Inlägg #1: Postat: 2012-02-16 09:46:00
|
Leif-Arne |
Håller självklart med. Dessutom vill jag slå ett slag för en elektrifiering av Meråkerbanan. Axeln Trondheim- Sundsvall har stor potential.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2012-02-16 10:26:00
|
Janne B |
Ja Trondheim är en underskattad ort på denna jord. Jag vet för jag har varit i "Nidaros". ;-
|
|
Inlägg #3: Postat: 2012-02-16 10:48:00
|
Leif-Arne |
Jo visst på många sätt. För Mellannorrland är det värdefullt att NTNU ligger i Trondheim, rankas i nuläge före både KTH och Chalmers. Meråkerbanan har varit ett sorgebarn länge. Numer sköter NSB trafiken mellan Trondheim och Sundsvall vilket innebär att där har köpts nya tåg. Fast banan är ännu rätt skruttig från Storlien och ned till Trondheim.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2012-02-16 10:52:00
|
Janne B |
Meråkerbanan är ett nytt begrepp för mig, måste googla o bilda mig....
|
|
Inlägg #5: Postat: 2012-02-16 11:05:00
|
Janne B |
Upprustning av Mittbanan / Nu har jag bildfat mig lite och lärtt mig nya begrepp som Mittbanan, Mittnorden osv. Hitta ingen riktigt bra karta men nog katten vet jag var Mo i Rana och Trondheim ligger liksom Östersun osv. Bra du satte mig på spåret Leif-Arne.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2012-02-16 11:25:00
|
Thomas L. Aabo |
Kära norrbagge/kaere nordman danska
Ret dina ögon söderut. Ni behöver icke stamnät till stockholm först utan till Köpenhamn.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2012-02-16 11:27:00
|
Thomas L. Aabo |
Köpanhamn är och nu kommer svenskarna att skita i byxan Nordens största stad.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-02-16 12:13:00
|
Per W |
#7 Jag bryr mig egentligen inte och känner mig inte så skitnödig men så här säger Wikipedia. Var och en får tolka efter eget tycke och smak:
Stockholms kommun Stockholms stad har runt 850 000 invånare, tätorten Stockholm runt 1,4 miljoner4 och drygt 2 miljoner bor i länet eller Storstockholm.
Köpenhamns kommun har lite över en halv miljon invånare, medan Hovedstadsområdet, som motsvarar Köpenhamns tätort, har cirka 1,2 miljoner invånare. Storstadsområdet har cirka 1,9 miljoner invånare.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2012-02-16 12:36:00
|
Janne B |
Det första jag lärde mig i skolan var att i Norge och Danmark fanns inga städer - bara byar. Det tog ett tag innan jag fattade helheten.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2012-02-16 12:37:00
|
Leif-Arne |
#4 Meråkerbanan är delen mellan Hell och Storlien. Eftersom den ännu inte är elektrifierad så blev det alltid lokbyte i Storlien förr. Nu trafikeras banan av dieseltåg från NSB så det går att resa direkt, men Nor och Sör Tröndelags flykelskommuner liksom Jäntland och Västernorrlands län har engagerat sig för en upprustning av banan. För övrigt så finns det ett starkt norskt intresse för upprustning av banan mellan Oslo Kphn även. Men det låg någonslags eländig sås i vägen, någonstans i Halland.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2012-02-16 12:41:00
|
Janne B |
En järnvägsbank o landsvägsbank mellan Norge och Danmark skulle i hög grad förbättra trafiksituationen efter hela svenska Västkusten. Banken skulle också dämpa stormarna i Kattegatt och främst Skagerack. Färjorna Göteborg Fredrikshamn skulle få det idealiskt osv.OM det därtill byggdes en riktig väg mellan Stockholm och Göteborg så vore det bra ;-
|
|
Inlägg #12: Postat: 2012-02-16 12:46:00
|
Janne B |
L-A 10 / Om man inte kan skilja på en grusås och ett svårt sprucket berg, så kan det gå hur som helst vid ett tunnelbygge. Vilket nu är bevisat.. Hela bygget för övrigt helt onödigt - för när man började bygga så gick det en järnväg vid båda ändarna av åsen.Genom enkelriktning av spåren så hade man fått en perfekt trafiksituation runt Berget som inte är en Ås.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2012-02-16 13:06:00
|
Leif-Arne |
Så kan man ju även tillägga att nya banor är visserligen angelägna, men angeläget kanske att Banverket fick ett litet tillskott så de kunde anställa lite fler gubbar och gummor som kunde sköta löpande underhåll.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2012-02-16 13:11:00
|
Janne B |
Mitt Herrljunga har i hundra år varit en viktig järnvägsknut mitt i Västergötland. På 1950 talet var bortåt 100 pertsoner anställda formellt vid denna station, många var ju jobbade efter spåren långt bort. Förra året avskedades den sista stinsen här, nu fjärrdirigeras det mesta som på Flyget./ Men borsta snö och byta slipers går inte med ngn fjärrmetod. Ännu....
|
|
Inlägg #15: Postat: 2012-02-16 14:09:00
|
sunny |
Janne B:jag minns som barn ett utrop på stationen:Herrljunga bröstkarameller! samt fostermammmans inköp genom tågfönstret av några bruna konstiga karameller? Är de bekanta?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2012-02-16 16:40:00
|
Jan Brunnegård |
Min familj reste mkt med tåg förbi Herrljunbga på 1950 talet - så npg minns jag "Kungens av Danmarks äkta Bröstkarameller" som utropades vid varje tåg. Det var en familj på 4-5 person som nästan dygnet runt hade jour med att gå omkring där med en låda på magen och ropa. Vet inte när det slutade - kanske när de funnit bättre inkomst.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2012-02-17 11:01:00
|
Thomas L. Aabo |
|
|
Inlägg #18: Postat: 2012-02-17 11:47:00
|
Jan Brunnegård |
Thomas, det låter bra, borde besökas av alla infödingar här.Jag är född på privat BB här. Är rätt säker på att orsak o verkan i denna fråga finns dokumenterat på Biblioteket här. Varför sålde familjen bara en sorts godis, varför valdes just tabletter från Danmark osv. ??
|
|
Inlägg #19: Postat: 2012-02-17 11:53:00
|
Jan Brunnegård |
Nu du Thomas har jag sänt länken vidare till mina fyra syskon som också åkte tåg förbi metropolen Herrljunga Tänk vad glada de ska bli...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2012-02-20 12:25:00
|
Thomas L. Aabo |
Kul svar Jan. ;-
|
|