|
Inlägg #1: Postat: 2012-02-03 13:26:00
|
|
Jan Brunnegård |
Återigen så står fyra svenska kärnkraftgeneratorer stilla mitt i kalla vintern. Just nu borde vi av solidaritetsskäl leverera all tänkbar vattenkraft, oljekraft och kärnkraft till det frysande Europa. Det var 40 gr kallt i södra Polen i går,inte Sydpolen. Ryssarna krånglar åter med sina gasleveranser mot väst genom Ukraina, munhuggeri igång.// Men vilket anseende har Sverige som högteknologiskt land när våra reaktorer går osäkert på sommaren och står stilla på vintern. Folk som fryser har svårt att skratta åt detta...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-02-03 13:37:00
|
|
Leif Erlingsson |
Själv har jag gott om ved. Men även med ved är det kallt med 40 minus. Kommer ihåg när det var nedåt minus 30 härom vintern, snön från skorna smälte inte under hela natten på hallgolvet. Brrr.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-02-03 13:44:00
|
|
Janne B |
Om strömmen går så stannar även cirkulationen i de flesta värmesystem. // Jag byggde om ett skolhus en gång till familjevilla utanför Umeå. Det stod på torpargrund, d v s friska fläktar under huset, Vi försökte täppa till vinddraget kylan under huset tgenom att packa snö efter väggarna och katthålen. Det hjälpte bara delvis. Så även jag vet vad iskalla golv betyder. Det gick inte att ha småbarn krypande på golvet. Lie större barn fick man ha tjocksockor på o välklädda i övrigt. En fristående Jötul Kamin räddade nog livet på oss i 8 vintrar. Jag kom från Västergötland och förstod inte det orimliga i fritt drag under huset....i övre Norrland.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-02-03 22:11:00
|
|
Jan Brunnegård |
Hela dagen har media berättat att den ryska gas som pumpas ut över hela Europa - ända till Italien - inte räcker till. Ukraina som sitter på huvudledningen misstänks som tidigare vintrar för att tjäla gas över kvoten.// Just nu verkar Ryssland ha mer makt över Europa än vad gamla Sovjet med alla sina vapen hade. Det hade väl ingen kunnat tänka sig???
|
| |