk o bara tittade!O frågade.... tullen var en egen upplevelse som tog flera timmar.De tog ur sätena i bilen,rullade en stor spegel på hjul under den o skrivade loss allt som var möjligt.Vi fick sova nära tullen både första o sista natten för den var en hel arbetsdag.Turister fanns i princip inte då om man undantar högre tjästemän på de fina hotellen i större städer men mest Berlin.
På landsvägarna fanns det mera hästskjutsar än bilar den gången.Roffe som är född i Norge på 20 talet sade att det var som i hans barndom.
I dag är det ju ingen skillnad.
Inlägg #13: Postat: 2012-03-09 16:28:00
Jannergard
En gång så kom Karl XII ridande här på väg hem från mångårigt krig.Platsen hette nog Stralsund då....Ska kolla vad platsen heter i dag. Hejsan Sunny!
Inlägg #14: Postat: 2012-03-09 16:36:00
Jannergard
På Wikipedia finns omfattande o givande historik om Stralsund som en del av svenska Pommern mm.Har erövrats av olika makter under århundrandena. Karl XII försvarade staden ett helt år. Senare erövrade Napoleon staden i två omgångar...osv.
Laddar...