Inlägg #1: Postat: 2012-03-02 13:07:00 | |
Thomas L. Aabo |
OK så du är bög/gay.
Jag skiter som hetero i vilket! Kan du och dina kompisar bara låta bli att göra tillnärmelser till mig jag låter vara och säger inte ett ont ord! |
Inlägg #2: Postat: 2012-03-02 15:04:00 | |
Peter Zoom |
#1, svar, typ: "Självklart, jag är ju talesperson för alla bögar i hela världen och känner alla personligen, så det är inga problem. Bara du, Thomas, lovar mig, å alla jordens heteros vägnar, att respektera oss bögar."
|
Inlägg #3: Postat: 2012-03-02 19:16:00 | |
DanielT |
Kära Thomas,
Först och främst så handlar inte artikeln om homosexuella överhuvudtaget. Jag vet inte riktigt heller hur du kommit fram till att jag är homosexuell. Men som du skriver så bra själv, så skiter man väl i vilket! Precis som Peter försöker förklara så är det väl inte så att alla homosexuella skulle vara kompisar eller överhuvudtaget vara en enhetlig grupp. Du pratar om tillnärmelser antar att det är samma sak som närmanden som du inte verkar uppskatta. Det är självklart att ingen ska behöva känna sig trakasserad eller kränkt men om du tycker närmandet i sig är fel så måste ju du vara en av de få personer som aldrig någonsin raggat på någon du inte känner. Homosexuella tjejer kan ju i lika stor utsträckning som du känna sig trakasserade av att killar stöter på dem. Hoppas allt löser sig för dig Thomas! |
Inlägg #4: Postat: 2012-03-02 19:38:00 | |
Bizon |
Daniel Thiléns artikel sätter fingret på något jag som lärare brottats med bland ungdummarna i skolan.
Ord som bög, hora, fitta, flata, men av någon anledning jag inte begriper mer sällan "kuk" yttrades oftare som ett i det närmaste neutralt tilltal än det sas med den värdeladdning och aktuella betydelsen för respektive ord. Man kan beskriva fenomenet mer som att ösa på med standardgrillkryddan så där i största allmänhet i brist på mer förfinad smak. Samma sak med ord som "fuck" eller numera vanligare "mother fucker". Jag tar det inte så allvarligt att jag blev exkluderad från diskussionen redan i artikelns slutkläm eftersom jag inte använder dessa ord själv i sammanhang där dom inte bär sin giltiga betydelse, och inte heller tycker att artikeln är "lite gay". I stället bidrar jag med en del synpunkter jag fått då jag stött på problematiken i skolmiljö och i umgänget med mina ungar och deras kompisar. Emellanåt då jag ansett det påkallat har jag ifrågasatt ordbruk av detta slag - ibland även frågat brukarna av dessa ord om dessa var medvetna om ordens betydelse, men också varför dom vill använda ord i nedvärderande syfte som för de flesta av oss handlar om något intressant och vackert - alltså relationer och könslig kärlek. Jag kan ju säga att det inte blivit något omedelbart stopp för användningen, även om jag ibland noterat en tillfällig minskning och ibland även en liten eftertanke hos mina elever. Men som sagt - dessa ord används utan tanke som svordomar där man för tusen år sedan skulle mena att man frambesvärjer satan själv, men i dag bara öppnar munnen och låter dom komma - det som är lite allvarligare än att åkalla djävlar och demoner är dock att för eventuellt närvarande homosexuella eller honliga könsbärare beträffande "fitta" riktas en nedvärderande udd mot deras självkänsla visavi deras köns namn som av någon anledning även kan förmedla negativa värderingar om något i stort sett vad som helst - jag anser att detta språkbruk är förkastligt och borde undvikas. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.