Välfärdssamhället förutsätter religionsfrihet

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2012-02-14 09:06:00
Jan Olsson
Tror Herr Karlsson på riktigt att han kanske kan bli över 200 år? - Då får han nog äta mycket Rysk yoghurt,och inte ens då är det väl möjligt? -
Inlägg #2: Postat: 2012-02-14 10:59:00
Unto S
Det är sant att i välfärdsamhället får religionen ge vika för materiell lycka. Traditionellt i dåliga tider och fattigdom dras människorna, som hoppas på ett bättre liv efter detta, till religionen och människor som skådar kapitalismens bankrutt till kommunismen. Marx ideologi är ju som bekant bannlyst så dit vågar få människor söka sig till.

Kunskap är viktigt, så istället för att läsa Marx religion är folkets opium så får man nöja sig med borgerliga författare. Jag föreslår följande böcker till läsning även i skolorna:

· Sören Wibeck: Religionernas historia
· Karen Armstrong: Historien om Gud
· Richard Dawkins: Illusionen om Gud
· Christopher Hitchens: Du store Gud
· Sam Harris: Brev till en kristen nation
· Jonas Gardell: Om Gud
· Jonas Gardell: Om Jesus
· Christer Sturmark: Tro och vetande 2,0
· Birgitta Forsman: Arvet från Darwi
Inlägg #3: Postat: 2012-02-14 11:12:00
Unto S
Ps. I övrigt håller jag med artikelförfattaren, citerar: ”Så det är en lycka att bo i Sverige”. Dessutom tycker jag att staten ska dra in bistånden till frireligiösa grupperingar. Religionsfriheten innebär inte att bara de religiösa får statlig bidrag, även ateisterna bör i så fall stödjas för att få resurser att avslöja vidskepelser som religionerna innebär.
Inlägg #4: Postat: 2012-02-14 12:01:00
sunny
Unto:inlägg 3 Klockrent !!!!
Inlägg #5: Postat: 2012-02-14 12:59:00
Thomas L. Aabo
Unto inlägg 3. Vi hedningar då?! I såväl Danmark som Norge är vi godkända som trossamfund/religion, dvs får vigas och namnges det de kritna kallar dopvi kallar knäsittning
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #6: Postat: 2012-02-14 13:58:00
Per W
#5 Det kristna dopet är inte detsamma som namngivning utan den rit genom vilken någon upptas i den kristna kyrkans gemenskap.
Vem som helst kan genomföra "knäsittning" i Sverige men det är först genom anmälan till Skatteverket som namngivning ges.
Inlägg #7: Postat: 2012-02-14 14:13:00
Janne B
Men bästa Per W / Detta har jag tjatat om i snart 70 år, att kyrkornas dop inte är en namngivningsceremoni och aldrig har varit det. Prästen frågar formellt föräldrarna vilkat namn de givit barnet, vilket redan antecknats, varefter prästen/pastorn döper barnet till Jesus Kristus, till kyrkan o församlingen. Inget annat. // Jag är usel på andra språk men har en känsla av att där ute håller man bättre isär dessa begrepp. Halleluja för det.
Inlägg #8: Postat: 2012-02-14 16:38:00
Per W
#7 Jag får väl ta stafettpinnen din och tjata i 70 år till.
Inlägg #9: Postat: 2012-02-14 16:40:00
Per W
#6 tillslut skall väl även "asatroende" Aabo förstå.
Inlägg #10: Postat: 2012-02-14 17:07:00
Jan Brunnegård
Per W / Då kan jag en dag få vila i frid om du tar stafettpinnen. / Ovan här ser jag ordet "frireligiös" som är ett klockrent skällsord på frikyrkliga. Uppfunnet av antingen Strindberg eller V Rydberg. Väckelsen var inte fri från religion men ville vara fri från Sv Kyrkan Frikyrklig.
Inlägg #11: Postat: 2012-02-15 08:12:00
Bizon
Tjata kan man göra sej grön utan att få en troende att förstå om denne inte har förståndets gåva.
Religiositet borde jämställas med sinnessvaghet och psykisk sjukdom och någon form av behandling borde ävenledes utformas för att hjälpa de stackars troende från sina vanföreställningar.
Mängder av krig har startats i religioners namn, men därför inte enbart handlat om religiös övertygelse då egoismen och maktgalenskapen i övrigt är minst lika stora bovar i dramat.

Underkastelsereligioner av typ den kristna har en direkt följd i jantelagen och främjar klassamhället hand i hand med kapitalismen.

Begreppet "fri man" är inget annat än ett mantra som syftar på ett idealtillstånd som det biologiska livet aldrig tillfullo kan uppnå - vi hamnar i vår strävan att uppnå frihet alltid i någon form av kompromissittuation.

Religioner har sedan länge använts som förtrycksinstrument då dessa vanigen binder människor till en osanna föreställningar som vanligen kräver olika varianter av offer - offer som gagnar överhete den tillfälliga makten vilket är orsaken till att dessa makter använder religionen så länge religionen stödjer makten.

Kostnaden för att förtrycka ett folk blir billigare om förtryckaren ympas in innanför pannbenet på de som ska förtryckas vilket är orsaken till att religionerna vanligen går hand i hand med maktambitiös överhet - modellen heter "kostnadseffektivitet" och används av både mamon och djävulen; båda i människans tjänst så länge resultatet uppvisar vinst.

Ett steg i riktning mot en större frihet är att försöka bli av med religionernas lögner och kapitalets giriga och lika lögnaktiga dunster om möjlig köplycka. Säkert kommer vi som de andliga varelser vi är behöva upprätta någon sorts vördnad inför sanningen som i sej skulle vara en fullt tillräcklig grund att bygga ett värdigt liv och ett bra samhälle på, men som i dag föraktas av både kapitalet och de troende - i båda fallen därför att sanning är oförfalskad kunskap, den enda frihet som det biologiska livet behöver för att verkligen förstå sina val.

Men kanske skulle vi välja en vacker lögna framför en plågsam sanning om vi verkligen visste hur det är.
Inlägg #12: Postat: 2012-02-15 09:20:00
Pia I
Jag tror säkert, att många brott begåtts i religionens namn. Men jag vet inga människor som förefaller så hårda, som de som säger sig inte ha en tro eller säger sig vara ateister.De slår sig oupphörligen för bröstet och pratar om religiösa människor som om de vore idioter. Så skulle aldrig en ärligt religiös människa bete sig. Det är under värdigheten, att förtala och hata människor för trons skull. Svensken utomlands kan sitta och beundra andra kulturers vanor och ritualer och tycka det är "intressant" men allt har sin grund i människans inre sökande efter en "makt" som kan hålla balansen i denna "onda" värld eller...."vackra" värld.De människor som tycker att religionen är värdelös, kan inte heller glädja sig åt de saker en "religiös" människa kan glädja sig åt.Religion, vilken det än var amånge, har fördelar, som den religionsföraktande människan inte kan se.Varför? Jo, de vill inte.
Inlägg #13: Postat: 2012-02-15 09:23:00
Pia I
Rättelse: Religion, vilken den än är, har många fördelar, som den religionsföraktande människan inte kan se. Varför?. Jo, de vill inte.
Inlägg #14: Postat: 2012-02-15 10:01:00
Jan Brunnegård
Bizon delar ut följande käftsmäll/ Religiositet borde jämställas med sinnessvaghet och psykisk sjukdom och någon form av behandling borde ävenledes utformas för att hjälpa de stackars troende från sina vanföreställningar./ Ca 80 av jordens befolkning är religiösa i en eller annan mening. VILKA är det som ska sätta igång behandlingen av dessa. Nyanserade personer som Bizon?
Inlägg #15: Postat: 2012-02-15 11:37:00
Pia I
Jo, man undrar? Mobbare är livsfarliga- fast vi får inte glömma, att de tror på vad de säger...och det är deras rättighet, så länge de inte skadar andra människor...Vi behöver kärlek oc det gör alla människor....även om man tycker att det är viktigare att bygga upp ett "modernt" samhälle. Var skulle ateisten vara utan kärlek? Om ateisten menar att Gud inte är en person, så har han alldeles rätt dessutom. Gud är ingen person.
Inlägg #16: Postat: 2012-02-15 18:14:00
Unto S
Bedrövligt att två miljarder kristna som tror på gud som är ”avundsjuk och stolt över det; en småsint, orättvis, hårdhjärtat maktmänniska; en hämndlysten, blodtörstig etnisk rensare; kvinnohatare, homofob, rasist, barnamördare, folkmördare, sonmördare; en sjukdomsspridande, storhetsvansinnig, sadomasochistisk översittare som nyckfullt och illasinnat slår åt höger och vänster”. I Gamla Testamentet hittar man allt det där.

På andra sidan är det inte så konstigt. Kristna har utvecklat dom mest avancerade vapensystem och dom mest dödliga och använt har dem också gjort. Om människan skall kunna utvecklas från sin förhistoria vi är fortfarande där så bör människan bli av med den religiösa parasiten.
Inlägg #17: Postat: 2012-02-15 20:31:00
Jan Brunnegård
ACK att du Unto inte förstått att Gamla Testamentet är Judarnas heliga skrift, fast de kallar den för Toran eller ngt liknande.Martin Luther tyckte att GT kunde duga som lite bredvidläsning. /Kristendomen kan sägas börja med Pingstdagen och Apostlagärningarna. Inspirerade av apostlarnas erfaremnheter och nedtecknade minnen av Jesus så satte de igång att missionera i alla riktningar. Romarriket stod inför sin upplösning av flera olika skäl, så i det tomrum på läror som uppstod fick kristendomen en stor möjlighet att spridas utan svärd i ca 300 år. / Sedan kom Mohammeds folk med svärd.
Inlägg #18: Postat: 2012-02-15 20:52:00
Pia I
Innan man börjar fördömma religiösa människor, borde man fråga sig, vad är Gud egentligen? Det är faktiskt en komplicerad fråga. En fråga som vi ser olika på bland människor. Vad/vem är Gud. Jag fattar inte att folk kan tro, att Gud är orsaken till allt ont. Det är ju människorna som är det. Det är ju hur klart som helst-
Inlägg #19: Postat: 2012-02-16 11:34:00
Thomas L. Aabo
Per Werse Per W. Inlägg 9.

Till slut ska även jag förstå - ok!
Men jag har givit upp hoppet om att du någonsin ska förstå NÅGOT!

Iövrigt heter det inte asatroende utan Forn Sed. Hälften av gudarna/gudinnorna är vaner.
LÄS PÅ!
Innan du uttalar dig!
Inlägg #20: Postat: 2012-02-16 11:37:00
Thomas L. Aabo
Unto inlägg 16. SUCK jag måste förvsra de kristna. Det är i n t e de kristna som ska hängas för historiens dunskallerier - utan dumskallar ganerellt!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...